Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 463 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34429 berichten
JanH schreef:
di 27 aug, 2019 21:39
Die was niet moeilijk. https://de.wikipedia.org/wiki/Steile_Lagerung_(Plastik)
Streetview: https://www.google.nl/maps/@51.4502031, ... 2828?hl=nl

In Essen, Google op "Denkmal Bergleute" gaf als eerste plaatje de oplossing.
Mijn keuze om te zoeken in het Duits was ingegeven door de recente posts van Willem. :)
Genau! Ik hield er al rekening mee. Gelukkig heb ik ook moeilijker te raden plaatjes in Duitsland geschoten, maar die bewaar ik voor später. Du bist!
Danke.
Nieuwe opgave. Je kunt er niet met een fiets komen, maar ik ben wel met mijn fiets naar een ander vervoermiddel gefietst dat me naar dit punt heeft gebracht en daarna weer terug naar de fiets. Dan mag het wel dacht ik, toch? :)
16a.JPG
willem.m schreef:
di 27 aug, 2019 21:02
In Bonn?

https://goo.gl/maps/1u7K1s3XAB5qMrR58
Vandaar toch een "moeilijke" om mij naar het verkeerde adres te sturen :?
JanH schreef:
di 27 aug, 2019 21:50
Danke.
Nieuwe opgave. Je kunt er niet met een fiets komen, maar ik ben wel met mijn fiets naar een ander vervoermiddel gefietst dat me naar dit punt heeft gebracht en daarna weer terug naar de fiets. Dan mag het wel dacht ik, toch? :)
16a.JPG
Ik herken wel onmiddellijk Schiermonnikoog op de achtergrond met de twee vuurtorens (waarvan de witte eerst als watertoren, nu als antennetoren in gebruik is), dus ergens vanaf de onderkant van de zeedijk van Lauwersoog gezien. Ik woon er vlakbij. Op Google Streetview hangt er een mist voor het eiland....
Martin E. van Doornik schreef: Ik herken wel onmiddellijk Schiermonnikoog op de achtergrond met de twee vuurtorens (waarvan de witte eerst als watertoren, nu als antennetoren in gebruik is),
Klopt Schiermonnikoog, jij mag weer.

Eigenlijk had ik willen weten waar de foto genomen is, maar dan had ik dat ook moeten vragen, :oops:
Foto is genomen op Engelsmanplaat. https://www.google.nl/maps/@53.4751718, ... a=!3m1!1e3

Met Streetview zie je een foto genomen op Engelsmanplaat en één op Het Rif. Die laatste komt aardig in de buurt van mijn Raad Plaatje.
Martin E. van Doornik schreef: dus ergens vanaf de onderkant van de zeedijk van Lauwersoog gezien.
Dat dan weer niet. Foto is genomen vanuit het Westen, niet vanuit het Zuiden.
JanH schreef:
wo 28 aug, 2019 08:09
Martin E. van Doornik schreef: Ik herken wel onmiddellijk Schiermonnikoog op de achtergrond met de twee vuurtorens (waarvan de witte eerst als watertoren, nu als antennetoren in gebruik is),
Klopt Schiermonnikoog, jij mag weer.

Eigenlijk had ik willen weten waar de foto genomen is, maar dan had ik dat ook moeten vragen, :oops:
Foto is genomen op Engelsmanplaat. https://www.google.nl/maps/@53.4751718, ... a=!3m1!1e3

Met Streetview zie je een foto genomen op Engelsmanplaat en één op Het Rif. Die laatste komt aardig in de buurt van mijn Raad Plaatje.
Martin E. van Doornik schreef: dus ergens vanaf de onderkant van de zeedijk van Lauwersoog gezien.
Dat dan weer niet. Foto is genomen vanuit het Westen, niet vanuit het Zuiden.
Dank je wel. Ik heb ook aan een zandplaat gedacht, maar niet eens aan gewaagd. Ik ben er jaren geleden zelfs nog op geweest, met de boot " Boschwad" vanuit Noordpolderzijl. De eigenaar/schipper Lou de Jong woonde in mijn dorp, inmiddels overleden.
JanH schreef:
di 27 aug, 2019 21:50
....maar ik ben wel met mijn fiets naar een ander vervoermiddel gefietst dat me naar dit punt heeft gebracht en daarna weer terug naar de fiets. Dan mag het wel dacht ik
In mijn zoekproces volg ik een bepaalde logica.
En plaatsen waar je niet met de fiets kan komen, worden door die logica uitgesloten.
Als een van de forumdeelnemers ooit eens de behoefte krijgt om een plaatje van de maan als RaadPlaatje te plaatsen, ga je gang, maar het zal zonder mij zijn.
spoorzoeker schreef:
wo 28 aug, 2019 08:39
JanH schreef:
di 27 aug, 2019 21:50
....maar ik ben wel met mijn fiets naar een ander vervoermiddel gefietst dat me naar dit punt heeft gebracht en daarna weer terug naar de fiets. Dan mag het wel dacht ik
In mijn zoekproces volg ik een bepaalde logica.
En plaatsen waar je niet met de fiets kan komen, worden door die logica uitgesloten.
Als een van de forumdeelnemers ooit eens de behoefte krijgt om een plaatje van de maan als RaadPlaatje te plaatsen, ga je gang, maar het zal zonder mij zijn.
Zal me hier niet weer aan bezondigen :oops: :oops: :oops:
spoorzoeker schreef:
wo 28 aug, 2019 08:39
JanH schreef:
di 27 aug, 2019 21:50
....maar ik ben wel met mijn fiets naar een ander vervoermiddel gefietst dat me naar dit punt heeft gebracht en daarna weer terug naar de fiets. Dan mag het wel dacht ik
In mijn zoekproces volg ik een bepaalde logica.
En plaatsen waar je niet met de fiets kan komen, worden door die logica uitgesloten.
Als een van de forumdeelnemers ooit eens de behoefte krijgt om een plaatje van de maan als RaadPlaatje te plaatsen, ga je gang, maar het zal zonder mij zijn.
Ach, fiets naar de maan joh! :wink:

Zolang je de foto maar zelf hebt gemaakt (of je nou fietst, wandelt, surft, zwemt etc) en het met de juiste zoektechniek en zo nodig in samenwerking te achterhalen is, is het toch goed?
Hier is mijn volgende raadselfoto.

DSCF3368-klein.jpg
willem.m schreef:
wo 28 aug, 2019 08:43
Zolang je de foto maar zelf hebt gemaakt (of je nou fietst, wandelt, surft, zwemt etc) en het met de juiste zoektechniek en zo nodig in samenwerking te achterhalen is, is het toch goed?
Bestaat er objectief een "juiste zoektechniek" waarmee plaatjes moeten kunnen worden opgelost?

Hans
javb2812 schreef:
wo 28 aug, 2019 11:37
Bestaat er objectief een "juiste zoektechniek" waarmee plaatjes moeten kunnen worden opgelost?
[/quote]Zeker. Ingrediënten zijn veel tijd, kennis en veel subtechnieken beheersen.
Verder hetzelfde als discussies over "Wat is de beste fiets?". Onzin dus.
javb2812 schreef:
wo 28 aug, 2019 11:37
Bestaat er objectief een "juiste zoektechniek" waarmee plaatjes moeten kunnen worden opgelost?

Hans
Doorgaans levert Google of Bing afbeeldingen al gauw een gewenst antwoord op, vaak icm met de juiste zoektermen. Bij dat laatste is het handig over de juiste kennis te beschikken, bv over de regio, het landschap of architectuur. Verder kijk je naar wie het gepost heeft, uit welke regio die komt of waar die in het verleden heeft gefietst. Als dat nog niet helpt zijn geavanceerde zoeksystemen als overpass turbo (je voert bepaalde kenmerken van de foto in en zoekt via de openstreetmap database) mapillary (waar google streetview het af laat weten) of instagram hashtags. De kijkrichting (stand van de zon) is ook een hulpmiddel. Het leuke van dit topic is dat je door het zoeken veel inspiratie op kan doen voor een volgende fietstocht, hier in de buurt of verder weg.
javb2812 schreef:
wo 28 aug, 2019 11:37
Bestaat er objectief een "juiste zoektechniek" waarmee plaatjes moeten kunnen worden opgelost?
Wat ook helpt is kijken op de blogs die de diverse plaatsers van foto's bijhouden.
En verder gewoon mazzel hebben met het ingeven van de zoektermen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 09:20
Hier is mijn volgende raadselfoto.
De foto is van 24 augustus j.l. Gezien jouw andere posts dit weekend zal dit wel ergens in Duitsland zijn op fietsafstand van Westernieland. Ook had je aangegeven dat je in Weener bent geweest.
Zoeken met deze foto en de tekst Weener geeft direct vele hits :)

Aan de Norderstrasse.https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 01_ies.jpg
JanH schreef:
wo 28 aug, 2019 16:16
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 09:20
Hier is mijn volgende raadselfoto.
De foto is van 24 augustus j.l. Gezien jouw andere posts dit weekend zal dit wel ergens in Duitsland zijn op fietsafstand van Westernieland. Ook had je aangegeven dat je in Weener bent geweest.
Zoeken met deze foto en de tekst Weener geeft direct vele hits :)

Aan de Norderstrasse.https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 01_ies.jpg
Hallo Jan, je hebt het goed! Weener in Ostfriesland, kreis Leer. Mijn befaamde NL-bordje zegt al dat ik niet in Nederland was. De straat op de voorgrond is eigenlijk de Süderstraße en hier rechtsaf is de Osterstraße, die naar de (kapotte) Friesenbrücke loopt. Op de achtergrond het dak van de Sankt Georgskirche, die geen toren heeft. Het stadje is ondanks de vlakke omgeving zelf vrij heuvelachtig, misschien een warf (Oostfries voor terp). Het is hier heerlijk fietsen. En de foto (speciaal als raadselfoto gemaakt) ziet er mooi zonnig uit, hè? 8)
De volgende foto is voor jou.
Nieuwe opgave
b2.JPG
Ik kwam hier op de fiets :!: aan het einde van de dag, op zoek naar een overnachtingsplaats.
JanH schreef:
wo 28 aug, 2019 17:15
Nieuwe opgave
b2.JPG

Ik kwam hier op de fiets :!: aan het einde van de dag, op zoek naar een overnachtingsplaats.
Aan de gele bermpaaltjes met witte koppen te zien, weer IJsland?
Maar heb nu geen tijd om de kustlijnen af te zoeken....
Helemaal goed. Die tunnel had ik niet gezien op de foto.

Ik was hier in 2018 en zag later dat jaar een IJslandse film met hetzelfde shot. Hier een still uit de trailer:
b3.JPG