Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps op je telefoon - Forum Wereldfietser

gps op je telefoon

hallo
er is al veel geschreven over gps
ik ben op zoek naar gps op een telefoon
kan hem opladen middels zzingoplader
wie weet er iets van de huidige ontwikkelingen?
hyperlinken zijn ook welkom :P
vr gr
Jefi
Hoewel ik GPS op m'n telefoon heb, zou ik die oplossing niet verkiezen voor een fietsreis:
  • toestel is niet robuust
  • een stabiele houder voor de fiets bestaat evenmin
  • waterdichtheid is een probleem
  • toestel weet wel waar je bent middels GPS, maar het kaartmateriaal wordt gedownload via Google Maps, dus roaming in het buitenland en een forse rekening voor 3G dataverkeer
  • naargelang het mobieltje kan je ook een applicatie installeren (bvb Navigon), maar dan heb je een GPS die op autogebruik is toegespitst, nogal waardeloos op de fiets
  • met GPS en 3G aan is de accu in recordtempo leeg
  • bij mijn weten geen software om routes vooraf uit te stippelen en tracks in de telefoon te laden
Kortom, GPS op de telefoon lijkt me meer iets voor occasioneel gebruik, dus ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd bij gebrek aan moed :wink: :wink:
Heb wel eens de moed gehad om GPS te proberen, nokia N82. En inderdaad alle nadelen die Kris noemt ondervonden. Bovendien werkt het vaak gewoon niet. Heb nu een Garmin etrex gps. Die werkt prima. Maar ja vriendin vind een GPS niet avontuurlijk fietsen. :roll:
Michel
Ik heb ook GPS op mijn (Nokia) telefoon met gratis kaarten.

Binnen Europa is het prima te gebruiken als orientatie maar ook niet meer dan dat. De kaarten van de rest van de wereld zijn niet gedetailleerd genoeg.

Routes programmeren is ook vrij lastig. Mij is het tot op heden niet gelukt (maar dat kan ook aan mij liggen).
Ik heb Garmin Mobile XT op mijn Nokia. Werkt prima voor A naar B routes en je zou er zelfs routes op kunnen importeren (gpx-file format) die je op de computer gemaakt hebt. Dit heb ik nog niet geprobeerd dus hoe dat bevalt weet ik niet. Nu is dit product officieel (er zijn, dacht ik, nog webwinkels die er nog één op voorraad hebben) uit de handel omdat Garmin met de Nuvifone op de markt gekomen is (een navigatieapparaat waarmee je kunt bellen).

Mobile XT wordt op een 2GB kaartje geleverd en dat is dan bijn vol. Overzetten op een ander kaartje kan niet omdat het beveiligd is. Garmin mobile PC kun je wel op een groter kaartje zetten maar die werkt weer alleen samen met een bluetooth Garmin GPS ontvanger (en dan heb je weer 2 apparaten die je op moet laden en die ook niet waterdicht zijn)

Nadelen zoals Kris beschreven heeft zie ik ook. Zelf zou ik voor een outdoor GPS gaan omdat die bestand is tegen water en schokken.

Sjoerd
hmm..
zit toch meer achter dan ik dacht.
mijn vrouw vindt het ook niet zo,,avontuurlijk,, met gps
maar mij lijkt het joust dat je meer ontspannen rijdt
dan dat je steeds moet opletten en zoeken welke weg
nu is mijn vrouw daar wel heel erg goed in maar toch
LF route nr.s fietsen vinden we erg prettig
die zou je toch ook wel voor kunnen programeren op een gps systeem?






ben hier nieuw en vind de sfeer erg prettig op dit forum!!!!!!!!!!!!
jefi schreef:hallo
er is al veel geschreven over gps
ik ben op zoek naar gps op een telefoon
kan hem opladen middels zzingoplader
wie weet er iets van de huidige ontwikkelingen?
hyperlinken zijn ook welkom :P
vr gr
Jefi
Jefi, ik heb het een paar keer geprobeerd, fietsen met de htc touch cruise op het stuur. Hoewel ik zo'n ding in de auto bijna ideaal vind was het op de fiets geen succes. De telefoon is niet eens een beetje waterdicht, de usb stekker is te kwetsbaar, het scherm is buiten moeilijk afleesbaar en als ik de "fietsroutes" die tomtom voorstelt werkelijk had gefietst was ik nu dood of beroemd als eerste fietser op de A12. Na nog een aantal van dat soort malle- of gevaarlijke routes heb ik de telefoon weer terug gedaan waar hij hoort, diep onder in de fietstas.
Frank
als ik het goed begrijp staat gps voor op de fiets eigenlijk
voor globaal ?
Zonder GPS (Garmin Etrex Vista HCx) én zonder goede kaart op je GPS (in ons geval Garmin ToPo Duitsland V3) is inderdaad véél avontuurlijker :roll:

Zo hadden we vanuit deze kerktoren ...

Afbeelding

... het volgende fietspad gezien ...

Afbeelding

... en dus zijn we dat gaan rijden.

Stomme GPS, zeurt maar dat we om moeten keren. Maar ja, de GPS heeft niet gezien wat wij hadden gezien :wink:

En dus reden we door, inderdaad, schitterend fietspad ...

... alleen ... het eindigt wel als volgt ... 8)

Afbeelding


De GPS lag in een deuk van het lachen. Maar avontuurlijk was het zeker!

Nee, een GPS op de fiets staat niet voor 'Globaal' :lol:

(Onze conclusie gebaseert op 27.500 fietskilometers met GPS ondersteuning)

O ja, de Etrex weegt 156 gram, leeft 25 uur op 2 AA batterijtjes (die je ook met een Zzing kan opladen als het niet regent) en kan alle mogelijke kaarten laden. Ooit geprobeerd om met Google maps door Nederland te fietsen?
nee nog niet gewerkt met google maps
altijd met LF nr. dat gaat goed
maar ik zit meer om me heen te kijken :D dan dat ik op de nr let :oops:
frank bueters schreef:Jefi, ik heb het een paar keer geprobeerd, fietsen met de htc touch cruise op het stuur. Hoewel ik zo'n ding in de auto bijna ideaal vind was het op de fiets geen succes. De telefoon is niet eens een beetje waterdicht, de usb stekker is te kwetsbaar, het scherm is buiten moeilijk afleesbaar en als ik de "fietsroutes" die tomtom voorstelt werkelijk had gefietst was ik nu dood of beroemd als eerste fietser op de A12. Na nog een aantal van dat soort malle- of gevaarlijke routes heb ik de telefoon weer terug gedaan waar hij hoort, diep onder in de fietstas.
Frank
Je kunt TomTom/Garmin instellen om autowegen te vermijden.


Ik heb beide op mijn telefoon (htc touch hd) om eens uit te proberen of ze ook echt bruikbaar zijn (ja, ik weet het illegaal en blah, maar ik wil graag weten welk vlees ik in de kuip heb voor ik flinke €€ ga uitgeven aan dergelijke software) tot nu toe werken beide naar behoren, en voor beide bieden de fabrikanten programma's aan om thuis je route op je pc uit te zetten en die naar je toestel te uploaden. (helaas weer niet voor linux, dus zit ik momenteel met een probleempje)

Zelf neig ik sterk naar Garmin (stuk gebruiksvriendelijker), maar dan moeten de onroute fietskaarten dus wel bruikbaar zijn, en daar heb ik nog niets over kunnen vinden (wegens de feestdagen ook nog niet echt hard achteraan gezeten)
Voorlopig hou ik het nog even op google-earth + fotografisch geheugen + papieren fietskaart en googlemaps+GPS voor het geval ik begin te twijfelen over waar ik ben.
Over de waterdichtheid denk ik eigenlijk niet dat je je zorgen moet maken, in het ergste geval biedt een plastic zakje uitkomst of als je duurder uit wilt zijn zijn er legio waterdichte hoesjes in de handel.

ps. de garmin mobile-xt software die ik heb geprobeert weegt incl. west Europa een slordige 1.65GB op de schaal van bytes, maw je hebt dan nog 350MB over voor je routes als ie op een 2GB kaartje staat. Als je dat te weinig vindt, kun je evt. overwegen om ipv je gekochte versie een 'gekraakte' versie te installeren (je hebt immers een licentie en staat daarmee juridisch vrij sterk mocht men (binnen Europa) moeilijk gaan doen) Deze kun je op ieder geheugenkaart installeren.