door
EnriceV » do 16 sep, 2010 10:31
Het kan aan mij liggen, maar 12 jaar op een fiets die enkel in de winter wordt gebruikt lijkt me echt peanuts. Een voorvork die het na die tijd al begeeft lijkt me al helemaal vreemd (niet dat dat niet mogelijk is met slecht materiaal, maar een goede voorvork kan toch heel wat hebben me dunkt).
Ik zou dan ook niets preventief vervangen maar wel volgende punten nagaan:
- is er zichtbare corrosie? Gechromeerd staal kan putjes vertonen waar erg diepe putcorrosie kan optreden.
- is er zichtbare schade/verzwakking? Door valpartijen kan het stuur/stuurpen materiaal zijn verloren, meestal treedt hier ook één of andere vorm van corrosie op.
- zit er ergens een onverklaarbaar gekraak? Vergevorderde vermoeiingsbreuken durven wel eens kraken alvorens finaal te breken.
- beginnende vermoeiing is moeilijk op te sporen! Speur naar haar scheurtjes op de plaatsen waar de zwaarste belastingen komen. Bij het stuur is dit ongeveer een centimeter naast de stuurpen (er zit binnenin een versteviging) zowel onderaan als bovenaan kunnen scheurtjes ontstaan. Bij de stuurpen wordt het gedeelte vlak boven het balhoofd het zwaarst belast op buiging.
Ik heb wel al eens een alu stuur kapot getrokken (had een valpartij meegemaakt), maar een gebroken stuurpen/voorvork nog nooit gezien. (Voorvork wel al gebroken gezien bij het mountainbiken).