Additionally, paste this code immediately after the opening tag: be'schaaf'd - Forum Wereldfietser

be'schaaf'd

Hey

Zaterdag ben ik aan iets te hoge snelheid op het asfalt gaan liggen. Nu zijn enkele stukjes (koers)fiets en enkele stukjes vel gescheurd :? :|

Met een beetje geluk is de fiets voor het weekend terug klaar voor de strijd.
Maar de schaafwonden op de knie, wie heeft daar ervaring mee aub? Hoe lang wacht je best voor je die knie weer intensief gaat buigen en strekken?

Groeten, lars
Ik heb vorig jaar mijn arm opengeschaafd na een valpartij. De wond heb ik dagelijks ingesmeerd met calendulazalf. Dat verzacht en schijnt de heling te bevorderen. De huid was behoorlijk diep weggeschaafd maar het is goed genezen.
lamaes schreef:Hey

Zaterdag ben ik aan iets te hoge snelheid op het asfalt gaan liggen. Nu zijn enkele stukjes (koers)fiets en enkele stukjes vel gescheurd :? :|

Met een beetje geluk is de fiets voor het weekend terug klaar voor de strijd.
Maar de schaafwonden op de knie, wie heeft daar ervaring mee aub? Hoe lang wacht je best voor je die knie weer intensief gaat buigen en strekken?

Groeten, lars
Hoezo wachten, het peloton wacht ook niet ;)

Probeer de korsten dun en soepel te houden, zodat je kunt blijven bewegen.

En niet dik inpakken maar zo mogelijk aan de lucht laten drogen
]
lamaes schreef:Hey

Zaterdag ben ik aan iets te hoge snelheid op het asfalt gaan liggen. Nu zijn enkele stukjes (koers)fiets en enkele stukjes vel gescheurd :? :|

Met een beetje geluk is de fiets voor het weekend terug klaar voor de strijd.
Maar de schaafwonden op de knie, wie heeft daar ervaring mee aub? Hoe lang wacht je best voor je die knie weer intensief gaat buigen en strekken?

Groeten, lars
Hoezo wachten, het peloton wacht ook niet ;)

Probeer de korsten dun en soepel te houden, zodat je kunt blijven bewegen.

En niet dik inpakken maar zo mogelijk aan de lucht laten drogen[/quote]

Marten, hoezo niet wachten, blessures en wonden moet je soms de tijd geven. Oscar Freire heeft soms ook last van een steenpuist aan zijn zitvlak en de beste remedie daarvoor is niet koersen. En wat is er zo belangrijk dat je volgende week weer moet koersen Lars. Als het dan werkelijk zo belangrijk is, raadpleeg een dokter en zoek niet naar de meningen van allerlei leken op dit forum! Kan ook zijn dat er van binnen iets mis zit door de val. Overigens ben ik zelf een week geleden tegen het asfalt gesmakt en had daardoor een flinke schaafwond. Nog herstellende, maar denk niet aan fietsen.

Groeten,

Rutger
De huidige leer in de geneeskunde voor genezing is weliswaar luisteren naar jouw lichaam, maar ook blijven bewegen. Vooral niet stil blijven zitten maar in aangepaste vorm doorgaan, met inachtnemeing van de signalen van jouw lichaam.
In het peleton wordt gewoon doorgereden, tenzij het aboluut in negatieve zin een aanhoudende kwetsuur betreft.
Rutger schreef:
Marten, hoezo niet wachten, blessures en wonden moet je soms de tijd geven. Oscar Freire heeft soms ook last van een steenpuist aan zijn zitvlak en de beste remedie daarvoor is niet koersen. En wat is er zo belangrijk dat je volgende week weer moet koersen
Hallo, we hebben het niet over een epiduraal haematoom met rugfractuur, maar alleen het behang er af.

Als je asfalteczeem oploopt zal je ook wel aardig blauw zijn. Als je er in slaagt in beweging te blijven (en hoe sneller je weer op de fiets zit des te minder zeer doet het) ben je de volgende ochtend stukken minder stijf.

Van al dat zielig zitten doen en 'rust geven' wordt je maar beroerd, genezing begint met een goede circulatie
m-gineering schreef:
Rutger schreef:
Marten, hoezo niet wachten, blessures en wonden moet je soms de tijd geven. Oscar Freire heeft soms ook last van een steenpuist aan zijn zitvlak en de beste remedie daarvoor is niet koersen. En wat is er zo belangrijk dat je volgende week weer moet koersen
Hallo, we hebben het niet over een epiduraal haematoom met rugfractuur, maar alleen het behang er af.

Als je asfalteczeem oploopt zal je ook wel aardig blauw zijn. Als je er in slaagt in beweging te blijven (en hoe sneller je weer op de fiets zit des te minder zeer doet het) ben je de volgende ochtend stukken minder stijf.

Van al dat zielig zitten doen en 'rust geven' wordt je maar beroerd, genezing begint met een goede circulatie
Natuurlijk is bewegen goed. Maar niet te. Eh hallo. Marten ben jij een dokter? Hier op dit forum lijkt het me moeilijk doktertje spelen als je niet kan inschatten hoe erg het is en wat voor behandeling daarvoor nodig is. Als je werkelijk koerst Lars dan kan je in je wielerclub ook even rondvragen. Normaal is daar toch wel iemand met specifieke kennis.

Rutger
Ben zelf in april hard gedonderd en heb toen schaafwonden aan knieën, elleboog en rug opgelopen. Linkerknie was er toen het ergst aan toe, met twee redelijk diepe schaafplekken. In het begin natuurlijk ontsmetten, maar daarna lekker in de lucht laten drogen, zoals Marten zegt. En gewoon lekker meteen weer de fiets op om de wond op te rekken. Mijn honger naar de fiets werd niet gestild door een paar schaafwonden.

Die korsten gaan wel een beetje trekken, maar daar heb je op de fiets net zoveel last van (misschien zelfs minder), als wanneer je op de bank zit. Wat betreft de belasting van de knie: als je er geen pijn aan hebt, zal het wel goed zijn. Misschien dat het een beetje gevoelig is, de eerste rit, maar dat kan ook door de blauwe plekken komen. Als je wel flinke pijn hebt bij het fietsen: luister naar je lichaam en ga naar de huisarts.

Heb je ook last van je spieren? Ik was superstram na mijn val, maar dat schijnt vaker voor te komen. In een reflex schijn je vlak voor een val instinctief al je spieren heel hard aan te spannen.
wat is er zo belangrijk dat je volgende week weer moet koersen Lars
bwah, net ziek geweest, nu weer dat... en een coureur moet zaagt nu eenmaal :wink: Volgende zondag is er koersje een waar ik mezelf graag wou testen. Tis dan toch ongeveer de moment om lichtjes zenuwachtig te worden...
raadpleeg een dokter en zoek niet naar de meningen van allerlei leken op dit forum!
ik ken wel mensen die koersen en ik ken ook doktoren, maar toch stel ik jullie mening en advies zeer op prijs. En zij die ervaring hebben met de combinatie van korsten op de knie en fietsen, zijn toch geen leek?
Hoezo wachten, het peloton wacht ook niet ;)
ze zouden beter wachten, tis altijd makkelijker met een domme coureur erbij

Vandaag heb ik het bloed nog eens doen stromen, binnenshuids dan, met de loopschoenen. Calendulazalf ga ik morgen kopen en dan ga ik een uurtje of zes fietsen met de 'remorke' ofte aanhangwagen. 'Een mens moet toch wat', (zei een Nederlander me ooit toen we elkaar verdwaald tegen het lijf liepen in de Picos de Europa)

Groetjes (je hoort het wel als een wereldfietser de bloemen binnenhaalt :lol: :lol: )
Rutger schreef: Eh hallo. Marten ben jij een dokter?
Ervaringsdeskundige :shock:
lamaes schreef:Vandaag heb ik het bloed nog eens doen stromen, binnenshuids dan, met de loopschoenen.
Als je alweer kunt hardlopen, zal het allemaal wel meevallen.

Robertjan
- Die al 6 maanden niet fatsoenlijk kan hardlopen na 1x aan een tv-programma mee te hebben gedaan... :?
'Normale' schaafwonden zijn in ieder geval geen reden om niet gewoon te bewegen. Het is zelf beter om wel te bewegen en zo alles soepel te houden, al kan dat wat pijn doen. Maar dan mag er natuurlijk niet veel meer aan de hand zijn dan schaafwonden. Zo kunnen valpartijen leiden tot ernstige inwendige bloedingen waar soms pas na enkele uren iets van te merken is. Ook kleine breuken, spierscheurtjes, ... zijn voor het slachtoffer niet altijd te onderscheiden van een verstuiking.

@ Pedalero,

ontsmettingsmiddelen horen eigenlijk niet meer thuis in een huisapotheek. Wetenschappelijk onderzoek heeft immers tot het medisch inzicht geleidt tot dat het beter voor de wondgenezing is om wonden (ook schaafwonden) enkel goed schoon te spoelen met water, maar niet te ontsmetten. In cursussen EHBO gegeven door organisaties die er op toe zien hun lessen aan te passen aan de vorderende medische kennis (b.v de cursussen EHBO gegeven door het Vlaamse Rode Kruis) zal men dit dan ook meegeven.

(Wat niet betekent dat ontsmetting in sommige gevallen niet nuttig of noodzakelijk is, maar dan hebben we het over verwondingen die sowieso de betrokkenheid van een dokter vereisen en/of mensen die uit ervaring weten dat hun wonden zeer snel ontsteken.)

Over het gebruik van Calendulazalf spreek ik me niet uit (ik ken die zalf niet), maar over het algemeen werken zalfjes bij kleine verwondingen enkel psychologisch maar dragen ze niet bij tot de genezing.

Laten drogen aan de lucht is wel een goed idee, maar het is ook wijs om wonden af te schermen van felle zon.

Ik ben overigens geen dokter (voor ik kritiek krijg), maar ik denk wel over een redelijke en up-to-date kennis te beschikken van eerste hulp (recent cursus EHBO en cursus Helper gevolgd en ik ben simulant bij het rode kruis (in Nederland bekend als LOTUS)).
Spijtig genoeg beschikken niet alle huisdokters over een grondige kennis van EHBO, gezien vele huisdokters jaren een praktijk kunnen hebben zonder ooit echt gebruik te moeten maken van EHBO. (Dat is in België in ieder geval zo.) Als is EHBO natuurlijk enkel de eerste verzorging en heeft het al dan niet terug op de fiets stappen enkele dagen na een ongeval niet echt meer met EHBO te maken.

Renaat
Renaat, da's verhelderend. Ik viel tijdens een koers en de dienstdoende EHBO'er begon ijverig mijn schaafwonden schoon te maken met iets ontsmettends, dus ik dacht dat dat zo hoorde.

Wanneer is het raadzaam om schaafwonden wel schoon te maken? Vorig jaar op vakantie snee mijn grote voorblad in mijn kuit met een schaaf/snijwond tot gevolg waar veel vettige olie/smeer op zat. Met water niet goed schoon te krijgen. Heb ik toen met whiskey schoongemaakt. En als de betadinezalf in het vervolg thuis kan blijven, scheelt dat toch al gauw 2 nanogram! :wink:
Pedalero schreef:Renaat, da's verhelderend.
Dank je.
Pedalero schreef:Ik viel tijdens een koers en de dienstdoende EHBO'er begon ijverig mijn schaafwonden schoon te maken met iets ontsmettends, dus ik dacht dat dat zo hoorde.
Nieuwe gewoontes dringend traag door. Ik sluit zelf niet uit dat men in Nederland nog aanleert dat er wel ontsmet moet worden. Bovendien zijn er bepaalde omstandigheden dat ontsmetten wel een goede zaak is, maar dan spreken we over dokterswerk.
Pedalero schreef:Wanneer is het raadzaam om schaafwonden wel schoon te maken?
Eigenlijk is de regel: alles wat je met water* (en milde zeep) schoon krijgt, niet ontsmetten. Met al de rest naar de dokter. Maar ...

* Schoonmaken doe je het beste met stromend water, maar dat zal niet altijd voldoen. Echt schoonmaken kan bij schaafwonden een erg pijnlijke zaak zijn.
Pedalero schreef:Vorig jaar op vakantie snee mijn grote voorblad in mijn kuit met een schaaf/snijwond tot gevolg waar veel vettige olie/smeer op zat. Met water niet goed schoon te krijgen. Heb ik toen met whiskey schoongemaakt. En als de betadinezalf in het vervolg thuis kan blijven, scheelt dat toch al gauw 2 nanogram! :wink:
... als je de wond niet kan schoonmaken (b.v door gebrek aan water en zeep, doordat de wond te diep is, het vuil te hardnekkig) en er geen betrouwbare dokter voor handen is (b.v op vakantie), dan is ontsmetten een goed idee. Ik zou op vakantie dan ook het ontsmettingsmiddel niet zomaar thuislaten.
Overigens betwijfel ik dat whisky sterk genoeg is om echt te ontsmetten. Sterke alcohol zal in de meeste gevallen weer meer kwaad dan goed doen.
Isobetadinezalf zou ik ook sowieso enkel op aanraden van een dokter gebruiken, voor gewone ontsmetting zou ik eerder kiezen voor een niet-kleurend vloeibaar ontsmettingsmiddel zoals Hacdil of Hibidil of voor Isobetadine-vloeistof.

Renaat
Revanho schreef:Overigens betwijfel ik dat whisky sterk genoeg is om echt te ontsmetten. Sterke alcohol zal in de meeste gevallen weer meer kwaad dan goed doen.
Zit veel te veel rommel in. Een goede wodka, daarentegen, is water met alcohol. Dat zal weinig kwaad kunnen.

.tsooJ
Robertjan schreef:Als je alweer kunt hardlopen, zal het allemaal wel meevallen.

Robertjan
- Die al 6 maanden niet fatsoenlijk kan hardlopen na 1x aan een tv-programma mee te hebben gedaan... :?

Ja hoor, je hebt gelijk. Pijnlijkst is stretchen, moet ik voorzichtig doen, en uit mijn bed komen.
TV-programma...?

Revanho schreef: Over het gebruik van Calendulazalf spreek ik me niet uit (ik ken die zalf niet), maar over het algemeen werken zalfjes bij kleine verwondingen enkel psychologisch maar dragen ze niet bij tot de genezing.
Calendula is ook lichtjes desinfecterend en ik hoopte met een zalfje dat droge, trekkende gevoel van de korsten, vnl op mijn rug, een beetje tegen te gaan. Maar ik moet bekennen, ben er nog niet om geweest naar de winkel.

Alien schreef:
Revanho schreef:Overigens betwijfel ik dat whisky sterk genoeg is om echt te ontsmetten. Sterke alcohol zal in de meeste gevallen weer meer kwaad dan goed doen.
Zit veel te veel rommel in. Een goede wodka, daarentegen, is water met alcohol. Dat zal weinig kwaad kunnen.

.tsooJ
Ik heb alles al geprobeerd, toch piekt het nog steeds een beetje :? :wink:
Ja helaas weet ik ook wel het een en ander af van pogingen om mijn weg voort te zetten al glijdend over het asfalt..... Helaas het werkt echt niet en ben er dan ook maar mee gestopt :wink:

Paar jaar geleden was mijn laatste keer 's avonds laat in het donker op een verlaten weggetje. Onder het bloed zittende elleboog en een portomonee die zich hard in mijn beenspier boorde.

De wond zo goed mogelijk reinigen, pleister erop en afwachten maar. En verder lekker fietsen lijkt me, na gelang wat mogelijk/prettig is.