Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Broekbeschermer/kettingkast voor koga rondonneur - Forum Wereldfietser

Broekbeschermer/kettingkast voor koga rondonneur

Ik heb bij roseversand deze kettingkast gekocht http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... ail2=19747
Helaas, als ik de ketting op het grootste tandwiel voor leg, duwt de voorste derailleur de kettingkast iets naar buiten waardoor die tegen m'n crankarm aankomt tijdens het trappen.
Welke ervaringen hebben de overige wereldfietsers met aftermarket kettingkasten?
Of is het simpeler om een broekbeschermer/bashring te monteren? En welke is dan te adviseren?
Helaas is het met one size fits all (but no size fits me) -spullen erg vaak knutselen geblazen om het passend te krijgen. Jouw ervaring is niet zeldzaam daarin. Laatst heb ik nog zo'n chaindisk-achtig geval gekocht voor de fiets van mijn vriendin. Hij was "speciaal gemaakt" voor dat type cranck, maar ik heb toch in de dozen hier onder de tafel moeten zoeken om een lang bewaarde platic bout te vinden waarme het ding uiteindelijk paste. :)
Je kunt zo'n geval wel terugsturen natuurlijk, maar dan heb je niets.
Leon
Met bovenbuurman...

Bij de Gamma kun je een eigenmerk dremel halen. In dat soort gevallen is dat mijn grote vriend....
Afbeelding

Wat ik vroeger met vijltjes deed daar [pak ik nu dat apparaatje voor....

Succes
Eric
Misschien iets tunen met een spacer?
http://www.bike-components.de/products/ ... Lager.html
Zuiz schreef:Misschien iets tunen met een spacer?
http://www.bike-components.de/products/ ... Lager.html
Zinloos, als dat zou werken kun je beter de voorderailleur afstellen. de beperkte ruimte tussen ketting en crank wordt daar niet anders van

Stap 1: stel de voorderailleur zo krap af dat de ketting net niet tegen de buitenkant van de kooi loopt op 44-11 of wat er ook maar je hoogste verzet is.

Stap 2 Meet de ruimte tussen kooi en crank, dat moet minder zijn dan de dikte van de kettingbeschermer. Misschien dat draaien van de kooi nog meer ruimte kan verschaffen

Bij een positief resultaat kun je proberen de kettingkast er nu zo tussen te frommelen dat het kreng net niet aanloopt

veel plezier :D
Al biedt dit geen oplosing voor jouw probleem:

ik maakte komaf met de kettingkast van mijn Batavus Navajo '97.
Toen de ketting eraf liep en klem zat tussen de beugel die de kettingkast op zijn plaats houdt en het frame. Ik mocht toen de ketting openmaken (altijd kettingponsje bij :lol: ) en ervan tussen prutsen.

Je kent dat wel zo'n beugel die vastgemaakt wordt tussen trapas en bracket.

Paar fietsknijpers die je lange broek van je ketting houden geeft véél minder rompslomp!

Veel succes overigens.
Koga Randonneur: heeft die geen beschermingsring voor je broek rond het buitenste kettingblad?
Niet meer helemaal on-topic:

Wie weet een bashring om ipv het buitenste blad op een dubbel crank (bcd 130) te schroeven?

Ik gebruik op mijn dagelijkse fiets alleen de 42 en zou ipv de 52 graag een ring hebben die mijn broekspijp beschermt.

Sjors