Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Koga WT rohloff (2003) kraakt uit z'n voegen - Forum Wereldfietser

Mijn Koga WT rohloff (2003) kraakt uit z'n voegen

Tijdens het pedaleren kraken de draaiende delen uit z'n voegen.
Het trilt door de pedalen naar de schoenzolen en maakt een hels lawaai.
Belast met bepakking is het nog erger.
De fietsmecanicien die destijds bij de Profile winkel op dorp werkte heeft 3 jaar geleden een kettingspanner gemonteerd, maar nu deze weg is heeft niemand er daar verstand van. De eigenaar weet voor 99% zeker dat het aan de combinatie ligt van ketting en tandkrans (speedhub 500/14) en als deze vervangen worden dan is het over, zegt hij.
Maar zelf durft hij er niet aan te beginnen.
Het ligt beslist niet aan het crankstel. Daar zijn we wel achter.
De tandkrans staat perfect in lijn met het bovenste derailleurwieltje.
Wie kan mij helpen.
Klinkt als een versleten ketting/tandkrans-combinatie. Hoeveel km liggen ze er al op?
Het zou me verbazen mocht het de Rohloff zelf zijn (wat is zijn 'mileage' sinds 2003?).
Ik heb met de Rohloff misschien 15000 km gereden en recent nog weer olie ververst. De Rohloff is het zeker niet. die loopt als een zonnetje.
Met de combinatie ketting(nieuw in 2007) en bestaande tandkrans waarschijnlijk 7500 km gereden.
Tja, dat zal dan wellicht een vervanging worden. Ik denk dat vele forumleden dat hier zelf doen (ik niet, twee linkerhanden - ik vervang enkel mijn olie zelf :oops: ) maar een beetje fietsenmaker zou dit voor jou toch moeten kunnen regelen?

Bij mij begon mijn (Rohloff)ketting een beetje te kraken rond 11000km en ik heb hardnekkig doorgereden tot 17000km vooraleer ik een nieuwe ketting kocht en mijn kransje (liet) omdraaien (+ nieuw voorblad). Momenteel zit ik aan +35000km en wordt het hoog tijd voor een nieuwe ketting (KMC-X1 is besteld!) én mijn eerste nieuwe kransje.
Heb inmiddels een tandkransafnemer besteld en kijk wat het oplevert om de tandkrans om te draaien.
janenliseth schreef:Heb inmiddels een tandkransafnemer besteld en kijk wat het oplevert om de tandkrans om te draaien.
Denk er aan
dat je het tooltje GOED vastschroeft
dat je de krans naar achteren losschroeft (net anderom als bij een cassette) met een snelle ruk
dat zonder krans de olie er uit loopt
dat je de krans goed schoonpoetst voor montage
Of je gaat naar een fietsenmaker die wél weet hoe een Rohloffnaaf in elkaar zit. Gelukkig is Vittorio in Heerhugowaard voor jou niet ver :D
Leon
Je kunt ook proberen uit te pluizen waar die fietsmecanicien nu werkt :idea:
Inmiddels tandkransafnemer (maar liefst 30 euro) ontvangen en tandkrans omgedraaid. Om los te draaien de tandkrans vastgezet in de schroefbank. Wiel er op en toen kon ik de kracht zetten om de krans los te draaien.
Tijdens een test van 10 km liep alles probleemloos en geruisloos. Ben zeer hoopvol gestemd.
Dank voor jullie input.
Jan Schoutsen