Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevroren slot - Forum Wereldfietser

Bevroren slot

Een vraagje dat niets met wereldfietsers te maken heeft maar wel met fietsen.

Mijn fiets staat heeft een bevroren slot, ik kan de sleutel er nog wel insteken maar niet meer draaien, aangezien het hier (=Zweden) nog wel een tijdje gaat blijven vriezen zeer vervelend.

Hoe op te lossen en hoe te vermijden in de toekomst?

Erheen trekken met een thermos warm water en proberen het slot op te warmen?
Ik denk dat juist het (bevroren) water in het slot het probleem geeft.
Je kunt hem dan wel met warm water los krijgen, maar daarna zul je hem, denk ik, goed moeten drogen totdat echt al het water eruit is.
En daarna natuurlijk smeren.
Net als bij een autoslot: antivries erin spuiten. Verder helpt in de toekomst een beetje grafiet.
Wim
Een föhn gebruiken is het beste. De fiets binnenshuis neerzetten kan ook. Of op een andere locatie (werk bijvoorbeeld) de slot open laten staan en met een los meegenomen kabelslot op slot zetten.
Ik heb zelf een huis in Zweden: daar is het 's nachts –28 graden!
Slot verwijderen van je fiets en op kamertemperatuur laten komen.
Daarna je slot vertroetelen met de nodige smeermiddelen. Uit ervaring weet ik dat sloten nogal eens stiefkind zijn..
Slot van huis meenemen is m.i. geen optie omdat je dan aan het eind van de dag een probleem hebt.
Zelf zou ik de fiets hoe dan ook UIT DE WIND parkeren en het slot zoveel mogelijk inpakken. :idea: ISOLEREN dus!

Succes
Hij hangt vast aan een paaltje, ik ga morgen eens met antivries proberen. Bedankt voor de antwoorden.