Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 47 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef: En Petter, heb je nu eigenlijk al je Farley? en wanneer trakteer je ons op de eerste foto's? 8)
Ehh ja, m'n Farley is inmiddels al weer een week of 2 in the house. Picture or it didn't happen ;-)

Afbeelding

Ja, nog mooi schoon, kwam vers uit de winkel.

Voor de eerste kennismakingsrit enkel de pedalen gewisseld en daarna een goede 30km door de Brabantse bossen aan het rijden gegaan. Eerst wat opmerkingen over de wel erg brede banden, maar toen mijn mederijders doorhadden dat je daarmee overal mee door- en overheen komt werd het al snel stiller 8)

Na de rit aan de ombouw naar 1x10 begonnen. Tijdens de kennismakingsrit eigenlijk alleen op het grote blad voor gereden en overal doorheen geraakt. Slechts een keer terug moeten schakelen naar het kleine blad voor tijdens een klim omdat er mensen voor me stilvielen...

Voorkant ging eenvoudig, crank eraf, bladen gedemonteerd en daarna het NW RaceFace 30t blad gemonteerd. Voor deraulieur, kabel en shifter eraf gehaald en daarna de crank weer teruggeplaatst.

En weer op de fiets gemonteerd:
Afbeelding

Daarna het achterwiel eruit gehaald, centrale moer van het 11-36t cassette losgedraaid en hiervoor de 11-42t Sunrace cassette gemonteerd. Daarna het wiel weer terug in de fiets gezet. Om alle bladen te kunnen schakelen de schroef voor de B-tension verder in moeten draaien en voor zover ging het allemaal goed...

Echter bij het terugtrappen op het grootste blad gaat de ketting achter 2 bladen terug :cry: . De ketting ligt niet mooi in een lijn met het grote 42t tandblad achter, en ik vermoed dat dit er voor zorgt dat de ketting bij het terugtrappen van dit tandblad loopt.

Om de kettinglijn te veranderen heb ik het een en ander met vulringen geprobeerd, maar dit gaf geen blijvende oplossing. Binnenkort mag de Farley even langs de "dokter" om de shim van 2,5mm die aan de driveside zit naar de non-driveside te verplaatsen en hiermee het droppen van de ketting te verhelpen.
Ik heb helaas zelf niet de beschikking over het gereedschap om het bottombracket te (de)monteren.

Om schade te voorkomen zolang maar even de 11-36 cassette teruggezet en hiermee nergens last van :? .

Aandrijflijn:
Afbeelding

Totaalplaatje:
Afbeelding

Afgelopen zondag weer een toerrit door de modderige Brabantse bossen gereden van een kleine 50km. De 1x10 aandrijflijn werkt, voor zover, perfect, nergens problemen gehad en overal fietsend boven kunnen komen (waar andere moesten lopen) :wink: . En ook geen last gehad van een aflopende ketting of andere zaken.

Sfeerplaatje:
Afbeelding

Tja, en dan komt de fiets zo thuis na 50km:
Afbeelding

Inmiddels is de Farley weer schoon en staat al weer te trappelen voor de rit van komende zondag.
Goed bezig peter.
Mooi fotos. Waaar perciess in Brabant?
Over de klim met dikke banden, had ik hetzelfde gevoel tot het moment wanneer een keer de NK parcours veldrijden-Vledhoven met MTB gedaan. resultaat - volledige club zat vast met de dikke MTB banden. Hoe doen ze de manen met een 33mm banden?
een van theorie is dat de klein band snij de modder af, de andere hun motor is veel sterker dan onze.

https://www.youtube.com/watch?v=lrLmbNnSJe0
Horses for courses.

Je hebt gelijk: een CX-band is bedoeld om door de blubberige bovenlaag heen te snijden en grip te krijgen op de harde ondergrond.

Een fatbike is bedoeld om te blijven "drijven" op sneeuw of (woestijn)zand.

Een mountainbike is bedoeld om mee in de bergen te fietsen. Voor het overgrote deel van wat in Nederland aan offroad gefietst wordt, ben je beter af met een cyclocrosser (modder, bospaden) of een fatbike (strand).

Op zich is een MTB een aardig compromis tussen een fatbike en een cyclocrosser, ze zijn behoorlijk veelzijdig.
Petter schreef:
Ehh ja, m'n Farley is inmiddels al weer een week of 2 in the house. Picture or it didn't happen ;-)

Afbeelding
Lekker bezig Petter, gelijk goed gedoopt! Leuk ook dat je meteen aanpakt wat je wilt veranderen. En is 't nu dezelfde Farley als Dennis of is deze net wat anders? Wel grappig om te zien hoe iedereen z'n fiets tot iets eigens maakt, de Pugsley van Pat lijkt ondertussen vast ook niet meer op die van mij. :)
Alien schreef: Een fatbike is bedoeld om te blijven "drijven" op sneeuw of (woestijn)zand.
Ik zie zelf de fatbike meer als een expeditiefiets: waar elke andere fiets strandt gaat hij gewoon door. En niet alleen in sneeuw, zand en modder maar ook in moeilijk rots/berggebied is ie fijn. Een MTB is wel een snellere klimgeit en is vooral lichter (groot voordeel!) maar een fatbike is steviger, kan meer hebben en omdat je minder door elkaar rammelt hou je het langer vol. Althans das mijn belevenis. :wink:
ieder type fiets heeft natuurlijk ook een inzetsgebied waar die het beste in is. er is geen fiets waar je alles mee kan. maar de uitstraling die een fatbike heeft is wel uniek.
Yopie schreef: En is 't nu dezelfde Farley als Dennis of is deze net wat anders? Wel grappig om te zien hoe iedereen z'n fiets tot iets eigens maakt, de Pugsley van Pat lijkt ondertussen vast ook niet meer op die van Pat.
Ja, Dennis en ik hebben beide een Trek Farley 5, maar hebben hem allebei naar onze eigen smaak en zin veranderd. Ondanks dat het toch "standaard" fietsen zijn geven we er toch onze eigen draai aan.
Nobbiomatic had hier een dikke bandenvraag gesteld en die heb ik hierheen gesluisd, netjes he? :wink:
Yopie schreef: Wilde dit weekend weg, ff lekker in het bos dwalen en slapen in een schuilhutje. Maar er lag te veel diepe sneeuw, zakte vaak tot over m'n knieën weg, was meer duwen/sleuren en werd alleen maar moe.
nobbiomatic schreef:@yopie

als je bredere banden zou doen, zou je dan wel op de sneeuw blijven drijven?
Nee, op te diepe losse sneeuw kun je gewoon niet fietsen. Ja heel eventjes, als een bootje hoog op de golven maar dat hou je niet lang vol, een minuut is al veel. Hieronder nog eens dat filmpje waarbij je goed kunt zien hoe zwaar dat kan zijn. En dan heeft hij geen bagage, scheelt alles!



Er is ook zoveel verschillende soorten sneeuw, de nederlandse taal schiet hierin tekort of anders ken ik de woorden niet, wordt dus lastig uitleggen in welke sneeuw je gelijk wegzakt. Maar met vrij vertalen kom ik op poedersneeuw, suikersneeuw, ribbelsneeuw en zoutsneeuw waar het met de fatbike duwen wordt (moet 't wel een paar dm dik zijn!). En 'kramsnö' natuurlijk, letterlijk vertaald 'knuffelsneeuw', dat is vrij vochtige sneeuw die met grote klonten aan de fiets blijft hangen waardoor hij snel 50kg ofzo weegt. Echt waardeloos. En gisteren lag er 'bewegende sneeuw', dikke kristallen die als zandkorrels door je vingers glijden. Beetje te vergelijken met kleine piepschuimbolletjes en dan een halve meter dik, probeer daar maar eens overheen te fietsen. Gaat niet, 't schuift alle kanten op en je zakt weg. Voor een fatbike moet je eigenlijk ijssneeuw hebben, das het beste.
Maar het is dus niet zo dat een fatbike altijd over sneeuw kan, hou daar rekening mee als je km's aan het plannen bent. Maar zolang de sneeuw niet te diep is knalt ie wel overal doorheen hoor, als je maar blijft trappen! :wink:

Wat mss nog belangrijker is, is de bandenspanning: hoe lager hoe beter je blijft drijven. Ik fiets zelf vaak met 0.2 bar, belachelijk laag maar voor mijn gewicht 't beste. Alleen doet het Schwalbe luchtdrukmetertje 't niet meer als 't erg koud is, hij wil vaak niet aan of geeft geen lagere druk dan 1.0 aan dus nu gok ik maar wat. Moet eigenlijk een ander hebben dus als iemand een tip heeft, graag!

Tis wel grappig dat men vaak denkt dat de banden lek zijn, niet wil geloven dat 't beter fietst of er foto's van wil maken. Gisteren was er weer zo'n man, een wielrenner die stomverbaasd naar die slappe banden staarde. Ik moest zwaar op de fiets zitten zodat de band verkreukeld op de foto kwam en toen ik een demonstratie bandenknijpen gaf moest dat er gelijk ook op. :D

Afbeelding

Lage bandenspanning; ideaal in diepe sneeuw maar belabberd op harde ondergrond, je zwabbert alle kanten op en komt bijna niet vooruit. Denk ook niet dat de banden dan lang meegaan, iig is bij mij na elke winter de binnenband opgegeten, de buitenband zit dan vol kleine rolletjes rubber, net hagelslag. Kan mss ook komen door de kou, heb eigenlijk geen flauw idee.

Afbeelding

Een winters fatbikepraatje. "Hej, je hebt een lekke band." "Nej hoor, dat hoort zo, kijk maar." En je knijpt in de band, laat de fiets flink op en neer stuiteren, vertelt over bandendruk in sneeuw en zingt de fatbike-mantra 'When in doubt, let some air out'. Maar men is pas echt overtuigd als je daarna als een balletdanser over de sneeuw wegdartelt. Of, als je minder fantasie hebt, als een hobbelende kameel. :D
Zo zacht als jij ze rijdt, zie je niet heel vaak nee. Hou er rekening mee dat dit het karkas / de wangen van de band sneller kan doen slijten. Misschien dat het voor een fatbike anders is, maar normale banden kunnen op die manier gaan scheuren.
Zelfde principe als een sneeuwschoen: verdelen van het gewicht over een groter oppervlak. Bandenspanning van 0.2bar is (ongeveer) 1kg per 5cm², reken zelf maar uit hoeveel oppervlak je dan nodig hebt om het gewicht van jezelf plus je fiets te dragen. Hoe groter je banden, hoe lager je de druk kunt laten worden om dat oppervlak te vergroten.

Vergelijk met je schoenen: maatje 35 wandelschoenen, laten we zeggen 24cm lange zool, iets van 7cm breed, twee voeten, is een oppervlak van 2×7×24=336cm², dan kun je vanuit je gewicht terugrekenen wat de druk is als je op de sneeuw gaat staan. Tot je een stap neemt, dan verdubbelt de druk onder die voet die wél op de sneeuw blijft…

En daarom zak je dus tot je knie in de sneeuw zodra je gaat lopen.
in de motortrial rijdt men ook met absurd lage banddruk, daar doen ze dingen waar pugsley alleen van kan dromen...maar ja...is ook een andere tak van sport....

en om op yopie terrein te blijven.... stukkie trial uit stockholm, fiets jij ook zo lang op het achterwiel? :evil: door de stad dan....

https://www.youtube.com/watch?v=Fh4X-M1xH2M

op het tweede filmpje zie je hoe de banden vervormen..maximale grip dus

https://www.youtube.com/watch?v=Fh4X-M1xH2M

het kan wel aanzetten tot overtreden van de wet..... :wink:

nog een dan...met fatbike

https://www.youtube.com/watch?v=EAvS-rrzcMM
Yopie schreef: iig is bij mij na elke winter de binnenband opgegeten, de buitenband zit dan vol kleine rolletjes rubber, net hagelslag.
Als je daar een band vol van hebt, hoef je ook geen binnenband en kun je niet meer lekrijden! Patenteren als het PelleTyre-systeem, zeg ik.

:wink:

Carl
Daarom hoort er talkpoeder op een binnenband/in een buitenband te zitten. Alhoewel in Yopie's geval ook de vrieskou wel weer een flinke duit in het zakje zal doen.
leuke ventieldoppen trouwens yopie....staan goed bij je sokken
:D
Yopie schreef: Afbeelding
Yopie,

Ik zie dat je op je cranckset een extra ring heb zitten, neem aan om de tandjes te beschermen. Klopt het dat die op een Sram X5 zit?

Wat voor een ring is dat en hoe zit die er op? Zit die aan de buitenkant van de cranckarmen en welke boutjes heb je daar voor gebruikt?

Bedankt alvast,
Maarten
Inderdaad een 2014 X5 crankset, weet alleen niet hoe deze wordt bevestigd, ben ik ook wel naar benieuwd. Ben ook op zoek naar een goed bashguard voor mijn pugsley.

Patrick
Als je goed kijkt, zie je dat die gewoon bevestigd is op de plek waar "normaal" het buitenblad zit. Dus: bashguard kopen van het juiste formaat met de passende BCD, en op z'n plek schroeven met normale bladboutjes.
Smitty schreef: Ik zie dat je op je cranckset een extra ring heb zitten, neem aan om de tandjes te beschermen. Klopt het dat die op een Sram X5 zit?

Wat voor een ring is dat en hoe zit die er op? Zit die aan de buitenkant van de cranckarmen en welke boutjes heb je daar voor gebruikt?
Het is een Truvativ Stylo Mountain bashguard, en inderdaad een Sram x5, 36/22tandjes. Waar je bij een bashguard op moet letten is hoeveel bladen en armen het crankstel heeft en op de BCD (bolt circle diameter) van het grote tandblad. Bij mij staat dat op het blad, 104mm. Als 't er niet op staat kun je het zelf meten, tis gewoon de diameter van het blad die dwars door het hart loopt.

Hier staan alle Sram cranks, kettingbladen, guards en boutjes, kijk bij MTB GXP.
De bashguard zit met 4 boutjes/moertjes op de buitenkant van het grote tandblad en omdat ie 4mm dik is heb je altijd langere boutjes nodig, de oude passen niet meer. Ik had ook een nieuw tandblad gekocht, wilde dezelfde (staal, 5mm) maar kon die helaas niet vinden dus werd het eentje van alu (3mm) maar samen met de 4mm bashguard werd het dus toch 7mm. Hoopte nog dat de boutjes zouden passen, maar helaas. De oude ringetjes kwamen bij mij tussen blad/bashguard, daar vallen ze mooi in. Het oude blad had trouwens een geklonken palletje die ik er dan eerst af had moeten slijpen ofzo, het nieuwe blad heeft dat niet.

Ik kocht een setje Chainring Bolt Kit 4-arm long steel black, zijn 4 busjes/moertjes en 2 x 4 boutjes van verschillende lengte/dikte. Vind het wel mooi van Truvativ dat je verschillende maten krijgt en zo met het oude setje kunt combineren, er zit toch verschil in kettingbladen dikte.

Afbeelding

Ben ook blij met de bashguard, had het (zoals zoveel dingen) veel eerder moeten doen want het grote tandblad kreeg soms behoorlijk op zijn donder. Weet alleen nog niet of het lastig zal zijn met ijsgroei maar daar kom ik nog wel achter, daar hoef ik niet bang voor te zijn. :)
Wil er wel weer graag een stalen kettingblad op, denk dat dat sterker/ duurzamer is. Niet vanwege de km's maar meer vanwege ijs, zand, rotsgrond enzo. Of zou dat niet veel uitmaken, bedoel of het staal of alu is?

Afbeelding
Yopie schreef:Wel grappig om te zien hoe iedereen z'n fiets tot iets eigens maakt, de Pugsley van Pat lijkt ondertussen vast ook niet meer op die van mij. :)
Ik post binnenkort wel een foto van mijn pugsley in deze draad. Mijn pugs heeft nu een wat gespleten persoonlijkheid, aan de ene kant met fatbike banden (26x3,8-4inch) en z'n alter ego de KramPug met 29+ wielset/banden. Morgen gaat die weer in de fatbike modus.

Vandaag ook wat nieuwe spulletjes gehaald :D Afbeelding
Nieuw zadel - het oude zadel - is veel te zacht - nu een C17s
Nieuwe Surly Knard 26x3.8 120 tpi banden, scheelt ong 500 gr per band met de Nates, en loopvlak/profiel wat vriendelijker voor NL
Nieuwe Anything Cage - nu de kunstoffen versie - de oude (alu) zijn deze zomer kapot gegaan.

Gr, Patrick
#$ yopie
tegen sneew en ijs, een kettingkast monteren? en dan een diy ding.....

@pat

een carbon zadel is nog harder..en zit best wel goed..
Afbeelding

Op maandag ochtend helemaal alleen op het strand bij Zandvoort. Hoe vaak komt dat nou voor in Nederland!

Afbeelding