Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remblokken verduren op een week ? - Forum Wereldfietser

remblokken verduren op een week ?

Dag mensen

een vraagje over mijn werk-verkeer fiets.

deze fiets staat dag in dag uit buiten. Alles gaat goed tot verleden week.
het wordt wat kouder, en wat blijkt: ik kan niet meer remmen. Eens de remblokken de velg raken is het alsof ze knoethard zijn, de remmenhendels kan je quasi niet verder intrekken. en een ander ding is dat ze quasi geen weerstand met de velg opbouwen, het lijken wel houten blokjes: geen grip en geen samendrukbaarheid.

Is dit een normaal fenomeen dat op een paar weken dit kan voorkomen ?
heb dit nog nooit meegemaakt, maar heb dan ook nog nooit een fiets jaar in jaar uit buiten gezet.

enfin ik hoor het wel van de experts.

groetjes
fillemon schreef:Dag mensen

deze fiets staat dag in dag uit buiten. Alles gaat goed tot verleden week.
het wordt wat kouder, en wat blijkt: ik kan niet meer remmen. Eens de remblokken de velg raken is het alsof ze knoethard zijn, de remmenhendels kan je quasi niet verder intrekken. en een ander ding is dat ze quasi geen weerstand met de velg opbouwen, het lijken wel houten blokjes: geen grip en geen samendrukbaarheid.

Is dit een normaal fenomeen dat op een paar weken dit kan voorkomen ?
heb dit nog nooit meegemaakt, maar heb dan ook nog nooit een fiets jaar in jaar uit buiten gezet.

enfin ik hoor het wel van de experts.

groetjes
Ik zou mijn ogen maar eens goed te kost geven, want het klinkt alsof de blokken zo dun zijn dat andere onderdelen nu eerst tegen elkaar komen.

Bij V-brakes kan dat bv zijn dat het 90 graden pijpje al tegen de andere remhelft stuit
Met het kouder worden blijven je fiets, en dus je velgen en blokjes langer nat, maar dit is na even remmen geen issue meer voor de remkracht.

Wellicht zijn de remblokjes versleten? Als je nog zwart materiaal ziet, wil dit niet zeggen dat je nog voldoende remvoering hebt. Aan het volledig inknijpen van je greep te oordelen zou dit zomaar kunnen. Natte velgen en blokjes slijten een stuk harder omdat troep makkelijk eraan blijft plakken en fijn gaat schuren.

Het houten gevoel kan in geval van canti's te maken hebben met een verkeerd afgestelde rem. Zeker bij low profile canti's moet je het brugkabeltje zo laag mogelijk boven je band/spatbord hebben zitten. Een 'zacht' gevoel in je greep is juist goed. Zie de site van sheldon en m-gineering voor meer afstelinfo.

Als je toch je blokjes moet vervangen zou ik dat doen door Koolstop salmon: remt prima en is slijtvast.

Fiets binnen parkeren is altijd een beter idee, maar buiten laten staan zou voor dagelijks gebruik weinig uit moeten maken. Je zal wel wat vaker onderhoud moeten plegen.

Sjors
dag mensen,

even wat duidelijk maken, het gaat niet om canti's, het is een oude fiets, met een zijoptrekrem.

de blokken zijn niet nieuw, maar zeker niet versleten.

rare dingen blijkbaar.
ik zal ze eens ontvetten (heb het onlangs nog maar gedaan).

merci
fillemon schreef:dag mensen,
even wat duidelijk maken, het gaat niet om canti's, het is een oude fiets, met een zijoptrekrem.
Gaat het ook om RVS-velgen? Dan was er vast sprake van nattigheid of condens op de velgen; dan doen die dingen het inderdaad voor geen meter.
In een afdaling remt de fiets dan 50 meter niet, daarna weer prima - kwestie van op tijd beginnen remmen :wink:
Leon
fillemon schreef:Dag mensen

deze fiets staat dag in dag uit buiten. groetjes
Kan je je fiets nergens binnen zetten of kun je er geen afdakje maken?
Mijn fiets 24 uur per dag in weer en wind laten staan staat gelijk aan vandalisme.
ik heb het gevonden,

het werd erger en erger, en remmen was er niet meer bij.
blijkbaar was de remleiding nog niet vervangen, met andere woorden, geen high tech teflon erin; dus die was lekker gaan roesten op een week blijkbaar, en remmen ging gewoon niet meer. Ook de remmen even gekuist(de scharnieren enzo), wat olie in de remleiding gespoten en het ding doet het weer als oud.

de opmerking van de remblokken op staal is ook interessant, want er zitten vooral remblokken op voor staal, maar dat stalen wiel is stuk en er zit een alu wiel in. Ga binnenkort de remblokken vervangen. ik heb onlangs een gewoon zijtrekrem gezien en daar zaten lange MTB blokken op, heb even geremd met dat ding en dat ging super. Dus ga er ook lange deftige MTB blokken opzetten (die met een vijsje uiteraard) op die manier heb ik meer oppervlak en rem ik hopelijk iets beter, want een zijoptrek rem is niet echt iets waarmee je remkracht over hebt. Ik ontvet ook elke keer mijn velgen en blokken als ik eraan sleutel zodat ik de max power heb. In brussel is dat echt geen luxe

ik kan de fiets nergens binnenzetten. en idd dat is hard voor de fiets. om de drie maanden moet ik er eens een uurtje aan sleutelen, maar dat is vind ik niet erg.

Als iemand weet zou hebben van lange blokken met een vijsje die eigenlijk speciaal ontwikkeld zijn voor optrekremmen dan hoor ik het wel ?

merci
fillemon schreef:
ik kan de fiets nergens binnenzetten. en idd dat is hard voor de fiets. om de drie maanden moet ik er eens een uurtje aan sleutelen, maar dat is vind ik niet erg.

merci
Kan je er geen kunststof of plastic zeil over je fiets, die buiten staat, draperen? Voor weinig geld bij Action te koop.
neen dat lukt niet, dat ben ik zo kwijt.
ben gewoon blij dat ik weer kan remmen als shoe-macher.