Ehh ja, m'n Farley is inmiddels al weer een week of 2 in the house. Picture or it didn't happenYopie schreef: En Petter, heb je nu eigenlijk al je Farley? en wanneer trakteer je ons op de eerste foto's?
Ja, nog mooi schoon, kwam vers uit de winkel.
Voor de eerste kennismakingsrit enkel de pedalen gewisseld en daarna een goede 30km door de Brabantse bossen aan het rijden gegaan. Eerst wat opmerkingen over de wel erg brede banden, maar toen mijn mederijders doorhadden dat je daarmee overal mee door- en overheen komt werd het al snel stiller
Na de rit aan de ombouw naar 1x10 begonnen. Tijdens de kennismakingsrit eigenlijk alleen op het grote blad voor gereden en overal doorheen geraakt. Slechts een keer terug moeten schakelen naar het kleine blad voor tijdens een klim omdat er mensen voor me stilvielen...
Voorkant ging eenvoudig, crank eraf, bladen gedemonteerd en daarna het NW RaceFace 30t blad gemonteerd. Voor deraulieur, kabel en shifter eraf gehaald en daarna de crank weer teruggeplaatst.
En weer op de fiets gemonteerd:
Daarna het achterwiel eruit gehaald, centrale moer van het 11-36t cassette losgedraaid en hiervoor de 11-42t Sunrace cassette gemonteerd. Daarna het wiel weer terug in de fiets gezet. Om alle bladen te kunnen schakelen de schroef voor de B-tension verder in moeten draaien en voor zover ging het allemaal goed...
Echter bij het terugtrappen op het grootste blad gaat de ketting achter 2 bladen terug . De ketting ligt niet mooi in een lijn met het grote 42t tandblad achter, en ik vermoed dat dit er voor zorgt dat de ketting bij het terugtrappen van dit tandblad loopt.
Om de kettinglijn te veranderen heb ik het een en ander met vulringen geprobeerd, maar dit gaf geen blijvende oplossing. Binnenkort mag de Farley even langs de "dokter" om de shim van 2,5mm die aan de driveside zit naar de non-driveside te verplaatsen en hiermee het droppen van de ketting te verhelpen.
Ik heb helaas zelf niet de beschikking over het gereedschap om het bottombracket te (de)monteren.
Om schade te voorkomen zolang maar even de 11-36 cassette teruggezet en hiermee nergens last van .
Aandrijflijn:
Totaalplaatje:
Afgelopen zondag weer een toerrit door de modderige Brabantse bossen gereden van een kleine 50km. De 1x10 aandrijflijn werkt, voor zover, perfect, nergens problemen gehad en overal fietsend boven kunnen komen (waar andere moesten lopen) . En ook geen last gehad van een aflopende ketting of andere zaken.
Sfeerplaatje:
Tja, en dan komt de fiets zo thuis na 50km:
Inmiddels is de Farley weer schoon en staat al weer te trappelen voor de rit van komende zondag.