Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "droge" Rohloff. - Forum Wereldfietser

"droge" Rohloff.

Tijdens het servicen van Gudy's en mijn Rohloff naaf viel mij op dat uit beide naven alleen de 25 ml spoelolie naar buiten kwam.
Natuurlijk wel zwart, maar niet vermengt met de theoretisch aanwezige 25ml smeer olie.
De naven zijn geserviced volgens de bijgevoegde beschrijving, terwijl ik ook nog de Youtube aanwijzingen van SJS cycles heb gekeken.

De naven zijn voor het eerst geserviced, wie heeft nog meer deze ervaring?

John.
johntelleman schreef:Tijdens het servicen van Gudy's en mijn Rohloff naaf viel mij op dat uit beide naven alleen de 25 ml spoelolie naar buiten kwam.
Natuurlijk wel zwart, maar niet vermengt met de theoretisch aanwezige 25ml smeer olie.
De naven zijn geserviced volgens de bijgevoegde beschrijving, terwijl ik ook nog de Youtube aanwijzingen van SJS cycles heb gekeken.

De naven zijn voor het eerst geserviced, wie heeft nog meer deze ervaring?

John.
ben nog nooit een naaf tegengekomen waar je 25 +25=50 ml uithaalt.
johntelleman schreef:Tijdens het servicen van Gudy's en mijn Rohloff naaf viel mij op dat uit beide naven alleen de 25 ml spoelolie naar buiten kwam.
Natuurlijk wel zwart, maar niet vermengt met de theoretisch aanwezige 25ml smeer olie.
Ik heb precies dezelfde ervaring. In Zuid-Afrika (na een jaar) voor het eerst de olie ververst. Er kwam amper meer uit dan de 25 ml spoelolie.
Ik dacht dat het misschien lag aan het feit dat ik inmiddels 3 keer met mijn fiets gevlogen had.
Het is mij wel opgevallen dat mijn naaf - ook aan de niet-ketting-kant - altijd behoorlijk vet is. Ook mijn achtervelg is altijd vrij vet. Maar ja, ik dacht dat Rohloff het probleem van de lekkende naven had opgelost. Of toch niet?

Gerd
Zelfde ervaring hier. Mijn ketting en tandwielen zijn bovendien steeds zwart van de olie, vermoedelijk afkomstig uit de naaf.
Volgens Bernhard Rohloff, blijft er altijd minstens 7 ml in de naaf kleven. Blijven er nog 18 over :lol:

Het is officiële Rohloff-policy dat je je niet druk hoeft te maken als alle olie eruit zou lopen (door luchtdrukverschillen, bij hoge temperaturen, plat vervoer, of een kapotte pakking).

Ze adviseren dan wel om in dat geval de pakking te -laten- vervangen als het jou uitkomt. Doe je dat niet, dan moet je in ieder geval een keer per 5000 km of een keer per jaar de olie verversen. Dat schijnt dan net voldoende te zijn om te voorkomen dat die 7 ml. verdwijnt :wink: . Maar olie verversen moet je sowieso een keer per jaar of een keer per 5000 km doen.

Eric
Misschien hebben wij gewoon een automatische-ketting-smeerder-Rohloff-naaf. :lol: :lol: :lol:
De Sjelle schreef:Misschien hebben wij gewoon een automatische-ketting-smeerder-Rohloff-naaf. :lol: :lol: :lol:
:-) Is dit eigenlijk goed smeermiddel voor de ketting?

Ik vind overigens een lange broek/been en zelfs (witte) schoenen zwart van de Rohloff olie helemaal niet aangenaam. Iemand enig idee hoe dit probleem aan te pakken?
duplix schreef:
De Sjelle schreef:Misschien hebben wij gewoon een automatische-ketting-smeerder-Rohloff-naaf. :lol: :lol: :lol:
:-) Is dit eigenlijk goed smeermiddel voor de ketting?

Ik vind overigens een lange broek/been en zelfs (witte) schoenen zwart van de Rohloff olie helemaal niet aangenaam. Iemand enig idee hoe dit probleem aan te pakken?
sinds ik met de riemaandrijving fiets heb ik veel minder last van olieverlies. Het tandwiel voor de riem lijkt de boel goed af te sluiten. Aan de andere zijde heb ik wel wat olieverlies. Het is bij een kettingaandrijving natuurlijk lastig om te zien welke olie van de ketting komt en welke van de riem.
duplix schreef:
De Sjelle schreef:Misschien hebben wij gewoon een automatische-ketting-smeerder-Rohloff-naaf. :lol: :lol: :lol:
:-) Is dit eigenlijk goed smeermiddel voor de ketting?

Ik vind overigens een lange broek/been en zelfs (witte) schoenen zwart van de Rohloff olie helemaal niet aangenaam. Iemand enig idee hoe dit probleem aan te pakken?
Als de naaf veel olie lekt zou ik er nieuwe keerringen in laten zetten
Marco Meijerink schreef: Het is bij een kettingaandrijving natuurlijk lastig om te zien welke olie van de ketting komt en welke van de riem.
Zien is inderdaad lastig.
25 + 25 = 50.
Als er maar 25 ml uitkomt dan is de gewone Rohloffolie er op een andere wijze uitgegaan. Bij mij dus aan de tandwielzijde, die is altijd nat.

John.