Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke voorband met gevolgen…. - Forum Wereldfietser

Lekke voorband met gevolgen….

Sinds dit voorjaar ben ik lid van De Wereldfietser en dit is mijn eerste posting.

Even voorstellen: ik fiets al ruim 35 jaar zeer regelmatig, voornamelijk met de racefiets door het Zuidlimburgse land en het aangrenzende buitenland. Vorig jaar heb ik een “ExtraWheel” aangeschaft en ben ik als experiment enkele dagen met tentje de Eifel ingetrokken. Het experiment was geslaagd: de “ExtraWheel” is ideaal, op de camping in enkele seconden los koppelen en je hebt een “kale racefiets” om te toeren! Ook het fietskamperen bevalt goed, alleen wil ik meer kleine en onverharde weggetjes kunnen rijden en bovendien iets meer bagage kunnen meenemen.
Daarom heb ik als vakantiefiets een Crosstail van Specialized aangeschaft, een ‘aangeklede’ mountainbike met brede banden. Het afgelopen voorjaar heb ik als voorbereiding regelmatig tochten met deze fiets gemaakt, meestal zo’n 100 kilometer.

Begin mei maakte ik van thuis uit een tocht door Duitsland, ik reed over een rustige smalle asfaltweg. Het volgende dat ik bewust ‘meekreeg’ was dat ik in een “Rettungswagen” geschoven werd. In het Duitse ziekenhuis werd een verzameling gebreken vastgesteld: zware hersenschudding, dubbele armbreuk, forse kneuzingen in het gezicht, gescheurde lip, 3 tanden volledig en 1 half afgebroken. En daarbij voortdurend de vraag “wat is er toch gebeurd??”. De enige getuigen waren twee wandelaars met een loslopende hond, dus mijn vermoeden laat zich raden. Het schijnt overigens normaal te zijn dat een zware hersenschudding leidt tot dit soort geheugenverlies.

Na 7 weken heb ik via een advocaat eindelijk inzage gekregen in het dossier van de politie en ik heb ook mijn fiets weer terug. Van de fiets was alleen het zadel verbogen (blijkbaar geland op het zadel!) en de voorband was lek…. In het politiedossier zaten o.a. uitvoerige tekeningen van de situatie en op basis daarvan heb ik geprobeerd te reconstrueren wat er gebeurd is:

Ik reed op een lang recht stuk asfaltweg, vrijwel zonder verkeer. Mijn snelheid zal circa 30 km/uur geweest zijn en ik vermoed dat op dit rechte stuk mijn voorband grotendeels leeg gelopen is, zonder dat ik iets daarvan gemerkt heb. Toen kwam ik bij een tamelijk flauwe bocht naar rechts, een bocht die normaal zonder remmen probleemloos te rijden is. In deze bocht ben ik vrijwel recht doorgegaan en vervolgens compleet met fiets over de kop en -letterlijk- op m’n gezicht gegaan. Ik stel mij voor dat bij het insturen van de bocht de vrijwel lege voorband er in combinatie met de snelheid toe leidde dat ik over het stuur geslagen ben….

Mijn vraag aan jullie: klinkt deze reconstructie realistisch? Zijn er mensen die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben?

Het is voor mij best belangrijk om te begrijpen wat er gebeurd is, vooral om weer met een gerust gevoel op de fiets te kunnen stappen! In ieder geval heb ik alvast Schwalbe Marathon banden gemonteerd, in de hoop nooit meer een lekke voorband mee te maken!
goosaj schreef:Sinds dit voorjaar ben ik lid van De Wereldfietser en dit is mijn eerste posting.

Even voorstellen: ik fiets al ruim 35 jaar zeer regelmatig, voornamelijk met de racefiets door het Zuidlimburgse land en het aangrenzende buitenland. Vorig jaar heb ik een “ExtraWheel” aangeschaft en ben ik als experiment enkele dagen met tentje de Eifel ingetrokken. Het experiment was geslaagd: de “ExtraWheel” is ideaal, op de camping in enkele seconden los koppelen en je hebt een “kale racefiets” om te toeren! Ook het fietskamperen bevalt goed, alleen wil ik meer kleine en onverharde weggetjes kunnen rijden en bovendien iets meer bagage kunnen meenemen.
Daarom heb ik als vakantiefiets een Crosstail van Specialized aangeschaft, een ‘aangeklede’ mountainbike met brede banden. Het afgelopen voorjaar heb ik als voorbereiding regelmatig tochten met deze fiets gemaakt, meestal zo’n 100 kilometer.

Begin mei maakte ik van thuis uit een tocht door Duitsland, ik reed over een rustige smalle asfaltweg. Het volgende dat ik bewust ‘meekreeg’ was dat ik in een “Rettungswagen” geschoven werd. In het Duitse ziekenhuis werd een verzameling gebreken vastgesteld: zware hersenschudding, dubbele armbreuk, forse kneuzingen in het gezicht, gescheurde lip, 3 tanden volledig en 1 half afgebroken. En daarbij voortdurend de vraag “wat is er toch gebeurd??”. De enige getuigen waren twee wandelaars met een loslopende hond, dus mijn vermoeden laat zich raden. Het schijnt overigens normaal te zijn dat een zware hersenschudding leidt tot dit soort geheugenverlies.

Na 7 weken heb ik via een advocaat eindelijk inzage gekregen in het dossier van de politie en ik heb ook mijn fiets weer terug. Van de fiets was alleen het zadel verbogen (blijkbaar geland op het zadel!) en de voorband was lek…. In het politiedossier zaten o.a. uitvoerige tekeningen van de situatie en op basis daarvan heb ik geprobeerd te reconstrueren wat er gebeurd is:

Ik reed op een lang recht stuk asfaltweg, vrijwel zonder verkeer. Mijn snelheid zal circa 30 km/uur geweest zijn en ik vermoed dat op dit rechte stuk mijn voorband grotendeels leeg gelopen is, zonder dat ik iets daarvan gemerkt heb. Toen kwam ik bij een tamelijk flauwe bocht naar rechts, een bocht die normaal zonder remmen probleemloos te rijden is. In deze bocht ben ik vrijwel recht doorgegaan en vervolgens compleet met fiets over de kop en -letterlijk- op m’n gezicht gegaan. Ik stel mij voor dat bij het insturen van de bocht de vrijwel lege voorband er in combinatie met de snelheid toe leidde dat ik over het stuur geslagen ben….

Mijn vraag aan jullie: klinkt deze reconstructie realistisch? Zijn er mensen die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben?

Het is voor mij best belangrijk om te begrijpen wat er gebeurd is, vooral om weer met een gerust gevoel op de fiets te kunnen stappen! In ieder geval heb ik alvast Schwalbe Marathon banden gemonteerd, in de hoop nooit meer een lekke voorband mee te maken!
Met een afloper zou ik eerder verwachten dat je onderuit gaat. Maar zonder de fiets te zien blijft het gissen. Over de kop scenario's beginnen vaak met een stuur wat je uit de handen schiet en dwars gaat. Hoe zag het lek er uit?
Het lek zat midden op het loopvlak, maar in de buitenband heb ik niets kunnen vinden.
Door het insturen komt het wiel het wiel min of meer dwars, maar heeft nauwelijks grip door de lege band, met als gevolg ?!

In ieder geval moet de lekke band haast de oorzaak zijn, als ik b.v. door een plotselinge hond over de kop zou gegaan zou zijn, dan zou dat toch geen lekke band opleveren?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groet, Anton
goosaj schreef:Het lek zat midden op het loopvlak, maar in de buitenband heb ik niets kunnen vinden.
Door het insturen komt het wiel het wiel min of meer dwars, maar heeft nauwelijks grip door de lege band, met als gevolg ?!

In ieder geval moet de lekke band haast de oorzaak zijn, als ik b.v. door een plotselinge hond over de kop zou gegaan zou zijn, dan zou dat toch geen lekke band opleveren?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groet, Anton
Wat een heftige val zeg!
Als je met een lekke voorband een bocht ingaat krijg je hetzelfde effect als waneer je met het voorwiel wegglijdt over ijs of olie. Dan ga je niet over de kop maar je gaat opzij onderuit en moet dan ook verwondingen hebben aan één zijde van het lichaam*. Waar had jij nog verwondingen of kneuzigen?
Andere scenario's:
* je bent onderuit gegaan en niet op de grond geland maar in een greppel of afgrond terechtgekomen en aldaar op de gezicht geland.
Het meest voor de hand liggend:
* de band was niet lek, maar je hebt hard geremd en bent over de kop gegaan** of hebt met één hand aan het stuur hard geremd en bent direct plat gegaan***. De fiets is dan een extra stukje de lucht ingevlogen en de lekke band is bij de landing of bij debotsing met een object/"hond" ontstaan. Dat is dan een snakebite, omdat de buitenband nog in orde is.
Leon

*: heb ik gedaan :roll:
**: idem :roll:
***: een buurvrouw van mijn moeder, week ziekenhuis.
Het lijkt me sterk dat wanneer je gewoon rechtdoor rijdt met een halfzachte band, de fiets over de kop slaat. Heb je niks gemerkt van die zachte voorband? Meestal voel je dat wel, zeker wanneer je zo hard fietst. Het zou wel kunnen dat bij het nemen van een bocht, de buitenband van de velg afraakt waardoor de velg over het asfalt rijdt. Hierdoor kan je zijwaarts wegschuiven wanneer je schuin door de bocht rijdt. Dit heb ik een keer zien gebeuren.
Is het mogelijk dat er een tak tussen de spaken is gesprongen? Of een gat/gleuf in de weg? Misschien blokkeerde je voorrem plots? Een lekke band kan soms wel ontstaan tijdens een val...wanneer je ergens tegenaan rijd of een kei of iets scherps raakt.
goosaj schreef:Het lek zat midden op het loopvlak, maar in de buitenband heb ik niets kunnen vinden.
Door het insturen komt het wiel het wiel min of meer dwars, maar heeft nauwelijks grip door de lege band, met als gevolg ?!

In ieder geval moet de lekke band haast de oorzaak zijn, als ik b.v. door een plotselinge hond over de kop zou gegaan zou zijn, dan zou dat toch geen lekke band opleveren?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groet, Anton
Typisch scenario:
je rijdt over steen of door een kuil, dit levert niet alleen een stootlek op maar het stuur schiet ook uit je handen waardoor je er voorover afduikelt. Als een hand losschiet en het stuur dwars gaat vlieg je er nog sneller af, meestal zie je dan wel sporen op de velg of dwarse krassen op de band
-
Mijn dank aan iedereen die meedenkt!

Enkele aanvullende opmerkingen:
* Het lek zit aan de buitenkant (dus niet aan de kant van de velg), het lijkt een typisch lek door een doren. Zeker geen snakebite!
* Uit de tekeningen van de politie is te zien dat het vrijwel direct vanaf het moment van insturen van de bocht naar rechts fout gegaan is. Daar beginnen de sporen op het asfalt al en die sporen lopen licht naar rechts, maar bijna rechtdoor.
* Het asfalt in de bocht is redelijk goed, geen diepe gaten o.i.d.
* In een ver verleden heb ik deel genomen aan liefhebber-wedstrijden en daarbij wel enige schuivers en valpartijen meegemaakt. Maar nog nooit met mijn hoofd de grond geraakt. Ik moet echt inclusief fiets compleet over de kop gegaan zijn.... Had buiten mijn gezicht vrijwel geen schaafwonden.

Sinds een paar dagen is mijn arm weer gipsvrij en de eerste voorzichtige fietstochtjes zitten er al weer op! Alleen de reparatie van de tanden gaat helaas langer duren.

Groet, Anton
lama..
Iets anders; ik heb laatst mijn voorband vervangen.
Bij het opnieuw oppompen van de binnenband was er een lek. Bleek het ventiel bijna helemaal los te zitten. Blij :) dat het thuis geconstateerd werd.
Tig jaar geleden heb ik het al eens mee mogen maken dat er een tak in mijn wiel terecht kwam, mijn voorwiel stil kwam te staan en ik gelanceerd werd met mijn gezicht tegen het asfalt aan. Gelukkig was ik bij bewustzijn en kon zelf hulp halen. De klap werd opgevangen door mijn gezicht, voor de rest mankeerde ik weinig, en ook vreemd genoeg voelde ik helemaal geen pijn. De fiets zag er ook nog goed uit. De oorzaak was duidelijk, een tak stak nog uit mijn voorwiel vandaan. Het geheel kostte me een weekje ziektewet!

Jouw verhaal klinkt mij bekend in de oren. Misschien heeft degene die jouw fiets aan de kant heeft gedaan ontwetend de tak uit je voorwiel gehaald. :?:
Wij hebben het op onze pinkstertrip (bijna) gehad. Mijn vrouw had een tak tussen haar voorwiel. Gelukkig was ze zo zwaar beladen en had ze ook nog mijn oudste dochter op haar fiets met de Follow-Me erachter. Hierdoor was ze zo zwaar dat ze niet over de kop kon vliegen, maar gewoon tot stilstand kwam. Wel was haar voorspatbord driedubbelgevouwen tussen de voorband en de voorvork, maar wonder boven wonder kreeg ik het voorwiel eruit en kon ik het spatbord gewoon terug vouwen en konden we de trip vervolgen.

Al met al veel geluk gehad door de zware bepakking en aanhang. Is veel pakgewicht toch nog ergens goed voor. :wink:

Veel sterkte bij het verdere herstel!
JesseL schreef:. Wel was haar voorspatbord driedubbelgevouwen tussen de voorband en de voorvork, maar wonder boven wonder kreeg ik het voorwiel eruit en kon ik het spatbord gewoon terug vouwen en konden we de trip vervolgen.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-Q0zbYNYseM&[/youtube]

Geluid uitzetten want het commentaar is toch onzin, maar hier is een mooie demonstratie hoe je met een losrakend spatbord een salto maakt.
Van alle suggesties blijft voor mij het meest waarschijnlijk dat ik met een flinke snelheid en een bijna lege voorband de bocht ingegaan ben. Het gevolg zal dan inderdaad zijn dat het voorwiel gaat glijden, maar hoe heb ik toen gereageerd? Misschien heb ik in een ongelukkige reflex nog sterker ingestuurd? Is het voorwiel toen in een richeltje blijven hangen??

Zeker zal ik het wel nooit weten. Bedankt voor de goede wensen!

Groet, Anton