Pagina 1 van 1
En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: do 28 jan, 2010 23:02
door 123456
Ik durf er eigenlijk niet over te beginnen. Want het ligt zo voor de hand... Maar wat vinden de bezoekers van deze website eigenlijk van het concept van de kilometerheffing?
Om even wat structuur in de discussie aan te brengen: het gaat me niet om de vraag of je voor of tegen auto's of vegetarier bent - dat soort draadjes hebben we in 2009 al veelvuldig gehad. Het gaat me er ook niet om wat Camiel zegt of wat de ANWB voor club is. Het gaat me om het concept: werkt het beter dan alternatieve maatregelen (zoals verhogen benzineprijs, gewoon niets doen, ...), is het beter voor het milieu, krijgen we minder files, is het goedkoper etc etc.
Schiet maar raak!
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: do 28 jan, 2010 23:33
door Michael W
willem.megens schreef:Schiet maar raak!
Slotje op deze topic ?
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 00:06
door VoorheenRJ
Gaat om het verminderen van files zeggen ze. Dan kun je beter rijbewijzen afpakken van mensen die niet kunnen rijden....
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 00:43
door AB
Ik zou het een goede zaak vinden als de aanschaf en het bezit van een auto goedkoper wordt gemaakt en gelijkertijd de wegenbelasting wordt afgeschaft. Het gebruik van een auto maak je aan de andere kant juist weer superduur (accijns, kilometerheffing), zodat mensen of beter gezegd autorijders bewuster zullen omgaan met hun autokilometers.... vooral icm een stijgende kostencurve als het om onnodig grote auto's gaat, zoals leasebakken en SUV's. Als je dat ook nog eens doet in combinatie met een snelheidsmaximum van 100kmh en een inhaalverbod voor vrachtautos dan gaan we al een stuk in de goede richting. Leg dan meteen ook maar
fietssnelwegen (parallel aan de autosnelweg) aan en maak het railvervoer aantrekkelijker voor de fiets, zoals gratis fietsvervoer in grote ruime fietscoupes..... (zoals de zwitsers dat kunnen).
Verder vind ik verkeersveiligheid en filebestrijding belangrijker dan CO2 uitstoot. Een overstap naar duurzame energiebronnen zie ik wel zitten.... dat maakt je weer een stuk minder afhankelijk van de prijspolitiek van de Russen en de Arabieren en de eindigheid van steenkool, uranium, gas en olie. Tegelijk geef je je eigen economie een innovatieboost door de omschakelijk van de olie-economie naar een groenere duurzame economie met hopelijk de-globalisering als gevolg. Krijgen we in Nederland ook weer goede framebouwers in plaats van al dat Taiwan en China gedoe.
Maarruh, of dit nog iets met de anwb-peiling te maken heeft
.
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 06:51
door bert sitters
De grote valkuil waar iedere minister en iedere beleidsmaker lijkt in te trappen is dat de discussie blijft steken bij een prijsmechanisme. Files zijn het gevolg van menselijk gedrag en menselijk gedrag kun je beinvloeden, maar dat moet je wel goed doen. Nu voelen grote groepen automobilisten zich gepakt door de kilometerheffing.
De discussie moet gaan over een betere organisatie van de totale mobiliteit en daarvoor moet een integraal trendbreuksecenario op tafel komen: met aan de ene kant push-maatregelen, maar aan de andere zijde ook pull-maatregelen. Helaas ontbreken nu de pull-maatregelen!
Als een productielijn van een fabriek zou functioneren als een snelweg, dan zou die lijn ook vast lopen: teveel verschillende types op dezelfde productielijn met ook sterk uiteenlopende omvang, met ook nog eens allemaal weer verschillend gedrag en bovendien slechts voor minder dan 30% gevuld, want 70% van de bestuurders van een automobiel in de spits zit moederziel alleen in zijn voertuig met ruimte voor vier a vijf personen.
Als een pelotonscommandant op het exercitieveld de opdracht geeft: voorwaarts, mars! dan zet het gehele peloton tegelijkertijd de eerste stap voorwaarts, ook de achterste manschappen. Het gehele peloton is dan meteen op marstempo! Als echter vanuit stilstand de eerste auto's in een rij beginnen op te trekken, dan duurt het lang voordat ook de laatste automobielen in beweging zijn.
Een voertuig met verbrandingsmotor van 1200 kilo om slechts een persoon van 80 kilo te vervoeren lijkt ook in strijd met alle economische wetmatigheden.
Ruim 30 procent van al het autoverkeer in de avondspits is pretverkeer. Als men alleen al deze groep weet te halveren, dan zijn er geen files meer. Een prijsmechanisme kan hierbij helpen. Er moet wel een goed alternatief zijn. Fiets en OV kunnen een koningskoppel vormen. Het gaat niet alleen om realiseren van mogelijkheden: ze moeten ook voor iedereen inzichtelijk zijn.
Als alle plannen die ooit door de overheid zelf zijn bedacht maar nooit zijn uitgevoerd, zoals Rail21, opnieuw naast elkaar gezet worden, dan is er al een stevige basis voor een trendbreukscenario.
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 08:13
door Leo van L1erop
Tegen.
De kilometerheffing lijkt me niet de oplossing. Zoals de meeste ben ook ik voorstander van hogere accijns (graag in Europees verband). De vervuiler betaalt!
Toch moet je eens goed kijken hoe die files veroorzaakt worden. Veel komt van woonwerkverkeer waarbij de werknemer te ver van zijn werk af woont. Meestal hebben ze geen zin om te verhuizen, omdat ze niet naar een vreemde buurt toe willen of omdat het te moeilijk is om elders een woning te krijgen. Er zouden daarom meer betaalbare woningen moeten komen.
Woningen zijn natuurlijk deels zo duur omdat de hypotheekaftrekrente de huizenprijs omhoog heeft gestuwd.
Maar goed, stel dat je het huizenprobleem oplos, dan wonen werknemers weer zo dicht bij hun werk dat ze het met de fiets kunnen redden in plaats van met de auto. Daardoor krijg je potentieel weer meer vakantiefietsers en daardoor weer meer leden van deze vereniging.
Het is toch allemaal niet zo moeilijk mensen?
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 09:46
door Uncle Knobby
...vóór...
...immers, als ik niet in de auto rijd wil ik er ook niet voor betalen, bovendien maak ik de meeste kilometers in het buitenland...
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 10:54
door Marco Meijerink
Leo van Lierop schreef:Maar goed, stel dat je het huizenprobleem oplos, dan wonen werknemers weer zo dicht bij hun werk dat ze het met de fiets kunnen redden in plaats van met de auto. Daardoor krijg je potentieel weer meer vakantiefietsers en daardoor weer meer leden van deze vereniging.?
Ik zou willen dat dat waar zou zijn. Ik woon 12 km van mijn werk af (JOEPIE, kan ik iedereen aanraden ipv in de file te staan wat ik ook jaren heb gedaan) en veel van mijn collega's wonen niet veel verder. Toch pakt het merendeel de auto. Ik merkte aan mijzelf ook dat als je in de valkuil stapt van het stelselmatig gebruik maken van de auto je steeds verder af komt te staan van het fietsen door weer en wind. Dat was voor mij de reden om en andere baan te kiezen.
Maar om op het topic terug te komen: ik ben principieel wel voor maar ik vermoed dat het een heel werk gaat worden om dit administratief te verwerken.
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 11:07
door Leo van L1erop
Ik ken mensen die 2km van hun werk wonen en evengoed de auto pakken.
Dat soort mensen zijn hopelozen gevallen. Wat ik natuurlijk bedoel met het woningprobleem zijn mensen die 50km of nog verder van hun werk wonen. Als een aantal van hun gewoon een woning dicht bij hun werk kan vinden, zal dat veel problemen doen oplossen.
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 11:25
door Jan Eleveld
In principe ben ik er wel voor, maar er zitten wat zwakke punten in het verhaal.
De provinciale opcenten worden afgeschaft en vervangen door een algemene heffing en dat betekent een verschuiving van lasten van automobilist naar alle burgers. Het valt niet te verwachten dat dit een even grote verschuiving van uitgaven voor provinciale wegen naar provinciale fietspaden en openbaar vervoer gaat betekenen...
Een ander punt is dat het beroepsgoederenvervoer totaal geen nadeel ondervindt van de heffing. Ze hebben een goede lobby blijkbaar. Bestelauto's gaan in de toekomst maar een fractie betalen van wat personenauto's betalen terwijl ze evenveel vervuilen.
De door anderen gemaakte opmerkingen om een betere fiets- en OV-infrastructuur te krijgen staan in wezen los van de kilometerheffing.
Dat het prijsmechanisme werkt is denk ik in Nijmegen aangetoond, waar automobilisten die de file mijden een paar euro beloning krijgen. Zonder aanvullende maatregelen verdwenen de files, zodat je de conclusie kunt trekken dat mensen vaak toch wel een alternatief hebben.
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 11:30
door DriesBa
Sorry.....file? Wat is dat eigenlijk? Ik heb dat nooit goed begrepen. Komt in mijn dorpje/regio niet voor. How comes? Dorpje 296 habitants? En dat moet zo blijven.
Voor het overige ben ik voor elke maatregel om nutteloze automobiliteit terug te dringen, derhalve ook voor de kilometerheffing. Ik ben trouwens lid van de ANWB + wegenwacht, de fietsersbond, de wandelbond en at last and not least: de vereniging van wereldfietsers. Ik kan zonder auto, mijn vrouw wil hem echter niet missen: ze wil wel een kleinere auto. We hebben helaas binnen 5km geen openbaar vervoer.
Alle nutteloze autogebruik en volgens mij is dat meer dan 70% kan worden teruggedrongen als we dat willen. Daar moeten we wel moeite voor doen. Ik zou zeggen: ga toch fietse.
Trouwens ik ben wel voor een hernieuwde discussie over vegetariër zijn: verlevendigt de veelzijdigheid van meningen op zo'n forum. Daarom koester ik ook de aanwezigheid van GroenLinksers, PvdA, via CDA tot VVD'ers op dit forum. Ik hou van uiteenlopende meningen.
Om even terug te komen op Bert z'n reactie: citaat: "Als een pelotonscommandant op het exercitieveld de opdracht geeft: voorwaarts, mars! dan zet het gehele peloton tegelijkertijd de eerste stap voorwaarts, ook de achterste manschappen. Het gehele peloton is dan meteen op marstempo!" Dat ging bij mijn peloton ook weleens mis, vooral bij rechtsomkeert mars. Het voorste gedeelte had het bevel dan niet gehoord en marcheerde gewoon door en de achterste helft ging in tegenovergestelde richting. Sommige peetonskommedianten schreeuwden in paniek dan nogeens rechtsomkeert en beide delen keerden dan opnieuw en keken elkaar in de ogen. Lachen geblazen, joh.
Wat ik nog meer wilde vertellen...... hebben jullie ook zo'n moeite om te onthouden wat in het oorspronkelijke bericht stond?
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 11:49
door Leon
De kilometerheffing is fijn want mijn vriendin gebruikt nu vaak de auto en als de heffing er is kunnen we ons een tweede auto veroorloven. De kilometers voor de boodschappen in de stad zijn er toch weinig en buiten de spits en die kosten dus nauwelijks iets.
De afschaffing van wegenbelasting zal tot gevolg hebben dat ook degenen die zich nu geen auto kunnen veroorloven zich een kleine auto kunnen permitteren, of tweede of derde voor dezelfde voordeur. De kilometerheffing zal niet kunnen voorkomen dat juist de korte ritten fors zullen toenemen, en dat zijn nu juist de ritten in de stad, juist op de plek waar auto's een slechte mobiliteitskeuze zijn.
Je zou dit kunnen voorkomen door elke rit een minimumprijs te geven van 5 euro of zo.
Wat handiger is, is om een soort maandelijkse startcenten te innen. Dan kunnen we straks concluderen dat we altijd al een redelijk systeem hadden.
Leon
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 11:54
door paul1987
Ik geloof dat:
1 De files hierdoor niet opgelost worden
2 Het uiteindelijk duurder gaat worden
Toch ben ik voor de kilometerheffing. Degene die het meeste rijdt betaald ook het meest, dat lijkt mij een eerlijker systeem dan we nu hebben.
Toch zitten er nog een aantal haken en ogen aan, die ook al door Jan Eleveld worden genoemd.
Dus ik ben ik principe voor, maar het moet uitgesteld worden en heel goed, genuanceerd en grondig worden ingevoerd. Helaas ontbreekt het ministers daar vaak aan (OV Chipkaart
)
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 12:00
door DriesBa
Leon schreef:De kilometerheffing is fijn want mijn vriendin gebruikt nu vaak de auto en als de heffing er is kunnen we ons een tweede auto veroorloven. De kilometers voor de boodschappen in de stad zijn er toch weinig en buiten de spits en die kosten dus nauwelijks iets.
Leon
Leon? Met de auto zeker over het Vrijthof? Een stel stevige fietstassen, een gedegen stadsfiets en je hebt binnen 10 km...okee in grote steden 20km, geen auto nodig. Ga toch fietse.
Re: En wat vinden Wereldfietsers van de kilometerheffing?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 13:08
door Leon
DriesBa schreef:Leon schreef:De kilometerheffing is fijn want mijn vriendin gebruikt nu vaak de auto en als de heffing er is kunnen we ons een tweede auto veroorloven. De kilometers voor de boodschappen in de stad zijn er toch weinig en buiten de spits en die kosten dus nauwelijks iets.
Leon
Leon? Met de auto zeker over het Vrijthof? Een stel stevige fietstassen, een gedegen stadsfiets en je hebt binnen 10 km...okee in grote steden 20km, geen auto nodig. Ga toch fietse.
Tuurlijk heb je gelijk. Het gaat me hier vooral om de enorme zone rondom elke binnenstad waarvan de gebiedsinrichting in de eerste plaats op auto's, bussen en treinen gericht is. Dat is na goede anti geluid- en fijnstofmaatregelen milieutechnisch niet zo erg, maar het overheerst het wereldbeeld van de stedeling volkomen, ook als straks alle auto's op electriciteit uit wind- en zonne-energie rijden. Ik ben daar tegen.
Leon