Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPOED: stappenplan derailleur afstellen... - Forum Wereldfietser

SPOED: stappenplan derailleur afstellen...

Dag allemaal,

Over een kleine 2 dagen vlieg ik weg, in tussentijd is de fietsenmaker dicht, dus vandaar even deze hulpkreet ;-)

Eerder had ik al problemen met schakelen: in middelste voorblad kon ik niet schakelen kleiner dan het middelste achterblad, dan ging de ketting 'overslaan' etc.
Op advies van m'n vriend toen aan dat knopje bij de versnelling op het stuur gedraaid, maar het lukte niet om dit goed te krijgen.

Nu heb ik de fiets op z'n kop staan. Heb gekeken of het wieltje scheef boven de kransjes hing. Dit was wel zo, maar hij schakelde niet meer naar z'n kleinste achterblad. Toen wiel er even uitgehaald en in kleinste blad gehangen, in die stand is het helemaal niet scheef. Dus ik dacht: opgelost. Echter, hij wil nog steeds niet goed schakelen... het kleinste blad slaat hij over en volgens mij ratelt hij ook nog teveel.

Iemand idee hoe dit opgelost kan worden?
Ik heb nog niet aan die H en L schoefjes gedraaid, alleen dus aan dat knopje bij de versnellingen op het stuur.

Alvast superduperbedankt!

Janneke
Janneke schreef:Over een kleine 2 dagen vlieg ik weg, in tussentijd is de fietsenmaker dicht,
Als het met de link niet lukt ga je naar een andere!
De vakantiefietser.nl is open op dinsdag om 1000 uur.
Geef ze een aardige fooi want je bent vet te laat met dit soort grappenmakerijen van je fiets.
Leon
dinsdag 10 uur vlieg ik :-(

Het gaat aardig naar de goede richting: het schakelen lukt (soms), alleen hapert hij van 1 naar 2 en andersom. Kijken of het nog lukt met dat H-schroefje en het aandraaien van die kabel...
Erg veel is aan de link naar m-gineering niet toe te voegen.
Wat bij mij standaard voorkomt:
5000-10000 km: binnenkabel begint te breken. Dat is niet te zien want het gebeurt binnenin de shifter, aan het stuur. Het resultaat is dat de kabel steeds een tikje langer wordt waardoor het schakelen steeds in de soep loopt en afstellen niet lijkt te helpen.
15000-20000 km: derailleurwieltjes versleten (of te veel vuil ertussen?). Ook hierdoor gaat het schakelen rampzalig: soms niet, soms twee keer, soms spontaan terug of hij haalt het kleinste kransje niet.
idem: buitenkabel vlakbij de achterderailler van binnen ingesleten waardoor de binnenkabel stroef gaat lopen. Smeren helpt dan niet meer.
Succes ermee.
Leon
dat binnen- buitenkabel verhaal, wat bedoel je daarmee?
Wat is de binnenkabel en wat de buitenkabel? of bedoel je de kabel die wel in het hulsje zit en die niet in het hulsje zit?
:-S
Janneke schreef:dat binnen- buitenkabel verhaal, wat bedoel je daarmee?
Wat is de binnenkabel en wat de buitenkabel? of bedoel je de kabel die wel in het hulsje zit en die niet in het hulsje zit?
:-S
De binnenkabel is de dunste van de twee. De buitenkabel is de dikke kabel die er omheen zit: meestal zwart van kleur.
Janneke,

ik heb met Op Pad een filmpje gemaakt over derailleurs: http://www.oppadbiking.nl/index.php?opt ... &Itemid=62

Het is een wat sumier filmpje, maar beter iets dan niets.

Ik weet -vanuit huis- niet of je je fiets bij ons hebt gekocht, maar als je inlogt met je klantennaam kun je op de klantenpagina´s duidelijke tekeningen en beschrijvingen vinden hoe je derailleur perfect moet afstellen.
Maar euh, ook al is de winkel dan dicht, ik ben er wel altijd op maandag. Ik wil gerust een kwartiertje aan de afstelling besteden. Maar dan wel tussen 10.00 en 10.30 uur graag. Daarna heb ik de vloer gemopt en moet hij drogen.
Dag Eric,

Ja, ik heb m'n fietsie bij jou gekocht ;-)

Ik dacht met Sander toch alles goed te hebben afgesteld, na een middag prutsen, maar net met fietstochtje lukte het me toch weer niet naar de zwaarste versnelling te gaan en in de lichtere versnellingen is het wisselvallig ratel-ratel en niet goed de versnelling pakken. Toch maar morgen even langskomen? Ik ben er dan om stipt 10 uur... Alvast mucho gracias!

Gr Janneke
@ reichbus, maar das toch geen kabel die dikke? In mijn jargon heet dat de hele tijd een hulsje :-) maar tis nu duidelijk , tnx!
Janneke schreef:@ reichbus, maar das toch geen kabel die dikke? In mijn jargon heet dat de hele tijd een hulsje :-) maar tis nu duidelijk , tnx!
Hier in de omgeving van Nijmegen is dat een buitenkabel, in Amsterdam is dat misschien een hulsje. Ik weet het niet. Laat hem lekker door Eric afstellen en geniet van je reis.
hihi, nou ik denk dat het niet zoveel met de plaats te maken heeft, wellicht meer met het feit dat ik m'n fietsonderdelen bijna nooit benoem (er is nml nog nooit iets echt mis geweest met de fiets ;-) dus praat ik er ook over als een 'leek'.

gr!
Het is gemaakt! De derailleur bleek niet goed meer te 'veren' en daardoor ook geen goede spanning op de ketting etc. Van Eric (vakantiefietser.nl) een nieuwe gekregen, gemonteerd en afgesteld en nu fiets m'n Santosje weer als een malle.
Nogmaals superbedankt Eric!!!

Gr Janneke