Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 464 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34415 berichten
Hierbij een plaatje van dichter bij huis. Gemaakt tijdens een lange wandeling, maar ook met de fiets bereikbaar hoor :wink:

Knipsel.JPG
je hebt de foto dus niet rijdend op de fiets genomen. Dan wil ik er verder ook geen energie meer insteken. :P

Hans
Achter de blauwe schommel op de achtergrond staat - opmerkelijk - een zuil met kapiteel. Misschien een hulpmiddel bij het zoeken?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 19:36
Achter de blauwe schommel op de achtergrond staat - opmerkelijk - een zuil met kapiteel. Misschien een hulpmiddel bij het zoeken?
Op het juiste spoor!
Een rij populieren midden in een nieuwbouwwijk vind ik opmerkelijk.
Daarbij vond ik de dikte van de stam van de populieren kenmerkend dun.
Maar volgens deze website is de dikte van de stam geen onderscheidend kriterium.
https://www.bomengids.nl/populierfamilie.html
Als volkomen leek op dit gebied vind ik de bomen op de foto nog het meest op de zuilhaagbeuk lijken.
Dat zou de combinatie met de stenen zuil niet onlogisch maken.
Maar Google vind dat niet kenmerkend voor een bepaalde wijk.
https://www.debomenshop.nl/13-zuilbomen

Er zijn meerdere apps waarop alle? speelplekken zijn geinventariseerd.
Eén app kent wel 10426 speeltuinen en speelplekken.
Helaas werken de filters niet goed.
https://playadvisor.co/
Je zit in tegenstelling tot Martin helaas niet op het juiste spoor.

De locatie is met de juiste zoekstrategie vrij eenvoudig te raden.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 19:36
Achter de blauwe schommel op de achtergrond staat - opmerkelijk - een zuil met kapiteel. Misschien een hulpmiddel bij het zoeken?
Op het eerste gezicht een Dorische, maar in de onscherpte van de foto turend kan het ook een Korintische zuil zijn.
willem.m schreef:
do 29 aug, 2019 22:02
Je zit in tegenstelling tot Martin helaas niet op het juiste spoor.

De locatie is met de juiste zoekstrategie vrij eenvoudig te raden.
Ik ben helemaal niet eens op het juiste spoor, ik heb alleen maar vastgesteld dat daar een zuil staat. Ik kon bij het verder zoeken niets meer mee doen. Laat ik maar aan anderen over.
Leon schreef:
do 29 aug, 2019 22:50
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 19:36
Achter de blauwe schommel op de achtergrond staat - opmerkelijk - een zuil met kapiteel. Misschien een hulpmiddel bij het zoeken?
Op het eerste gezicht een Dorische, maar in de onscherpte van de foto turend kan het ook een Korintische zuil zijn.
Afgaande op de historische verwijzing waar de zuil voor neergezet is, gok ik zelf op een Korintische.
Gevonden.
Door het gemuts van Willem en Martin over Dorisch en Korintisch kon ik iets doen met het gegeven dat Willem naar deze zuil was gewandeld.
Dus onder de rook van Den Bosch.
Het gaat om een Romeinse zuil die in 2011 al na drie dagen was beklad.

Ik kan de definitieve oplossing niet geven, omdat ik niet in de gelegenheid ben om een nieuw zoekplaatje te plaatsen.
Maar gegeven het gebrek aan reacties meende ik toch deze hint te mogen geven.
Leon schreef:
vr 30 aug, 2019 09:30
Eikstraat in Nijmegen
https://www.google.nl/maps/place/Eikstr ... ed4fe8d1c5
Klopt!

Als je eenmaal gokt dat het een Romeinse zuil is, en aan een Nederlandse stad met een Romeins verleden denkt, dan wordt de logische Google zoekopdracht "romeinse zuil nijmegen". En dat levert direct het antwoord op.

Uit een nieuwsbericht uit 2011:

Rond het jaar 100 bouwden de Romeinen in Nijmegen-Oost het grootste gebouw dat ooit in Nederland heeft gestaan. Het was een marktgebouw van 166 bij 137 meter groot rondom een marktplein met winkeltjes. Op het plein waren twee keizerzuilen opgericht. Bij archeologische opgravingen zijn funderingsresten gevonden van zowel het marktgebouw als de zuilen. De bijna 9 meter hoge zuilen moeten een machtig gezicht zijn geweest. Ter herinnering aan het Romeinse verleden heeft de gemeente Nijmegen één van de zuilen opnieuw laten maken op ware grootte. De zuil wordt nu geplaatst op precies dezelfde plek waar de oude zuil heeft gestaan, in de huidige Eikstraat. De keizerzuil vormt een onderdeel van Tijdpad, een wandelroute langs bijzondere plekken in Romeins Nijmegen.

https://nieuws.nijmegenonline.nl/keizer ... -nijmegen/
willem.m schreef:
vr 30 aug, 2019 10:01
Als je eenmaal gokt dat het een Romeinse zuil is, en aan een Nederlandse stad met een Romeins verleden denkt, dan wordt de logische Google zoekopdracht "romeinse zuil nijmegen".
Noviomagum was toch niet de enige Romeinse stad in Nederland?

Nieuwe foto en terug naar de hedendaagse plaatselijke cultuur.

Afbeelding
Leon schreef:
vr 30 aug, 2019 10:18
willem.m schreef:
vr 30 aug, 2019 10:01
Als je eenmaal gokt dat het een Romeinse zuil is, en aan een Nederlandse stad met een Romeins verleden denkt, dan wordt de logische Google zoekopdracht "romeinse zuil nijmegen".
Noviomagum was toch niet de enige Romeinse stad in Nederland?

Nieuwe foto en terug naar de hedendaagse plaatselijke cultuur.
Geen idee, maar zie ik links een kaart van het Groothertogdom Luxemburg hangen en verder vermoedelijk Belgische biermerken?
Het Engelse straatnaambord is vast als souvenir daar aan de muur bevestigd.

Er zijn meer Romeinse steden in Nederland geweest: Utrecht (op het Domplein stond daar een castellum), Heerlen (thermen opgegraven), Maastricht (Mosa Trajectum), Voorburg denk ik ook.
https://www.utrechtaltijd.nl/verhalen/c ... e-domstad/
[/quote]

Geen idee, maar zie ik links een kaart van het Groothertogdom Luxemburg hangen en verder vermoedelijk Belgische biermerken?

[/quote]

De kaart Linksboven is van Belgisch Limburg en als liefhebber herken ik diverse heerlijke Belgische bieren.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 30 aug, 2019 10:28
Leon schreef:
vr 30 aug, 2019 10:18
Noviomagum was toch niet de enige Romeinse stad in Nederland?
Er zijn meer Romeinse steden in Nederland geweest: Utrecht (op het Domplein stond daar een castellum), Heerlen (thermen opgegraven), Maastricht (Mosa Trajectum), Voorburg denk ik ook.
https://www.utrechtaltijd.nl/verhalen/c ... e-domstad/
Ja ja, dat weet ik ook. Laten we het erop houden dat je in het slechtste geval de zoekopdracht vijf keer had moeten invullen. Dat is altijd nog een stuk makkelijker zoeken dan de vage foto van een bergtop die Math ooit had geplaatst en die uiteindelijk met wat speurwerk te herleiden bleek. Een beetje uitdaging mag best, toch?

On-topic: ik weet niet waar de foto van Leon is gemaakt.
willem.m schreef:
vr 30 aug, 2019 12:43
On-topic: ik weet niet waar de foto van Leon is gemaakt.
De foto ziet er wat gestileerd uit maar het is toch een doodeerlijke foto voor in deze rubriek: gemaakt tijdens een meerdaagse kampeerfietstocht, tijdens een pauze, met de fiets gestald binnen enkele meters van het tafereel. Ik zat overigens aan de koffie, niet aan het bier.
Sinds DaVinci de provincie op de kaart heeft geraden is er ook niets weggephotoshopt.

Maar wat is het stil op het forum? Zijn jullie allemaal per vergissing dit weekend al naar Harskamp gefietst en is daar bereik noch wifi? :wink:
Leon schreef:
vr 30 aug, 2019 20:15
willem.m schreef:
vr 30 aug, 2019 12:43
On-topic: ik weet niet waar de foto van Leon is gemaakt.
De foto ziet er wat gestileerd uit maar het is toch een doodeerlijke foto voor in deze rubriek: gemaakt tijdens een meerdaagse kampeerfietstocht, tijdens een pauze, met de fiets gestald binnen enkele meters van het tafereel. Ik zat overigens aan de koffie, niet aan het bier.
Sinds DaVinci de provincie op de kaart heeft geraden is er ook niets weggephotoshopt.

Maar wat is het stil op het forum? Zijn jullie allemaal per vergissing dit weekend al naar Harskamp gefietst en is daar bereik noch wifi? :wink:
Dat laatste viel mij ook al op, sinds 15:47 geen nieuwe berichten is een beetje vreemd, misschien een hikje van het forum.
Google Street View heeft zich toegang verschaft tot menig etablissement.
Steeds tot aan de toiletdeur.
Ik vrees dat bovenstaand prikbord achter de WCdeur hangt.

Het prikbord is curieus
Een gedateerde kaart van Belgisch Limburg.
Welgeteld één B.Limburgse bier
Twee bieren uit overig Vlaanderen
En een schildje van de Nederlandse Alliantie van Bier Tapperijen.
Vier bieren uit Wallonie.
En een bier uit de Voerstreek

The Poa is een Engels bier. Maar dat wordt in Longnecks verkocht, en niet in een abdijfles.

Dan blijvent de klok van Grand Hotel xxxxxx en het bier daarboven over als grote onbekenden.
Geen enkel Photoshop filter heeft deze onbekenden beter leesbaar kunnen maken.
spoorzoeker schreef:
za 31 aug, 2019 08:26
Google Street View heeft zich toegang verschaft tot menig etablissement.
Steeds tot aan de toiletdeur.
Ik vrees dat bovenstaand prikbord achter de WCdeur hangt.

Het prikbord is curieus
Een gedateerde kaart van Belgisch Limburg.
Welgeteld één B.Limburgse bier
Twee bieren uit overig Vlaanderen
En een schildje van de Nederlandse Alliantie van Bier Tapperijen.
Vier bieren uit Wallonie.
En een bier uit de Voerstreek

The Poa is een Engels bier. Maar dat wordt in Longnecks verkocht, en niet in een abdijfles.

Dan blijft de klok van Grand Hotel xxxxxx over als grote onbekende.
Geen enkel Photoshop filter heeft deze onbekende beter leesbaar kunnen maken.
En de kaart wijst naar knooppunt 01.