Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balvormig uitstulpsel op binnenband - Forum Wereldfietser

Balvormig uitstulpsel op binnenband

Bij het oppompen van een binnenband om te controleren op lekkages ontstond er grote bobbelvormige uitstulping van de band. Hoe ontstaat nou zoiets en is de band nog bruikbaar ?
Gewoon een zwakke(re)/dunne(re) plek in de biba. Daar rekt-ie dus meer op dan elders.

Bruikbaar? Ja, hoor. Betrouwbaar? Hm...

.tsooJ
Als je voldoende druk op een binnenband zet, heb je dat bij elke band. Ik rij daar gewoon mee verder, hoeft niet noodzakelijk meer problemen te geven.
Als je het niet vertrouwd: een oude biba houden en een stukje van die oude rond de nog volledige leggen. Zo verstevig je band.

Ik rij al 9200 km met mijn fiets en nog steeds aan mijn eerste voorband en 2de achterband (heb 2 verschillende wielmaten: ligfietsen hé :wink: )
Ik heb zelf een andere insteek: preventief onderhoud om problemen te voorkomen in plaats van achteraf te moeten verhelpen. Bij mij gaan oudere binnenbanden of binnenbanden met meer dan eventueel een enkele plakker er dus snel uit. Ik heb geen zin in klapbanden. Ook buitenbanden rijd ik niet tot het laatst op. Dat doe ik bij mijn auto niet, dus waarom zou ik dat bij de fiets ineens wel doen? Op tijd vervangen maakt dat je de banden kunt gebruiken die je wilt, en dat je niet ineens een band hoeft te kopen die je eigenlijk niet had willen hebben. Ik heb mijn leergeld betaald.
Wim
Als je met Supreme's rijdt is het even extra opletten. Bij mij werd het ei op mijn binnenband namelijk veroorzaakt doordat de breakerlaag van mij buitenband gescheurd was. De scherpe kant die daardoor ontstond heeft mijn binnenband doorgeschuurd .... en het ei drukte toen de lokaal verzwakte buitenland kapot. Bij nieuwe Supreme's is deze productie/ontwerp-fout inmiddels verholpen.

Wouter
Een binnenband kost 3 euro.

Ik zou het wel weten.
Ondertussen is Ligger niet veel verder.
Enerzijds vertoont elke binnenband een mate van bobbel, anderzijds is een later ontstane een waarschuwing.
Dus Ligger: heb je een plaatje van de bobbel?
Een nieuwe binneband kopen is niet alles, want als de bobbel ontstaan is door een slechte buitenband komt hij opnieuw opzetten.
Leon
Leon schreef:Ondertussen is Ligger niet veel verder.
Enerzijds vertoont elke binnenband een mate van bobbel, anderzijds is een later ontstane een waarschuwing.
Dus Ligger: heb je een plaatje van de bobbel?
Een nieuwe binneband kopen is niet alles, want als de bobbel ontstaan is door een slechte buitenband komt hij opnieuw opzetten.
Leon
Als je een binnenband hard oppomt is er altijd wel een plek waar de band harder rekt dan ergens anders. Als je nadat je de band hebt laten leeglopen de plek niet terug kunt vinden is er mi niets aan de hand.

Als er blijvende bulten op de band zitten doordat er olie op gelekt is of door een niet goed geplaats velglint gaat hij bij mij in de ton.
Hallo Wim,
Wim schreef:Bij mij gaan oudere binnenbanden of binnenbanden met meer dan eventueel een enkele plakker er dus snel uit. Ik heb geen zin in klapbanden.
Zonde, de achterband van mijn boodschappenfiets is inmiddels een keer of vijf zes geplakt, geen probleem. Waarom zou je een klapband krijgen? Oude binnenbanden worden hoogstens poreus. Als de buitenband slecht is, dan kan je een klapband krijgen.

Frank
Wim schreef:Ook buitenbanden rijd ik niet tot het laatst op. Dat doe ik bij mijn auto niet, dus waarom zou ik dat bij de fiets ineens wel doen?
Omdat ik een duurtest wel een uitdaging vindt en geen zin heb om er een nieuwe om te leggen omdat de stadsfiets ook op zijn laatst loopt!
Deze banden zijn de oude Schwalbe Marathon 'Spezial' HS-270.
Leon
(die daarnet grondig afgeklopt heeft op zijn snijplank van onbehandeld beukenhout :roll: )
Afbeelding