Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht reduceren cannondale T800 trekking fiets - Forum Wereldfietser

gewicht reduceren cannondale T800 trekking fiets

Hallo,
ik fiets graag de alpenclos, en neem minimale bagage, dus tentje+matje+ slaapzak + wat kleding, geen brandertje etc.
(totaal bagage < 10kg) mee op mijn randonneur.
(voorheen goede, maar erg zware vittorio)

Ik heb nu een cannondale T800 (2001) zie:
http://www.bikepedia.com/QuickBike/Bike ... &Type=bike

hebben jullie tips voor gewichtbespraring op deze fiets?
ik dacht zelf aan:
-spatboparden gaan eraf.
-tubus vega drager (500gr) of fly (330gr) ipv. huidige drager
-een nieuw hollow shim 105 crankstel tov deze 'massieve" coda set?
- wat is de beste oplossing voor een goed, maar niet te zwaar slot?

alle tips zijn welkom!
Joop
joop71 schreef:Hallo,
ik fiets graag de alpenclos, en neem minimale bagage, dus tentje+matje+ slaapzak + wat kleding, geen brandertje etc.
(totaal bagage < 10kg) mee op mijn randonneur.
(voorheen goede, maar erg zware vittorio)

Ik heb nu een cannondale T800 (2001) zie:
http://www.bikepedia.com/QuickBike/Bike ... &Type=bike

hebben jullie tips voor gewichtbespraring op deze fiets?
ik dacht zelf aan:
-spatboparden gaan eraf.
-tubus vega drager (500gr) of fly (330gr) ipv. huidige drager
-een nieuw hollow shim 105 crankstel tov deze 'massieve" coda set?
- wat is de beste oplossing voor een goed, maar niet te zwaar slot?

alle tips zijn welkom!
Joop
Spatborden eraf is ok
drager ruilen is ok
Het crankstel wisselen levert niet veel op en degelijker wordt het er in ieder geval niet van
Kritisch naar de banden en binnenbanden kijken lever meer op.

En 10 kilo is zonder keuken aan de zware kant, kijk daar ook naar
Hoeveel weegt de fiets nu?
Het meeste gewicht bespaar je in principe met de banden, spatborden, zadel e.d. maar misschien is dat alles al erg licht. Een standaard zit er waarschijnlijk al niet op, anders weglaten. Verder bespaar je vooral op je bagage en tassen. Een grote zadeltas kan een optie zijn.
Zelf zou ik niet een cranckstel vervangen als het nog goed is, maar dat is persoonlijk. Als slot zou ik het meest minimale nemen, slechts geschikt om gelegenheidsdieven af te schrikken. Deze fiets van 9 jaar oud zal immers niet zo veel restwaarde hebben.
* Pedalen en schoenen wegen samen soms ook aardig wat.
* Ik heb eens ruim 20 cm van een te lange zadelpen afgezaagd. 10 cm voorbij het punt waar zo'n ding hoort te zietten leek mij marge genoeg, ik groei niet zo hard meer :lol:
Leon
o.k. bedankt zover,
Inderdaad is bagage waarschijnlijk veel lichter dan 10kg, heb een 2 kg tent,
900 g slaapzak, 200gr ridge rest mat + 1 kg camera (die moet mee!).
afgezien van de slaapzak+mat past alles in 2 kleine radical design tassen + stuurtasje.
(zie evt. http://www.flickr.com/photos/swedenholl ... 521629379/) dus is al vrij minimaal.

ik heb wat zitten zoeken, maar kan nergens het verschil in gewicht tussen een oude 52-42-30 triple + Shimano BB-UN52 vinden tov een nieuwe shimano hollowtech 105 of ultegra met ge-integreerde BB vinden.

net gewogen:
spatboards wegen maar ~200g+150g.
en huidige drager 750g tov 550g voor de tubus-vega schiet niet echt op...
weet niet zeker of de tubus fly echt bruikbaar is, of te klein.
fiets in kwestie: http://www.flickr.com/photos/swedenholl ... 1/sizes/l/
> http://www.flickr.com/photos/swedenholl ... 521629379/)
> dus is al vrij minimaal.
Dat ziet er toch uit als veel meer dan 10 kg bagage. Jim vdB heeft alles in 2 achtertassen, zonder iets achterop en zonder stuurtas en heeft dan toch 12 kilo.
(Je moet de tassen zelf ook meetellen.)

> spatboards wegen maar ~200g+150g.
Nou? Ze maken ook zeker uit in de luchtweerstand.

> en huidige drager 750g tov 550g voor de tubus-vega schiet niet echt op...
Toch best een aardig verschil.

> Fly
Moet je idd passen. Mijn Ortlieb Backpackers kunnen ook met geen mogelijkheid op de Fly.

>fiets in kwestie:
> http://www.flickr.com/photos/swedenholl ... 1/sizes/l/

Weinig meer af te bezuinigen.
Fietsen met die handel!
Leon
Je zal het moeten hebben van verschillende kleinere ingrepen van telkens een paar 100 gram, alles samen kan dat toch interessant worden. De meeste zaken zijn al vernoemd hierboven. Ik zou zeker het verschil dat de wielset kan maken, niet onderschatten. Smallere banden (maar onder de 28mm zou ik niet gaan), smallere velg (bv Open Pro Mavic, 15mm) en 32 spaaks. Maar terzelfdertijd moet je jezelf dan ook een strenge limiet opleggen qua bagage. 10kg lijkt mij de upperupperlimiet.

Lbnl, vergeet niet dat je het voor de makkelijkste en grootste gewichtsbesparing niet te ver van huis moet zoeken. Snijden in het eigen spek :D . In een beklimming maakt het geen verschil of het nu een kilo schroot of een kilo vet is dat je naar boven moet hijsen.
Ik heb wreed veel goesting in een nieuwe lichte brevet/randonneurfiets maar daarbij heb ik mijzelf eerst een langdurig (!) gewichtsbesparingsobjectief van 5kg opgelegd. Pas als ik daarin 'cum laude' geslaagd ben, krijg ik van mezelf een nieuwe fiets 8) .
Hier nog een kandidaat afvaller met belangstelling voor een heel lichte fiets. De Noorwegen tocht heeft al een kleine drie kilo opgeleverd. Voor het overige denk ik dat je fiets niet heel veel meer zal opleveren. Lichtere bandjes doen nog iets (30mm Grandbois, met extralichte binnenbanden), maar voor de rest wordt het relatief duur voor weinig minder gewicht. Een Velo Orange Grand Cru ultra compact double crankstel is lichter dan al het moderne spul. Een Caradice Camper Longflap zadeltas is ook met steun nog altijd het lichtst. Kijk verder eens op backpackinglight.com
Wim