Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nokken van/ voor de Magura remmen roesten - Forum Wereldfietser

Nokken van/ voor de Magura remmen roesten

De nokken waarop de Maguraremmen zijn gemonteerd roesten nogal op mijn fiets van 1 jaar oud. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat zou ik eraan kunnen doen?
De stiften die in de nokken geschroefd zitten, of de nokken zelf die aan je vork gelast zijn? Bij mij iig geen roest. Mijn Herwerden Roadmaster is 3 jaar oud.
Een schrale troost, je bent de enige niet. Mijn Magura's zijn inmiddels bruin. Slechte zaak voor een product uit deze prijsklasse.
Die Magura's zelf roesten toch niet? De cantilever nokken/stiften zijn van staal, en kunnen dus roesten. Daar is niets tegen te doen, in de zin dat alleen staal sterk genoeg is, en staal nu eenmaal roest. Monteren met flink wat vet dus, zou ik zeggen. Of heb ik iets niet goed begrepen?
Wim
Ik zal wel een foto plaatsen, ben momenteel niet op de thuisbasis, dus even geduld. De hoefijzers, ik zal ze maar zo noemen, en de boosters roesten bij mij in hoog tempo. Goed behandeld staal mag niet roesten, (ik werk in de staalhandel) daar is iets niet goed gedaan bij de firma Magura,
Die brake boosters zijn natuurlijk wat anders dan die stiften. De stiften kun je niet goed behandelen, omdat iedere coating eraf zal slijten. De brakeboosters (= de "hoefijzers"?) kunnen natuurlijk wel gecoat worden (en zouden ook van alu gemaakt kunnen worden, of van rvs). Ik heb daar geen last van roest, maar de mijne is nog niet oud.
Wim
Volgens mij zijn het de stiften. Ik begrijp niet dat deze niet van roestvast staal gemaakt zijn.
Ik weet het niet, maar ik vermoed omdat dat minder sterk is. Op mijn heel luxe frame zitten evenmin rvs stiften. In elk geval, dit heeft dus niets met Magura te maken, maar met je frame.
Wim
Weet je zeker dat het roest is? Kopervet ziet er uit als roest, maar is het niet. Kopervet wordt vaak gebruikt bij de montage van remmen vanwege de hittebestendige eigenschappen'
Hittebestendige montagepasta op bentonietbasis met zeer fijn verdeelde koperdeeltjes. Biedt een optimale bescherming tegen corrosie, vastvreten en oxidatie van metalen. Is ongevoelig voor zuren, water, pekel en loog en vormt een beschermende koperlaag op het metaaloppervlak. Temperatuurbereik: -40 tot +1350 graden C.
Mocht het geen kopvervet zijn, dan is het een tip om je remmen er mee te bevestigen en te beschermen. Kroon Oil levert het in kleine potjes voor 12,95.
Ik weet zeker dat het geen vet is. Want ik heb gisteren mijn fiets gedemonteerd voor een grote beurt om alles schoon te maken.

Moet vandaag nog wel mijn naven inelkaar zetten :oops:
Wim schreef:Ik weet het niet, maar ik vermoed omdat dat minder sterk is. Op mijn heel luxe frame zitten evenmin rvs stiften. In elk geval, dit heeft dus niets met Magura te maken, maar met je frame.
Wim
Zijn die stiften bij v-brakes cantilever dan ook zo roestig? (Ik vraag dit omdat ik alleen bekend ben met zijoptrek en centerpull remmen.)
Soms wel. De nokken en stiften zijn geen onderdeel van de rem, maar van het frame. Het maakt dus niet uit wat voor rem je erop zet, v brake, cantilever, of Magura.
Wim schreef:De nokken en stiften zijn geen onderdeel van de rem, maar van het frame.
Aluminium frame roest niet :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja maar ook op een alu frame zijn de stiften van staal. Alu zou levensgevaarlijk zijn.
Wim
whave schreef:Aluminium frame roest niet
Nee, aluminium "roest" dan wel niet, maar corrodeert wel degelijk. :wink:
In het geval van aluminium vormt het oxide echter een hechte, beschermende laag waardoor aantasting van diepere lagen wordt voorkomen.
Wim schreef:Ja maar ook op een alu frame zijn de stiften van staal. Alu zou levensgevaarlijk zijn.
Wim
maar zijn ze dan ook nog onderdeel van het frame?
Doe alsjeblieft niet zo eigenwijs Whave. Niet voor de eerste keer is wat je zegt onjuist. Iedereen kan het een keer mis hebben, maar dat proberen te maskeren door de wijsneus uit te hangen kan ik niet echt waarderen.

De serieuze vraag verwordt zo tot de oninteressante vraag wat een frame is, en wat een rem. Wie een frame koopt zal ontdekken dat de stiften er altijd bij horen. Wie remmen koopt zal ontdekken dat de stiften er nooit bij zitten.

Wim
Wim schreef:Doe alsjeblieft niet zo eigenwijs Whave. Niet voor de eerste keer is wat je zegt onjuist. Iedereen kan het een keer mis hebben, maar dat proberen te maskeren door de wijsneus uit te hangen kan ik niet echt waarderen.

De serieuze vraag verwordt zo tot de oninteressante vraag wat een frame is, en wat een rem. Wie een frame koopt zal ontdekken dat de stiften er altijd bij horen. Wie remmen koopt zal ontdekken dat de stiften er nooit bij zitten.

Wim
Nou sorry hoor, het was bedoeld als een serieuze vraag.
OK
Wim
Zoals ik al schreef ben ik bezig met een grote beurt van mijn fiets. Dus alles uit elkaar schoonmaken en weer inelkaar.
Het afstellen van de Maguraremmen ging wat minder makkelijk dan verwacht, omdat ook de EVO2 adapter uitelkaar was gehaald. :oops:

Dus de handleiding nagekeken. Maar daar zie ik dat de snelspanschroef wel degelijk onderdeel is van Magura. Gek genoeg zie ik geen stift voor bevesiting aan de andere kant van het frame?

Het lijkt er dus op dat 1 stift van het frame vervangen wordt door een snelspanschroef. Ik zal (over)morgen nog eens goed kijken en een foto maken.