Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reparatie tentdoek ( polyester ) - Forum Wereldfietser

Reparatie tentdoek ( polyester )

Hallo,

Bij mijn is helaas een tentstok gebroken en door het doek (polyester) van de 'huls' ("sleeve") geschoten.
Weet iemand waar op het net een goede manier staat om dit te repareren?

Het gaat om de http://www.vango.co.uk/tents/spectre-200.html dus het is een polyster materiaal.( Misschien is het winkelhaakje, 2 cm lang, zelfs te repareren met een fietsenbandplakker?)

Alvast bedankt voor reacties.
Hoi Peter,

Bij kampeerwinkels kan je reparatietape kopen.
Dat is een zelfklevende watervaste soort dragon doek. Erg dun dus en zelfs in verschillende kleuren.
Na een stormschade heb ik zo m'n tent kunnen repareren, plak het dan aan de binnenkant van het doek en 'bijna' niemand ziet dat het gerepareerd is.

succes

hans stalpers
Onze tent is onderaan voorzien van meerdere fietsbandplakkers om gaten (vooral gemaakt door knaagdieren) te dichten, ook één winkelhaakje is zo gerepareert.
De lijm tast ons grondzeil blijkbaar niet aan en de plakkers hangen er inmiddels al een 50-tal camping nachten op.
Mijn ervaring met dit: http://www.tear-aid.nl/ materiaal is erg goed.
Bedankt voor de tips.

Bij het reparatiesetje van de tent zit wel een aantal stukken doek (polyester dus) dat voor de reparatie gebruikt kan worden. Er zit echter geen lijm bij (!).

Ik denk dat ik het met fietsenplak lijm eerst probeer, omdat dit uiteindelijk voldoende rekbaar en temperatuur bestendig is. Mocht het loslaten dan denk ik dat de
videos van '' Tear Aid'', overtuigend zijn.
Peteragain schreef:Ik denk dat ik het met fietsenplak lijm eerst probeer, omdat dit uiteindelijk voldoende rekbaar en temperatuur bestendig is.
De 'lijm' die bij veel fietsbandpleisters zit, is helemaal geen lijm en werkt dus enkel met rubber.
Hier even een 'update'.

Dat van die fietsenband lijm klopte inderdaad, het bleef niet zitten. Het 'tentdoek' , polyester dus, is gewoon te glad. Ik heb het ook met een paar andere 'superlijmen' geprobeerd, dus van die eenseconden lijm en een paar varianten. heb het een dag laten drogen en de volgende dag kon ik het er zo weer afhalen.

Ik probeerde dit uiteraard op het stukje reservedoek dat bij de tent zat.
Uiteindelijk ben ik voor een gemakkelijke, maar effektieve, oplossing gegaan: duct tape. Dat is van dat zware, vaak grijze plakband voor het zware werk. Bestaat uit meerdere lagen en schijnt volgens een aantal engelse forums goed te werken op tenten. Ik heb het aan de binnenkant van de 'polesleeve' en aan de buitenkant geplakt.

Mocht het over een x aantal weken, jaren, alsnog loslaten, kun je het gewoon met de hand alsnog vastnaaien en de evenuele gaatjes, onstaan door de naald, dichtmaken met een anti lek spray of zoiets.
Alles kan gerepareerd worden met duct-tape!
Zo heb ik ook ooit een tunneltentje gerepareerd na een stokbreuk met een gescheurd tentdoek tot gevolg. Het tentje is inmiddels afgedankt, maar heeft het nog meerdere seizoenen volgehouden met de originele duct-tape!
Duct tape rules. Bij gebrek aan duct tape werkt sporttape meestal ook. Volgens mij zijn die noodlapjes die je bij je tent krijgt vooral bedoeld om vast te naaien en niet om te plakken. Solutie gaat niet werken, maar misschien heeft de lijm van thermarest reparatiesetjes betere plakeigenschappen. Het ligt er denk ik ook aan welke coating er gebruikt is en aan welke kant. Siliconencoating is zo glad dat zelfs plakband niet houdt. PU coating is wat dat betreft beter.

Groet Remco