Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Totaal gewicht bepakking en fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Totaal gewicht bepakking en fiets

Ja, en je krijgt hem ook nog eens droog. Maar waarom neem je twee lange broeken mee, plus een korte. Je zit toch vooral op de fiets, en dan heb je meer aan een tweede fietsbroek dan aan een tweede lange broek (aangevuld met losse beenstukken voor als het koud wordt). Ik gebruik een lichte kwaliteit Fjellraven afritsbroek, en dat is eigenlijk genoeg voor 's avonds of op rustdagen.
Wim
:idea: tja, dat is ook wel weer waar. Die Fjallraven heb ik dan ook. Rob
arnob schreef:@alime: Neem je boeken in ieder geval mee. Het is volgens mij veel aangenamer halverwege een helling een ruime pauze met een goed boek te nemen dan lichtgewicht volgas naar boven te jagen. En op vlak terrein maakt wat extra gewicht toch niet uit?
Ik zou in plaats van boeken een paar betontegels meenemen. Die lees je nooit uit en in de afdalingen, met wat extra gewicht, dender je ongedacht snel naar beneden. 8)
Boeken kun je ruilen. Betontegels waarschijnlijk niet, zelfs niet wanneer er een spreuk op staat. Ik ga toch voor een boek, één boek.
Gaandeweg worden de 2000 blz minder zwaar want gelezen boeken laat ik achter (in een pensionnetje b.v.) voor anderen. In sommige pensionnetjes hebben zich al planken vol boeken gevormd, louter achtergelaten ten voordele voor de reizigers. Als we dat nou eens allemaal doen. Boek uit het pension meenemen, paar dagen later weer elders achterlaten, en dan herhaalt zich dat weer. Moeten dan wel allerlei talen door elkaar zijn. Maar ik dwaal af. :lol: Rob
Dat is een leuk idee!! Ik zal een nieuw topic starten over boeken...
alime schreef:Hallo Allemaal.

Voor fietstocht naar Spanje net mijn bagagegewicht gemeten, zonder eten, water (2 petflessen, bidon 800 cc en bidon 500 cc) en zonder abus fietsslot.
24 kg

MSR hubba hubba HP tentje
slaapzak
handdoekje
flipflops (teenslippers dus)
matje
sokken, t-shirts, zakdoeken etc. alles in drievoud ( ik doe bijna iedere dag klein handwasje)
mijn trouwe strooien hoed
diverse gereedschap (weegt als geheel het meest) o.a. stukje ketting en verstelbare sleutel (geen Bahco)
diverse reservekabels
reserve buitenband en twee binnenbanden
rolletje duc tape
lafuma stoeltje (waar je mee op de grond zit maar steun in de rug hebt)
trui
korte broek
afritsbroek
dunne katoenen jeans
totaal 2000 blz boeken
kaarten etc
regenbroek/jas
ehbo spullen
klein grut
helmpje
toilettas met van alles
bord, zakmes, lepel, waterkokerstaaf en mok
eten doe ik altijd heel gezond, maar niet voor tent koken, dus geen pannen spul en brander
inclusief 2 ortlieb voor, achter, en aan het stuur
Volgens mij heb ik alles zo'n beetje

Rob
Ik heb mijn afgeknipte laarzen van het lijstje maar afgehaald. In de regen met teen slippers kan ook, lijkt me. Scheelt 1.3 kg Rob
Ik wil de 10 geboden aan de voeten omschrijven maar dat mag niet. De computers denkt dat ik het over tieners heb, denk ik. Vandaar dat hij er SPAM van maakt. Rob
Ik zou die trui ook nog even wegen. Misschien te vervangen door een fleece, als dat nog niet zo is. Die zijn niet duur en ook fijn als kussen. Verder het 'klein grut' nog eens kritisch tegen het licht houden.
Gereedschap lijkt me ook wat veel. Waarom een reserveketting en een bahco. Een multitool is voldoende. Mocht de ketting breken (wat bij mij nog nooit is gebeurd en volgens mij bij 99 procent van de wereldfietsers) dan kan je hem altijd in korten. Natuurlijk is dan maar een beperkt aantal versnelllingen mogelijk, maar nog altijd kan je daar de volgende fietsenmaker mee halen. Buitenband zou je ook wel van je paklijst kunnen halen. Zeker waar jij naar toe gaat.

Rutger
alime schreef: reserve buitenband en twee binnenbanden
Als je vertrekt met 2 goede cq nieuwe buitenbanden, kan je die buitenband echt wel thuislaten. :wink:

Ik zie nu dat Rutger dat ook al zei :P

Ik ben een keer op en neer naar Zuid-Zwitserland gefietst (de Engadin), en op de terugweg kreeg ik 5 km voordat ik thuis was een klapband (maar ja, dat waren destijds nog 22 mm bandjes) :wink:
IK heb rohlof, niet inkorten dus, maar klein stukje ketting (7 schakeltjes) en heb geen bahco. Buitenband is er een zonder draad. Trui is fleece. heb nu 22.7 kg. zonder water en abus slot
Rob
alime schreef:IK heb rohlof, niet inkorten dus, maar klein stukje ketting (7 schakeltjes) en heb geen bahco. Buitenband is er een zonder draad. Trui is fleece. heb nu 22.7 kg. zonder water en abus slot
Rob
Heb je de boeken al apart gewogen ?

Ter vergelijking van de te verwachten 2,5 kg,
een CyBook weegt 175 gram en de Iliad 450 gram en er passen veel meer pagina's tekst in :wink:
Gewicht fiets en bepakking (ook al is het 30kg hoewel ik daar bij lange na niet aan kom) maakt me weinig uit, mijn eigen gewicht zal toch voor de doorslag zorgen. Ben inmiddels 10kg kwijtgeraakt sinds eind maart en zal voor mijn fietstrip in september nog ca. 20kg verliezen.. daar profiteer ik (en mijn arme fiets) veel meer van dan al dat baggage- (grammetjes) wegen :) Maar het vooruitzicht dat ik steeds sneller zal fietsen (met minder gewicht en meer spieren) is een prettige :-)
koekeloe schreef:Maar het vooruitzicht dat ik steeds sneller zal fietsen (met minder gewicht en meer spieren) is een prettige :-)
Als je 30 kg te zwaar weegt wel ja :wink:
Stel je voor dat er van m'n 55 kg. nog 30 af zouden moeten... :roll:
Robertjan schreef:Stel je voor dat er van m'n 55 kg. nog 30 af zouden moeten... :roll:
Dat legt eraan hoe lang je bent 8)
Interessant topic toch weer! Ik verbaas me een beetje over de gewichten van de fietsen hier, of misschien moet ik me wel verbazen over het gewicht van mijn eigen fiets. Inclusief lege bidons en dragers weegt hij volgens mijn weegschaal 18,9 kilogram. Het is een Santos Travelmaster 2.6 alu, framemaat weet ik niet precies maar ik ben slechts 1m77 dus groot is-ie niet. Fiets is Shimano XT afgemonteerd. Tubus dragers voor en achter. Geen verlichting, wel een AXA-slot. Brooks zadel, spatborden.

Doe ik iets fout? Wat zijn dat voor vakantiefietsen, van 14 kilo?
M. schreef:Geen verlichting, wel een AXA-slot. Brooks zadel, spatborden.
Begin maar eens met het verwijderen van je AXA-slot en leg het dan eens op de weegschaal... :(
Dan is de beurt aan je Brooks zadel. Nadat je dat gewogen hebt kun je gaan heroverwegen of je daar nog op wilt zitten... :shock:
Hoewel... goed zitten is toch echt belangrijker dan wat grammetjes. Gelukkig zit ik prima op een lichter zadel... :lol:
Het punt is dat de zogenoemde vakantiefietsen niet worden gebouwd vanuit het idee dat ze licht moeten zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar onder de 15 kg zul je waarschijnlijk geen vakantiefiets in de winkel aantreffen. Tenzij je er van alles afsloopt.

Ik begin daarom ook andersom. Ik begin met een lichte en stijve mtb en voorzie die van het hoogst noodzakelijke om er een reisfiets van te maken. Zo kom ik op een fiets met één rekje en twee bidonhouders met een gewicht van ca. 12,5 kg. Dan heeft ie nog voorvering ook.
Met een BOB kan ook. Die weegt zonder tas ca. 5 kg. Het totaalgewicht kan dan nog steeds 16 kg. zijn.

NB. De afgelopen jaren fiets ik met een Cannondale F500.