Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk cassette - Forum Wereldfietser

Welk cassette

Mijn huidige cassette is versleten. Er zit nu een 9speed 11-34 op. Nu al behoorlijk overkill en straks met de Bob achter de fiets zou ik graag wat kleinere stapjes tussen de versnellingen willen. Kan ik ongestraft een racecassette monteren? Op de site van rose vind ik alleen een deore cassette van 11-28 voor mijn gevoel kan er net zo goed een 11-23 op? Die kan ik op de rose site niet vinden, althans niet in een deore prijsklasse.
Johojo schreef:Mijn huidige cassette is versleten. Er zit nu een 9speed 11-34 op. Nu al behoorlijk overkill en straks met de Bob achter de fiets zou ik graag wat kleinere stapjes tussen de versnellingen willen. Kan ik ongestraft een racecassette monteren? Op de site van rose vind ik alleen een deore cassette van 11-28 voor mijn gevoel kan er net zo goed een 11-23 op? Die kan ik op de rose site niet vinden, althans niet in een deore prijsklasse.
11-23 was er op ultegra niveau, 12-23 of 11-25 is er als HG50. Technisch werkt dat, ik snap alleen je redenering niet mbt de BOB. Als je daar kilo's in gooit ben je niet blij met de 11 en is de 23 krap als het een keer tegenzit
Marten heeft gelijk. Als ervaringsdeskundige waar het gaat om het fietsen met een bagagekar kan ik je verzekeren dat er weliswaar vele voordelen zitten aan een kar, maar dat klimmen zwaarder is dan met tassen. Dat is ook niet gek, want het geheel is zwaarder, en dat speelt vooral bij het klimmen.
Wim
Mijn ervaring met de huidige verhoudingen, is dat nu vaak een tikje zwaarder, vaak net té zwaar is, en een tikje lichter vaak net té licht. Voor zit als kleinste blad een 22t met de huidige 36 achter is dat zwaar overdreven. Ik heb weliswaar nog niet serieus geklommen met fietskar, maar als grootste blad achter leek een 23t of 25t mij ruim zat. Maar jullie denken er anders over? Overigens zal het zwaarste klimwerk op Ardennen-niveau zijn en ik ben een aardig getrainde fietser.
Johojo schreef:Mijn ervaring met de huidige verhoudingen, is dat nu vaak een tikje zwaarder, vaak net té zwaar is, en een tikje lichter vaak net té licht. Voor zit als kleinste blad een 22t met de huidige 36 achter is dat zwaar overdreven. Ik heb weliswaar nog niet serieus geklommen met fietskar, maar als grootste blad achter leek een 23t of 25t mij ruim zat. Maar jullie denken er anders over? Overigens zal het zwaarste klimwerk op Ardennen-niveau zijn en ik ben een aardig getrainde fietser.
Het vervelende van klimmen is dat je met meer kilo's aan de fiets langzamer gaat. En omdat je langzamer gaat doe je er ook langer over en moet je terug naar een lager vermogen dat je langer vol kunt houden.

Een laag genoeg verzet zodat je in een klim zonder slingeren weg kunt rijden is ook practisch
Vanzelfsprekend. Daar is geen woord chinees aan. Ik ga maar voor de 11-28 Deore cassette. Daar zal ik vast aardig mee uit de voeten kunnen.
Ik weet niet waar je heen gaat, maar als dat gewoon in Europa is dan kun je als je je echt ongelukkig voelt met je cassette redelijk makkelijk een andere cassette scoren. Een Next Best Thing in je bagage en klaar ben je.

Maar ik denk niet dat je je 28 als ballast zult ervaren. Ik heb overigens het idee dat op een reisfiets het niet erg is als de stapjes tussen de versnellingen groter zijn. Op één of andere manier zit je optimale ritme op een racer sneller tussen twee versnellingen dan als je op de reisfiets met bepakking zit... Tenminste dat is mijn gevoel. En een fiets met bepakking op macht naar boven trappen is geen goed idee.
Johojo schreef:Mijn ervaring met de huidige verhoudingen, is dat nu vaak een tikje zwaarder, vaak net té zwaar is, en een tikje lichter vaak net té licht. Voor zit als kleinste blad een 22t met de huidige 36 achter is dat zwaar overdreven. Ik heb weliswaar nog niet serieus geklommen met fietskar, maar als grootste blad achter leek een 23t of 25t mij ruim zat. Maar jullie denken er anders over? Overigens zal het zwaarste klimwerk op Ardennen-niveau zijn en ik ben een aardig getrainde fietser.
Juist in de Ardennen ben ik erg blij met mijn 22voor-34achter en maal ik niet om iets grotere stappen want juist in de Ardennen met allemaal die wisselende hellingen schakel ik me toch al een ongeluk, vaak sla ik gewoon een paar verzetten over.
Leon (geen kar, meestal wel 30 kg spul)
Johojo schreef:Overigens zal het zwaarste klimwerk op Ardennen-niveau zijn en ik ben een aardig getrainde fietser.
Uit deze zinsnede lees ik dat Johojo denkt dat de Ardennen lichter zijn dan veel andere gebergten.

Ik ben een ervaren en getrainde fietser en ik heb onder meer in de Ardennen, zuid Engeland, Alpen, Pyreneeën en Andes gefietst en mijn ervaring is dat de Ardennen zeker niet lichter zijn dan de genoemde hooggebergten. In laag- en middengebergte zijn de hellingen meestal NIET flauwer dan in het hooggebergte, maar wordt je genekt door de reeks van hellingen. De eerste en tweede helling kom je fluitend boven, ook op 'domme' kracht, de derde en vierde helling gaan al iets minder soepel en vanaf de vijfde helling gaat het pijn doen.

In echte bergen weet je aan de voet van de klim dat je een tempo en een verzet moet kiezen dat je enkele uren vol moet kunnen houden.
Amen, ik fiets liever 5 uur een beste pas in het hooggebergte omhoog. Lekker op cadans, genieten van het uitzicht en de hoogtemeters aftellend, wetend dat na de klim je tig kilometer af kunt leggen zonder een trap te doen waarna je campinkje op kunt zoeken en na kunt genieten van de klim en de overwonnen pas. De petit St. Bernard staat wat dat betreft bij mij hoog genoteerd.

Korte hellingen á la de Ardennen zijn fnuikend voor mijn fysiek en moraal. Je komt niet in een ritme.....

Groet
Eric
LizPie schreef:
Johojo schreef:Overigens zal het zwaarste klimwerk op Ardennen-niveau zijn en ik ben een aardig getrainde fietser.
Uit deze zinsnede lees ik dat Johojo denkt dat de Ardennen lichter zijn dan veel andere gebergten.
Ik begrijp dat het zo overkomt, maar zo bedoelde ik het niet. Het enige serieuze klimwerk zal in de Ardennen moeten gebeuren. Voor de rest is de route (groene weg naar de middellandse zee) redelijk 'vlak'. En daarnaast wordt de fiets voor woon-werk verkeer gebruikt.
Alle goedbedoelde adviezen ten spijt: ik ging net een nieuwe aandrijflijn halen, maar kwam met een puntgave 2e hands Stevens Randonneur terug :D
Gefeliciteerd!!

:lol:

En welk verzet zit er op de Randonneur...

Veel plezier ermee!

Groet
Eroc
Ik wist dat dit ging komen :) ik heb geen idee. Net de fiets opgehaald en rijdt als een zonnetje. A.s. fietsvakantie wordt een stuk comfortabeler dan de vorige. Er komen nog magura's op en dan is 'ie perfect! En een stuk goedkoper dan de Sovereign die ik op het oog had. Ik ben een blij mens :lol:
LizPie schreef:In laag- en middengebergte zijn de hellingen meestal NIET flauwer dan in het hooggebergte, maar wordt je genekt door de reeks van hellingen. De eerste en tweede helling kom je fluitend boven, ook op 'domme' kracht, de derde en vierde helling gaan al iets minder soepel en vanaf de vijfde helling gaat het pijn doen.
Mijn ervaring is dat vooral het regelen van je lichaamswarmte lastig is als je tig keer per dag een paar honderd meter omhoog gaat. Doe je een klim van drie uur of een halve dag, dan is het niet zo erg om bovenaan even te stoppen en iets anders aan te trekken voor de afdaling. Maar doe dat maar eens in de Ardennen of langs de fjorden. Dan sta je meer stil dan dat je aan het fietsen bent. Dus je zit de hele tijd met één hand te schutteren met de ritsen van verschillende lagen kleding, en dan is het helling op nog steeds te warm en helling af te koud.

grtjs, Waltertje, die echt een grafhekel heeft aan nodeloos stoppen onderweg