Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BOB Yak vs Extrawheel - Forum Wereldfietser

BOB Yak vs Extrawheel

Ik wil in Augustus met de racefiets naar Kopenhagen rijden. Aangezien een bagagedrager hiervoor in principe geen optie is, zat ik aan een kar te denken.
Ik heb ervaring met een BOB yak, alleen nu ontdekte ik ook de Extrawheel Voyager http://www.extrawheel.com/
Wie heeft er ervaring met een Extrawheel en wie heeft ervaring met het aanschaffen van een Extrawheel in de webshop van Extrawheel?
Waarom zouden een lichte drager of een zadeltas geen optie zijn? Ze zijn dat niet bij een heel lichte moderne fiets van alu of carbon, maar dan zijn aanhangers ook geen goed idee. Op een wat degelijker oudere stalen racefiets gaat het prima, zolang je niet teveel zooi meeneemt. Zelf denk ik overigens dat een tweewiel aanhager een beter plan is met een racefiets, omdat die zichzelf overeind houdt, en dus minder van het frame vraagt. De vorganger van de Radical Cyclone bevalt mij prima voor dit doel.
Wim
Wim schreef:Waarom zouden een lichte drager of een zadeltas geen optie zijn? Ze zijn dat niet bij een heel lichte moderne fiets van alu of carbon, maar dan zijn aanhangers ook geen goed idee. Op een wat degelijker oudere stalen racefiets gaat het prima, zolang je niet teveel zooi meeneemt. Zelf denk ik overigens dat een tweewiel aanhager een beter plan is met een racefiets, omdat die zichzelf overeind houdt, en dus minder van het frame vraagt. De vorganger van de Radical Cyclone bevalt mij prima voor dit doel.
Wim
Hi, probleem van een lichte drager, naast dat mijn fiets daar in principe niet voor geconstrueerd is, is dat mijn achterbrug relatief kort is en ik met mijn hakken tegen de tassen zal komen. Ik heb een aero gevormde zadelpen, waardoor het monteren van een tas/drager aan de zadelpen ook geen optie is helaas. Het is inderdaad niet de meeste ideale fiets om mee te reizen, maar ik wil graag op mijn snelle racefiets gaan i.p.v. een nieuwe (cyclocross)fiets op te moeten bouwen.
Tis dan maar te hopen dat ie straks, na je reisje, nog steeds snel is, die fiets van je.

Veel plezier alleszins!
Lars (die in zijn eerste post op dit forum een vraag zoals de jouwe stelde)
Een Carradice zadeltas hangt aan je zadel, niet aan de zadelpen. De steun die je ervoor nodig hebt wordt soms aan de zadelpen gemonteerd, maar andere steunen (Bagman) aan het zadel. Wel moeten zadelpen en zadel degelijk genoeg zijn, en dat zou bij jou wel eens tegen kunnen vallen.
Met een Tubus Fly kun je twee lowrider tasjes gebruiken, en dat zou genoeg moeten zijn voor een minimalistische tocht. Als je meer wilt meenemen, en toch op enracefiets wilt rijden dan zou ik eens kijken naar een oudere stalen racefiets met 57 m remmen en ruimte voor 32 mm banden. Dat lijkt me fijner. Om wat voor fiets gaat het bij jou?
Wim
Ik heb vorig jaar een Extrawheel in Polen besteld en betaald via Ideal. De levering verliep keurig op tijd en de correspondentie ging in het engels.

Hiervoor heb ik jaren met een bob gefietst. Iedere kar heeft zijn voors en tegens.
Voordelen van de Extrahweel:

groot achterwiel dat makkelijker spoort en offroad makkelijker volgt
makkelijker afneembaar en op te tillen
goedkoper
kortere draaicirkel

Voordelen bob:

je kunt er van alles op stapelen (misschien ook een nadeel)
gewichtsverdeling speelt minder een rol
voelt in het algemeen robuuster

Toen ik voor het eerst met een bob fietste voelde ik duidelijk dat ik een kar trok en dat gevoel heb ik bij de extrawheel nooit zo gehad omdat er geen enkele speling voelbaar is en bij de bob wel, die "trekt" op de snelspanner.

(ik heb overigens niet de voyager maar de classic)
Wim schreef:Een Carradice zadeltas hangt aan je zadel, niet aan de zadelpen. De steun die je ervoor nodig hebt wordt soms aan de zadelpen gemonteerd, maar andere steunen (Bagman) aan het zadel. Wel moeten zadelpen en zadel degelijk genoeg zijn, en dat zou bij jou wel eens tegen kunnen vallen.
Met een Tubus Fly kun je twee lowrider tasjes gebruiken, en dat zou genoeg moeten zijn voor een minimalistische tocht. Als je meer wilt meenemen, en toch op enracefiets wilt rijden dan zou ik eens kijken naar een oudere stalen racefiets met 57 m remmen en ruimte voor 32 mm banden. Dat lijkt me fijner. Om wat voor fiets gaat het bij jou?
Wim
Bedankt voor de Carradice zadeltas tip, deze tassen waren bij mij nog niet bekend.
Je hebt gelijk dat mijn zondagse racer (Cervelo) eigenlijk niet geschikt is voor een dergelijke trip, ik ben dan nu ook de mogelijkheden aan het bekijken om mijn oude stalen bianchi racer om te bouwen tot een vakantiefiets of wat misschien nog beter is voor een dergelijke trip; een cyclocross frame opbouwen.
Franke schreef:Ik heb vorig jaar een Extrawheel in Polen besteld en betaald via Ideal. De levering verliep keurig op tijd en de correspondentie ging in het engels.

Hiervoor heb ik jaren met een bob gefietst. Iedere kar heeft zijn voors en tegens.
Voordelen van de Extrahweel:

groot achterwiel dat makkelijker spoort en offroad makkelijker volgt
makkelijker afneembaar en op te tillen
goedkoper
kortere draaicirkel

Voordelen bob:

je kunt er van alles op stapelen (misschien ook een nadeel)
gewichtsverdeling speelt minder een rol
voelt in het algemeen robuuster

Toen ik voor het eerst met een bob fietste voelde ik duidelijk dat ik een kar trok en dat gevoel heb ik bij de extrawheel nooit zo gehad omdat er geen enkele speling voelbaar is en bij de bob wel, die "trekt" op de snelspanner.

(ik heb overigens niet de voyager maar de classic)
Goed om je ervaringen te lezen, zeker omdat je met beide ervaring hebt.
Ik denk dat voor mij de Extrawheel de beste keuze is, het enige waar ik nog mijn twijfels bij heb is hoe neem je bv een matje mee op de extrawheel als deze niet in een tas past. Je kunt niet iets van een bagagedrager op de extrawheel maken?
Als je comfortabel wilt kamperen en zelf je potje wilt koken heb je een aanhanger nodig, al vraag ik me af of je die aan je mooie racefiets wilt hangen. Een ander frame en wielen gebruiken is misschien wijzer. Een reisfiets krijgt over het algemeen gemakkelijker een krasje dan een racer voor in het weekend en je wilt misschien iets meer comfort.
Hoe zit dat met de achtervorklengte van een cyclocrossframe?

Ga je voor lichtgewicht (minder dan 10 kilo) dan zou ik een dragertje overwegen eventueel in combi met een stuurtas... Als je een tubus fly monteert met de bijbehorende snelspanadapter
Afbeelding
dan gaat je drager al een stukje naar achteren en in combinatie met lowridertasjes denk ik dat het goed zal gaan met je hakken.

Succes met je overwegingen!

Eric

edit: ik zie dat je een stalen Bianchi heb staan... Dan zou ik eerst kijken wat daar mee mogelijk is voordat ik een cyclocrossfiets zou kopen of een aanhanger. Een aanhanger kost veel snelheid en is soms lastig (icm openbaar vervoer) ook heb je de verleiding teveel mee te nemen.
eric190173 schreef:Als je comfortabel wilt kamperen en zelf je potje wilt koken heb je een aanhanger nodig, al vraag ik me af of je die aan je mooie racefiets wilt hangen. Een ander frame en wielen gebruiken is misschien wijzer. Een reisfiets krijgt over het algemeen gemakkelijker een krasje dan een racer voor in het weekend en je wilt misschien iets meer comfort.
Hoe zit dat met de achtervorklengte van een cyclocrossframe?

Ga je voor lichtgewicht (minder dan 10 kilo) dan zou ik een dragertje overwegen eventueel in combi met een stuurtas... Als je een tubus fly monteert met de bijbehorende snelspanadapter
Afbeelding
dan gaat je drager al een stukje naar achteren en in combinatie met lowridertasjes denk ik dat het goed zal gaan met je hakken.

Succes met je overwegingen!

Eric

edit: ik zie dat je een stalen Bianchi heb staan... Dan zou ik eerst kijken wat daar mee mogelijk is voordat ik een cyclocrossfiets zou kopen of een aanhanger. Een aanhanger kost veel snelheid en is soms lastig (icm openbaar vervoer) ook heb je de verleiding teveel mee te nemen.
Hi Eric

Bedankt voor het meedenken. Een kar heeft inderdaad het nadeel dat het lastig in het OV is en teveel verleiding kent om veel spullen mee te nemen. Daarom leek me de extrawheel precies best of both worlds ivm een bob yak. Een bob yak is idd veel gedoe met keren en ov vervoer weet ik uit ervaring en een extrawheel maak je volgens mij redelijk simpel los, til je zo op en neemt niet al teveel ruimte in. Daarnaast kun je in een bob yak eenvoudig gaan stapelen zoals eerder al werd aangegeven en bij een extrawheel ben je beperkt tot wat in de fietstassen past, volgens mij ga je dan al snel wat lichter weer op pad.
Zal idd even goed de mogelijkheden van de Bianchi bekijken. Ik heb een redelijk uitgebreide collectie met fietsen, maar dit leek me misschien nu eindelijk een keer de kans om ook een cyclocross fiets aan de collectie toe te kunnen voegen ;)
Maar zal idd de achtervork lengte in de gaten houden, ik zat aan een Dolan Multicross frame te denken die is volgens mij zeer geschikt om als vakantiefiets op te bouwen (http://www.dolan-bikes.co.uk/multicross.html)
tristan schreef:...Ik heb een redelijk uitgebreide collectie met fietsen, maar dit leek me misschien nu eindelijk een keer de kans om ook een cyclocross fiets aan de collectie toe te kunnen voegen ;)
Maar zal idd de achtervork lengte in de gaten houden, ik zat aan een Dolan Multicross frame te denken die is volgens mij zeer geschikt om als vakantiefiets op te bouwen (http://www.dolan-bikes.co.uk/multicross.html)
Ha! In dat geval... wat heb je liever, een nieuwe fiets of een nieuwe aanhanger ;)

Mooie fiets die Dolan, ik kan de details van het frame en de geometrie niet goed bekijken, maar het ziet mij er meer uit als een moderne randonneur dan een cyclocrossfiets.

Een paar maand geleden is er een draadje geweest over de minimale achtervorklengte van een fiets om er nog fatsoenlijk tassen aan te hangen, maar ik kan het niet zo snel weer vinden..

Hoe zwaar is je uitrusting die mee moet, of wat ben je van plan?

Groet
Eric
Die Dolon lijkt me (net als de meeste andere modernere cross fietsen) weinig geschikt: te licht en die carbon vork is te kwetsbaar. Als je een snelle lichte fiets wilt hebben voor weinig bagage (10-12 kg max), dan zou ik eerder denken aan een stalen audaxachtige fiets met zo breed mogelijke banden. Hier zijn eerder al diverse draadjes over geweest. Een goedkope variant daarvan is een oudere stalen racefiets te nemen, bij voorkeur met langere remhoeven van 57 mm, of zelfs centre pull remmen, zodat je er wat bredere banden op kunt zetten ipv de maximaal 25 mm die je op de meeste moderne racefietsen kunt monteren. Zorg bij de afmontage voor traditionele degelijke wielen met veel spaken (vooral achter), steviger velgen, en zet het stuur niet te laag. Zorg ook voor een flink lichter verzet dan bij racefietsen gebruikelijk is. Zelfs weinig bagage maakt klimmen veel zwaarder, en op vakantie kun je gemene hellingen tegenkomen.
Ik zou mijn geld niet besteden aan een aanhanger, maar aan een lichtere en compactere uitrusting. Zie voor ideeen onder andere de lijst die Leo van Lierop hier onlangs geplaatst heeft.
Wim
Hi welke tassen zijn de beste keuze bij een Extrawheel; de dryfietstassen van in totaal 60l of de expert tassen van in totaal 80l.

Welke tassen zijn eventueel een alternatief, de meeste Ortlieb. Deuter en Vaude tassen halen nog geen 50liter.
Ik heb zoals velen alleen Ortlieb backroller achtertassen van totaal 40 liter, en daar gaat zowat alles in. Wat klein spul nog in een stuurtas, en de tent en de regenkleding bovenop. Volgens mij heb je nog niet goed genoeg door hoe het werkt met fietskamperen, en zou ik terughoudend zijn met de aanschaf van dure karren, tassen, of cross fietsen. Probeer je kampeer spul eerst goed op orde te krijgen, en hou dat zo compact en licht mogelijk. Als jhe per se een lichte fiets wiult genruiken zoals je Bianchi, probeer dan helemaal weinig mee te nemen (zie de lijst van Leo van Lierop voor inspiratie). Zo'n uitrusting moet passen in een Caradice Camper Longflap, of in twee voortasjes van samen 25 liter die je op de achterdrager monteert. Als je wel meer mee wilt nemen en slechtere wegen en onverharde paden wilt aakunnen, koop dan een echte vakantie fiets, zoals een Surly Long Haul Trucker (of duurder).
Wim
Hi

Ik heb uiteindelijk voor een Extrawheel met de Expert panniers gekozen. Ik heb de Extrawheel besteld zonder wiel aangezien ik nog verschillende voorwielen heb liggen. Nu nog even experimenteren of rijden met 22 of 25mm (reserve) raceband goed wil met een beetje bepakking.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de extrawheel vanwege zijn handzaamheid bij transport, de goede recensies: ik lees veel dat mensen een bob wel voelen en een extrawheel amper. Eventueel (kleinere) eigen panniers kunnen monteren voor kleinere trips met de zondagse racer.

Ben benieuwd, zal mijn eerste ervaringen en mijn uiteindelijke setup posten als hij binnen is.

UPDATE 21/07
Extrawheel is zondag besteld, en wordt morgen (donderdag) reeds afgeleverd. Goede en snelle service.
En? Hoe bevalt de combi?

Gr
Eric