Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kona sutra vs Surly LHT vs Fahrrad Manu. T-Randonneur - Forum Wereldfietser

kona sutra vs Surly LHT vs Fahrrad Manu. T-Randonneur

Hallo allemaal,

Kan iemand mij wellicht helpen met de oplossing van het volgende dilemma?
Ik probeer de afweging te maken tussen bovengenoemde fietsen (zie linkjes hieronder), maar weet zelf niet zo goed waar ik qua velgen/afmontage/afmetingen etc. op moet letten.

Ik weet wel ongeveer wat ik wil: een klassieke randonneur met racebocht om met behoorlijk wat bepakking door europa te kunnen toeren in een hoog tempo en met medeneming van wat colletjes hier en daar. Mijn voorkeur gaat (ondanks mijn lengte van 2 meter) uit naar 26 inch wielen omdat die sterker zijn en hier en daar ook wat onverharde paden toegankelijjk moeten maken. Al deze fietsen lijken mij groot leverbaar/26 inch toelatend/redelijk snel en toch sterk genoeg/racebocht/niet exorbitant duur..

Over Kona is weinig te vinden maar lijkt me (verhoudingsgewijs) erg goedkoop, de fahrradmanufaktur lijkt me wat duur, maar heeft wel weer een racegroep (is dat een voordeel?) en ziet er erg verzorgd uit. Over de Surly lees ik dat hij heel goed rijdt en sterk is, maar heb ik zo mijn bedenkingen omdat hij uit England moet komen en ik niet weet of de gunstige prijs dan overeind blijft..

http://www.kapteintweewielers.nl/index. ... ductId=462
http://www.tritoncycles.co.uk/products. ... b0s21p4901 **
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=392

Of heeft er iemand nog een oude naar racebocht omgebouwde fiets staan die voor mij als eerste toerfiets dienst kan gaan doen totdat ik geld heb voor een echt goede (nieuwe) fiets?

Alvast bedankt voor de tips!
Struik schreef:Hallo allemaal,

Kan iemand mij wellicht helpen met de oplossing van het volgende dilemma?
Ik probeer de afweging te maken tussen bovengenoemde fietsen (zie linkjes hieronder), maar weet zelf niet zo goed waar ik qua velgen/afmontage/afmetingen etc. op moet letten.
Er zijn tegenwoordig een boel MTB's met racefietsmaat wielen (29-ers) dus een hybride met grote wielen en off-road capaciteiten moet best kunnen. Grote wielen hobbelen uiteraard minder.


Ik weet wel ongeveer wat ik wil: een klassieke randonneur met racebocht om met behoorlijk wat bepakking door europa te kunnen toeren in een hoog tempo en met medeneming van wat colletjes hier en daar. Mijn voorkeur gaat (ondanks mijn lengte van 2 meter) uit naar 26 inch wielen omdat die sterker zijn en hier en daar ook wat onverharde paden toegankelijjk moeten maken. Al deze fietsen lijken mij groot leverbaar/26 inch toelatend/redelijk snel en toch sterk genoeg/racebocht/niet exorbitant duur..




Over Kona is weinig te vinden maar lijkt me (verhoudingsgewijs) erg goedkoop, de fahrradmanufaktur lijkt me wat duur, maar heeft wel weer een racegroep (is dat een voordeel?) en ziet er erg verzorgd uit. Over de Surly lees ik dat hij heel goed rijdt en sterk is, maar heb ik zo mijn bedenkingen omdat hij uit England moet komen en ik niet weet of de gunstige prijs dan overeind blijft..

http://www.kapteintweewielers.nl/index. ... ductId=462
http://www.tritoncycles.co.uk/products. ... b0s21p4901 **
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=392

Een Surly haal je ook in Amersfoort (singlespeed.nl, Jelle is ook geen kleine jongen, altijd handig bij proefrijden ;) )

Ik zie op een beladen randonneur liever geen racecrankstel en barcon's zijn flexibeler in te stellen dan STI waar je toch gauw weer een schrapende ketting hebt in gekruiste versnellingen
Hallo,

Heb net voor soortgelijke keuze gestaan en uitgekomen op de Surly.

(1) Fahrrad Manufaktur heeft volgens mij 28 inch wielen. Op Duitse Ebay te krijgen voor circa 1000 euro. Wat minder mogelijkheden dan Surly, en in reviews werd ie twijfelend besproken gezien lengte bovenbuis (te lang voor stuurbocht). Viel voor mij af omdat kleinste maat me te groot was.
(2) Kona, twijfel bij opbouw (groep, schijfremmen, maar misschien is dat vooroordeel) en na stukje fietsen werd ik niet heel enthousiast. Niet veel goedkoper dan andere twee.
(3) Surly veel mogelijkheden qua opbouw (bv hele dikke banden) en ook relatief goedkoop. Geweldig fietsje voor mij, maar hij is relatief zwaar geworden (ook door dikke banden natuurlijk) en is bepaald niet snel.

Denk ook eens aan:
- marktplaats (oude koga reisfietsen met stuurbocht)
- Thorn (shepra/nomad voor 26 inch en club tour 28 inch)
- Bruce Gordon (kant en klaar frame in de aanbieding, komen wel importkosten bij, mooie fiets!)
- m-gineering, maatbouw, maar relatief goedkoop

Succes bij je keuze!
Ik zou maar eens vragen aan marten als ik jou was of hij anders niets kan bouwen voor je,of wat weet!Hij weet héél veel!
nins schreef: Knip

Denk ook eens aan:
- marktplaats (oude koga reisfietsen met stuurbocht)
knip
Succes bij je keuze!
Bij deze fiets monteer je een racebocht en een ander zadel, haalt eraf waar je geen behoefte aan hebt en je hebt de basis voor een snelle reisfiets... (geen enkele connectie met de fiets overigens..)
http://link.marktplaats.nl/359119783

Of je koopt op marktplaats een mooie stalen racefiets en bouwt die om naar een reisfiets (zie de site van Marten, http://www.m-gineering.nl/techdex.htm )

Succes,
Eric
Struik schreef:
> ... met behoorlijk wat bepakking door europa te kunnen toeren in een hoog
> tempo en met medeneming van wat colletjes hier en daar.
Buiten Nederland ben je al snel bezig met colletjes. Als ze onbekend zijn zijn ze minder hoog, maar is het dus veel warmer.

> Mijn voorkeur gaat (ondanks mijn lengte van 2 meter) uit naar 26 inch wielen
> omdat die sterker zijn en hier en daar ook wat onverharde paden toegankelijjk
> moeten maken.

Dat lijkt me alleen een argument als je flink zwaar bent, bv als het totaalgewicht, inclusief bagage, boven de 125 kilo komt. Je hebt overigens onverhard en onverhard. De meeste gravelwegen zijn stukken minder hobbelig dan kasseien en verkeersdrempels.

> de fahrradmanufaktur lijkt me wat duur
Ik vergelijking tot de meer gerenommeerde reisfietsmerken springt FM er juist uit door de aantrekkelijke prijzen.

> maar heeft wel weer een racegroep (is dat een voordeel?)
Bij de opmerkingen van Marten: heb je voldoende power om met de niet zo heel lage verzetten van de een racegroep lang te klimmen, met bagage?

> Of heeft er iemand nog een oude naar racebocht omgebouwde fiets staan
> die voor mij als eerste toerfiets dienst kan gaan doen totdat ik geld
> heb voor een echt goede (nieuwe) fiets?
Als je de racebocht-eis laat varen is de tweedehandswereld een heel stuk groter.
Reisfietsen met racebocht worden vaak gebruikt door liefhebbers en die verkopen hun fiets niet zo snel.
DPJD schreef:Ik zou maar eens vragen aan marten als ik jou was of hij anders niets kan bouwen voor je,of wat weet!Hij weet héél veel!
Als de FM al aan de bovenkant van het budget zit lijkt me dat geen optie, wel?

Succes,
Leon
Ik weet wel ongeveer wat ik wil: een klassieke randonneur met racebocht om met behoorlijk wat bepakking door europa te kunnen toeren in een hoog tempo en met medeneming van wat colletjes hier en daar. Mijn voorkeur gaat (ondanks mijn lengte van 2 meter) uit naar 26 inch wielen omdat die sterker zijn en hier en daar ook wat onverharde paden toegankelijjk moeten maken. Al deze fietsen lijken mij groot leverbaar/26 inch toelatend/redelijk snel en toch sterk genoeg/racebocht/niet exorbitant duur..
Ik zou gaan voor de Surly, maar dan wel met 28" wielen. Rolt lekkerder voor wat jij wil, en -maar misschien vind je dat onbelangrijk- het ziet er stukken beter uit i.c.m. een lange berijder.

Zo snel gaat een goed wiel niet stuk. Bovendien kan de LHT brede banden hebben, dus onverhard/kuilen zouden geen probleem moeten opleveren.

Schijfremmen zou ik niet aan beginnen op een vakantiefiets als het even kan. Ik althans weet geen doorslaggevend voordeel.

STI schakelt heerlijk, maar op een vakantiefiets mis ik het niet.

1:1 is wel lekker als met bagage een lange klim voor de kiezen hebt.

Sjors
Dank dank dank voor alle antwoorden.

Op dit moment struin ik marktplaats af op zoek naar een goede koga of een stalen racefiets om voor de eerste vakantie(s) te gebruiken. Ondertussen spaar ik voor een mooie Surly met alles erop en eraan!

Dank voor alle tips, daar heb ik echt wat aan. Aanvankelijk leek sti me cruciaal, maar daarmee krijg je inderdaad schrapende kettingen enzo. Het zijn de kleine dingen die het doen!

Dank!
eric190173 schreef:Bij deze fiets monteer je een racebocht en een ander zadel, haalt eraf waar je geen behoefte aan hebt en je hebt de basis voor een snelle reisfiets... (geen enkele connectie met de fiets overigens..)
http://link.marktplaats.nl/359119783
Prima basis om op voort te bouwen, maar een tikje aan de prijzige kant. Zoiets moet je voor een Eurootje of honderd, honderdvijftig ook wel kunnen vinden.

.tsooJ