Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand ervaring met L'Avenir X-Lite? - Forum Wereldfietser

Iemand ervaring met L'Avenir X-Lite?

Hallo,

Ik ben een knoop aan het doorhakken in de aankoop van een nieuwe lichte trekkingfiets. Het plan is om twee a drie keer per jaar enkele dagen erop uit te trekken, met tent (Vlaanderen, Ardennen, Nederland, Luxemburg,...) en verder af en toe eens een dagje te fietsen, of naar het werk. De fiets moet licht zijn en wat bagage kunnen dragen.

Ik heb drie modellen in overweging genomen.
- de Trek X500 (maar geschrapt, want lees niet zo'n goeie kritieken)
- de Koga Miyata Lightrunner (eigenlijk mijn favoriet maar vrij duur)
- de L'Avenir X-Lite Carbonversie

Over die laatste hoor of lees ik niks van reviews of testen, dus ik vraag me af of die wel te betrouwen is. Iemand suggesties?

Bedankt!

Thomas
Vage wielen. Als je zelf licht bent en niet teveel meeneemt zal het wel gaan. Vage drager. Carbon zou ik niet doen voor vakantiegebruik,want kwetsbaar bij vallen of stoten. Waarschijnlijk geen ruimte voor brede banden.

Als je snel over asfalt wilt zoeven is volgens mij een audax-achtige fiets geschikter. Zoek maar op het forum voor suggesties. Ik zou me niet blind staren op een kilo meer of minder. Als je op deze fiets een slot en een normale vork doet is ie ook gewoon tegen de 14 kilo. Maar nee, geen ervaring.

Liz
Mee eens. Als je een snelle asfalt fiets wilt om met hoogstens een kilo of 10 te reizen, ga dan kijken naar een audax/brevet fiets. Het Engelse Thorn heeft een heel mooie voor niet teveel geld, om maar een voorbeeld te geven. Wil je meer bagage meenemen, dan moet de fiets echt wat zwaarder worden, en kun je binnen dit soort budget misschien het beste eens kijken naar de fietsen van Fahradmanufaktur, Surly , of ook weer Thorn.
Wim
All right, dank je voor de feedback. Zo'n Audax-fiets vind ik toch net iets te sportief.

L'Avenir laat ik vallen, Trek lag er al, dan blijft de Koga Lightrunner dus over. Lijkt me een goeie mix van kwaliteitsonderdelen, gewicht en stevigheid van het kader (staal, zou 25 kg aankunnen).

Tenzij iemand me hier tegenhoudt?
1400 euri voor een tamelijk platvloers alu frame met kwetsbaar geintegreerd balhoofd en goeddeels Deore afmontage vind ik stevig aan de prijs. Wat is er mis met zo'n audax fiets als van Thorn? Een lekker comfortabel racestuur in plaats van zo'n rechte bezemsteeel, en een super comfortabel soepel stalen frame in plaats van zo'n hard alu frame? Ik zou het wel weten hoor.
Wim
Tumaat schreef:All right, dank je voor de feedback. Zo'n Audax-fiets vind ik toch net iets te sportief.
Misschien dat je nog een paar youtube filmpjes kunt bekijken van audax fietsen met pijprokende-colbert-dragende-plusfours-torsende-bier-drinkende- eigenaren om tot een herwaardering te komen ;)

L'Avenir laat ik vallen, Trek lag er al, dan blijft de Koga Lightrunner dus over. Lijkt me een goeie mix van kwaliteitsonderdelen, gewicht en stevigheid van het kader (staal, zou 25 kg aankunnen).

Tenzij iemand me hier tegenhoudt?
Beter lezen, het kader is aluminium, de drager is van staal en mag 25 kg hebben.
Ook als je geen fiets met racebocht wilt, kun je meer waar voor je geld krijgen. Ik zou persoonlijk ook voor staal gaan, maar da's meer gevoel dan ratio (zie eerdere discussies op dit forum).

Er zijn een aantal duitse fietsfabrikanten met scherpe prijzen (zie elders op dit forum) en voor 1400 euri kun je ook bij een kleine fietsenfabrikant (vb. Avaghon, Snel, Vittorio) met afmontage-op-maat terecht. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor voordelige en goede trapaslagering in plaats van de nieuwerwetse buitenboordlagering (Hollowtech troep). Of je kan er wat minder sjieke derailleurs op laten zetten, maar wel fijne hydraulische velgremmen. Als je handig bent, kun je ook een los frame kopen, bijvoorbeeld een Surly of een Rotor, en die zelf opbouwen.

Misschien is dit wat? Afgezien van het crankstel zitten er geen rare fratsen aan. Misschien kun je de drager ruilen voor een iets zwaarder type. En genoeg geld over om er een stel Magura remmen op te zetten.

Liz