Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 48 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34752 berichten

Martin E. van Doornik schreef:Ik zoek al jarenlang naar dit boek, want ik heb grote belangstelling voor Baksteengotiek.
hier te koop
of hier !
Zo ziet hij er van binnen uit :wink:

Afbeelding

En zo van de achterkant :wink:

Afbeelding

Martin E. van Doornik schreef:
Rachel schreef: Afbeelding
:wink:
Zo te zien met de fraaie kerk van Bad Doberan op de omslag. Daar ben ik langs gefietst, heel spijtig geen foto van genomen :oops: ! Ik zoek al jarenlang naar dit boek, want ik heb grote belangstelling voor Baksteengotiek. Rachel, waar heb je dit boek vandaan?
Ik heb het antiquair gekocht. Ik zag via Antiqbook dat jij dit boek zo ook kunt aanschaffen.
KIESOW, PROF. DR. GOTTFRIED [ED.]. Backsteingotik.
Kˆln-Frankfurt am Main. Publisher: Deutsche Stiftung Denkmalschutz. 1999. Org. sewed paperback, pictorial front- and backcover, 4to; 144pp. very richly illustrated, glossary, index, colophon. Fine copy. Monumente-Edition. ISBN: 3-980-4890-7-8.
€ (euro) 15.00 [Appr.: US$ 23.69 | £UK 12 | JP• 2351]
[Netherlands:] Antiquariaat Ben van Nijnatten. Book number: 17812
Wend je tot b.vannijnatten@chello.nl
http://www.benvannijnatten.nl/
Dat wordt op de fiets naar Nijmegen.. :D

Maar er is veel meer geschreven over het thema. Zoek via Antiqbook op Backsteingotik. :wink:

Succes!

P.S.: Was er in Bad Doberan niet iets met het erebrugerschap van AH?

Martin E. van Doornik schreef: Rachel, waar heb je dit boek vandaan?
Trouwens, op de site van de Deutsche Stiftung Denkmalschutz vond ik onder de knop boeken dit pdf-je met veel van het door jou zo vurig bewonderde! Zie vooral pagina 12 en 13.

Hier vind je op welke manier je de uitgaven bestelt.

Rachel schreef:Stiftung Denkmalschutz vond ik onder de knop boeken dit pdf-je met veel van het door jou zo vurig bewonderde! Zie vooral pagina 12 en 13.
Op de omslag van het boek Baksteingotik de Marienkerk van Prenzlau :wink:

Michael W schreef: Op de omslag van het boek Baksteingotik de Marienkerk van Prenzlau :wink:
Afbeelding
Na WOII is de ruine van de Marienkirche gerestaureerd. De stad Prenzlau lag voor 85% in puin. :roll:

Rachel schreef:Na WOII is de ruine van de Marienkirche gerestaureerd. De stad Prenzlau lag voor 85% in puin. :roll:
De Mitteltorturm is niet geraakt zo te zien op dat plaatje :wink:

Rachel schreef: P.S.: Was er in Bad Doberan niet iets met het erebrugerschap van AH?
"In juni 2007 staat in het congresoord Heiligendamm te Bad Doberan de G8-topconferentie gepland. Voor deze gelegenheid zal Adolf Hitlers ereburgerschap worden opgezegd dat hij in de stad nog steeds geniet."

Michael W schreef:..ereburgerschap worden opgezegd dat hij in de stad nog steeds geniet."
O ja, ik herinner me. De titel geldt trouwens alleen bij leven. Het intrekken is een soort herschrijven van de geschiedenis maar gewenst vanwege de toenmalige G8 plus bijbehorende paparazzi.

Martin E. van Doornik schreef:Ik blijf nog doorfietsen in Bella Italia, en trof dit kleine kerkje aan. Maar waar :wink: ? www.mijnalbum.nl/Album=VXZEPIMI
Tip: dit plaatsje komt in de routebeschrijvingen voor in Luc Oteman's boekje "Fietsen in Toscane en Umbrië".
Het is jammer dat Luc net afgelopen maandag voor 3 weken naar Portugal is, anders had ik het even aan hem kunnen vragen. :wink:
Misschien moet je er nog maar een hint bijdoen, bijvoorbeeld in welk traject van die fietsgids hij staat. 8)

Michael W schreef:Het is jammer dat Luc net afgelopen maandag voor 3 weken naar Portugal is, anders had ik het even aan hem kunnen vragen. :wink:
Misschien moet je er nog maar een hint bijdoen, bijvoorbeeld in welk traject van die fietsgids hij staat. 8)
Michael W schreef:Tip: dit plaatsje komt in de routebeschrijvingen voor in Luc Oteman's boekje "Fietsen in Toscane en Umbrië".
Michael W schreef:Op blz 101 zeker?
Er staan 120 plaatsen in beschreven :wink:
Nee, pag. 101 is helemaal fout. Die ligt in Umbrië. Het Toscaanse kerkje staat in een hoog gelegen plaatsje, dat aan de Oteman-fietsroutes 13, 18 en 22 ligt. Voor zekerheid gaat het om dat boekje met de druk van februari 2002.

Martin E. van Doornik schreef:Het Toscaanse kerkje staat in een hoog gelegen plaatsje
Het kerkje staat nog steeds in Radda :wink:

Afbeelding

Rachel schreef:
Michael W schreef: Op de omslag van het boek Baksteingotik de Marienkerk van Prenzlau :wink:
Afbeelding
Na WOII is de ruine van de Marienkirche gerestaureerd. De stad Prenzlau lag voor 85% in puin. :roll:
Dat ik veel bewondering heb voor Hanzebaksteengotiek, bewijst hier te toren van de Marienkirche van Wismar op olieverfschilderij, zelf geschilderd naar een foto die ik tijdens onze huwelijksreis in 1985 in de DDR (dus onder Honecker) heb genomen: www.mijnalbum.nl/Album=MRE8OJMM
De kerk van Wismar kwam na 1945 met relatieve lichte schade ervan af, met alleen maar grote gaten in het dak van het schip. Maar de communisten hebben de kerk in 1960 opgeblazen :evil: , zodat alleen de markante toren over blijft! Kijk maar op http://www.wismar-marien.de/ Het was de inwoners van Wismar in 1960 sehr streng verboten om foto's van te maken. Toch bestaan er illegaal gemaakte foto's van het opblazen van de kerk. Met de maker ervan heb ik zelfs een keer gesproken.
Het schilderij hangt boven ons echtelijk bed.

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Het Toscaanse kerkje staat in een hoog gelegen plaatsje
Het kerkje staat nog steeds in Radda :wink:
Heel goed :D ! Het is Radda-in-Chianti. Alleen met steil omhoog puffend fietsen kom je er. Maar prachtig!

Martin E. van Doornik schreef:Dat ik veel bewondering heb voor Hanzebaksteengotiek, bewijst hier te toren van de Marienkirche van Wismar op olieverfschilderij, zelf geschilderd naar een foto die ik tijdens onze huwelijksreis in 1985 in de DDR (dus onder Honecker) heb genomen: www.mijnalbum.nl/Album=MRE8OJMM
De kerk van Wismar kwam na 1945 met relatieve lichte schade ervan af, met alleen maar grote gaten in het dak van het schip. Maar de communisten hebben de kerk in 1960 opgeblazen :evil: , zodat alleen de markante toren over blijft! Het schilderij hangt boven ons echtelijk bed.
Met alle respect voor jouw bewondering voor de Noord-Duitse baksteengotiek, maar nmm ligt eea toch ietwat genuanceerder.
Getuige dit citaat dat ik aantrof op de website gewidmet aan de Marienkirche van Wismar.
Der Abriss der Marienkirche ist das Ergebnis einer komplizierten lokalpolitischen Konstellation, vor dem Hintergrund einer Zeit, die in Planungseuphorie und Wertschätzung von Moderne dem Erhalt des Alten wenig Stellenwert beimaß. Die Stadt Wismar verlor damit eines ihrer wertvollsten Kulturdenkmäler, dessen Verlusst noch heute schmerzlich im Bewusstsein bleibt.
uit: Robert Scheunpflug "Zur Herstellung von Leichtbauelementen geeignet..." - Der Abriss der Marienkirche Wismar im Kontext von Staat, Kirche und Denkmalpflege, Hrsg.: Gesellschaft für Regional- und Zeitgeschichte e. v. 2007

Elders las ik dat de Nicolaikirche en de Marienkirche door gealieerde bombardementen in vuur waren opgegaan. In Wismar stond namelijk de vliegtuigfabriek Dornier en de stad was om die reden een doelwit van de geallieerden.

Afbeelding

En ach, in dit kleine Nederland zijn na WOII ook vele synagogen, waarvan de kille niet meer voltallig of volkomen verdwenen was, vervallen en met de grond gelijk gemaakt. Weinig hanen die daarnaar kraaien... :roll:

Een beetje fietser is er vast wel eens langs gereden, maar heeft hij deze molenstomp ook gezien ?
Zo ja, waar en langs welke riviertje in Nederland?

Afbeelding

Michael W schreef:Een beetje fietser is er vast wel eens langs gereden, maar heeft hij deze molenstomp ook gezien ?
Zo ja, waar en langs welke riviertje in Nederland?
Het is in onze molenkringen een heel bekende molenstomp. http://www.molendatabase.org/molendb.php en typ nummer 71 in het kleine zoekvakje DB nr: rechts > klik op Enter > klik op de kleine foto! Zie hier het antwoord.
Hier woont een bekende deelnemer van de Elfstedentocht, maar zijn naam is me ontschoten.
Zo'n mooie molenstomp schrééuwt gewoon om completering tot volwaardige wipmolen!

Martin E. van Doornik schreef:Zo'n mooie molenstomp schrééuwt gewoon om completering tot volwaardige wipmolen!
Klopt helemaal.
De molenstomp op de Winkeldijk in Abcoude.

Hier dus.

Eerlijk toegegeven, ik ben daar nooit geweest en door middel van Adobe Photoshop heb ik mezelf "erop geplakt" :lol: www.mijnalbum.nl/Album=JXPSYNWE , maar waar staat die fraaie moskee?
N.B.: alle andere foto's, die eerder door mij zijn geplaatst, zijn echt wél authentiek en origineel!

Martin E. van Doornik schreef:maar waar staat die fraaie moskee?[/i]
Ergens in Pakistan of India ?