Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke cassette neem ik mee naar Finland? - Forum Wereldfietser

welke cassette neem ik mee naar Finland?

Hoi, ik vertrek a.s. dinsdag vanuit Warschau naar Finland. Daar wil ik bij de kreeftkeerkring zijn aangeland op 21 juni.

Neem ik mijn 13-25 of mijn 11-32 cassette mee? Ik heb 28 inch wielen met 22-32-44 voorbladen.

Als er veel en zwaar geklommen moet worden, dan kies ik voor de 11-32. Ik ken het land totaal niet :roll: .
bikelike schreef:... Finland. Daar wil ik bij de kreeftkeerkring ...
Neem ik mijn 13-25 of mijn 11-32 cassette mee? Ik heb 28 inch wielen met 22-32-44 voorbladen.
Ik ken het land totaal niet :roll: .
Nou ik ben er ook nog niet geweest maar als Finland door de bewegingen van de aardkorst inmiddels zo ver is afgedreven dat de kreeftskeerkring is bereikt zullen er inmiddels ook wel stele hellingen zijn ontstaan. :roll: :wink:
Landeninfo lezen kan geen kwaad overigens. Met 10 minuten lezen bespraar je wellicht een paar uur zoeken naar iets quasi onvindbaars.
Leon
Wij gaan ook fietsen in Finland. Ik heb begrepen dat het vrij vlak is.
Tijdens één van onze finse vakantie was mij wel opgevallen dat sommige delen van Finland erg "golf-achtig" zijn. Alsof het land door de ijstijd flink omhoog gestuwd was (zoiets als de Utrechtse heuvelrug). Ik dacht dat dit voornamelijk in het midden-zuiden het geval was.
Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van je conditie, maar volgens mij heb je aan 13-25 (het zwaardere verzet dus) ruim genoeg. Zeker in combinatie met je voorbladen. Een 32 lijkt me echt overdreven. Echte lange en steile beklimmingen heb ik in Finland tijdens een tocht van Helsinki naar Noord-Noorwegen niet meegemaakt. Ik schat het percentage in van de meeste klims op vier procent. Lengte (ook een schatting misschien af en toe een kilometer) dus dan ben je wel na een minuut of zeven boven.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
o ja. Toevoeging. Misschien is 13 met harde meewind dan wel weer te klein en heb je een 11 nodig. Dan kan je het tijdens een afdaling niet meer bijtrappen. Ideaal lijkt me 11-25 achter.

Rutger