Ik zal je mijn ervaring delen, misschien heb je er wat aan. Ben deze zomer naar Santiago de Compostela gefietst: 2.200 km in 14 dagen = 160 km/dag. Dit heb ik gedaan met de mountainbike ZONDER bagage. Ter voorbereiding hiervan heb ik enkel 2 dagen ervoor een rit van 100 km gereden en de dag ervoor goed gerust en stevig gegeten. Daarnaast fiets ik al jaren elke dag naar school (25 km - 30 km/dag, afhankelijk van de route) en gebruik ik de mountainbike af en toe waarvoor die gemaakt is.
Ik en nog iemand gingen met de mountainbike, 5 anderen hadden een koersfiets bij. Het viel mij op dat mijn conditie en die van de andere mountainbikerijder veel beter was dan die van de coureurs. Zowel uithouding op de lange afstand als bij het klimmen (heeft ook te maken met het groter aantal versnellingen). Ondanks het hogere gewicht van een mountainbike.
100 dagen aan een stuk monsterafstanden rijden hoeft geen probleem te zijn zolang je geen blessures krijgt, goed eet en goed slaapt. Je bouwt namelijk een enorme conditie op tijdens de reis, de eerste dagen zullen moeizaam gaan maar je zal de verbetering snel merken. vanaf dag 4 op mijn reis wou ik alleen nog maar kilometers maken en had ik het gevoel dat ik nooit moe zou worden, dat verbeterde nog elke dag tot ik me op het einde bijna superman voelde. Een beetje conditietraining ter voorbereiding kan geen kwaad, maar overdrijven is zeker niet goed.
Ik zou zeggen: train met een mountainbike, en gooi er af en toe wat bagage op.