door
Adieu » wo 15 apr, 2020 15:33
joukon schreef: ↑wo 15 apr, 2020 10:43
Corona wel of niet fietsen. Voorbeeldgedrag. Jij fietst, ik fiets, wij allemaal fietsen. Hoe bewaar je dan nog die veilige afstand van 1,5 meter met elkaar?
Wie op platteland woont met weinig mensen zou zich van alles kunnen permitteren en jullie in de stad zoeken het maar verder lekker zelf uit. Ondertussen vervaardigen burgemeesters wel verordeningen uit om buitenstaanders te weren. Wordt dringend verzocht om weg te blijven uit bepaalde gebieden en wegen.
Over solidariteit gesproken. Iets afspreken dat doe je met elkaar. Daar maak je geen uitzondering van de regel op, toevallig omdat jij met jouw territorium meer ruimte hebt dan die ander. Of is dit eigenschap van ons liberale gedachtegoed
Volgens de wet bega je geen overtreding als je naar buiten gaat om te fietsen.
RIVM heeft richtlijnen vervaardigd. Premier Rutte hoopt met "intelligente lockdown" waarbij iedereen zich eraan houd om niet naar buiten te gaan voor niet noodzakelijke bezigheden, al sluit hij niet uit dat een frisse neus halen buiten ook zou kunnen.
Die frisse neus halen lukt voor de een makkelijker binnen zijn eigen territorium dan die ander.
Het is een fundamenteel mensenrecht op het hebben van een veilige plek, op gezondheid.
Hiervoor is solidariteit nodig met elkaar.
Je zou ook kunnen verlangen dat hierbij samenwerking nodig is. In je eentje los je geen coronacrisis op.Dat is iets waar de hele wereld last van heeft of gaat krijgen. Hiervoor zijn collectieve oplossingen nodig. Niemand heeft in zijn eentje last van een coronacrisis.
Deze crisis gaat ook om het verdelen van de lasten en lusten. Tussen arm en rijk. Ook hier dus draait het om solidariteit.
Dit corona virus biedt een uitgelezen kans om onze solidariteit te tonen.
Er wordt nog volop onderzocht hoe dit coronavirus zo snel kon verspreiden. Een van de mogelijke oorzaken is ons vliegverkeer waardoor over grote afstanden besmetting verspreid kon worden. In dat licht bezien zou je dus ook fietsen moeten beperken tot een bescheiden actieradius. Verplaatsing van grotere afstand brengt risico met zich mee dat als je zelf besmet bent en dit nog niet vastgesteld werd, je wel drager bent en dus over grote afstand dat kan overdragen.
Je hebt zelf geen controle over wie je onderweg tegen kan komen binnen afstand van 1,5 meter.
En jouw voorbeeld kon door anderen weleens opgevat worden als keuze om ook te gaan fietsen; voorbeeldgedrag.
Kortom een duivels dilemma.
+1.000
Mijn complimenten over hoe je dit omschreven hebt. je slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop!
Solidariteit is precies wat we van elkaar nodig hebben. Uit solidariteit blijf ik zoveel mogelijk thuis.
Ik woon in een omgeving waar het prachtig fietsen is: Holterberg in de achtertuin, in de nabije omgeving de Lemelerberg, Ommen, Vilsteren, de andere kant op naar Twente... mooie landgoederen en coulisselandschappen om doorheen te fietsen. Zowel fietsroutes als stille weggetjes genoeg.
Geen Randstedelingen (meer) die de rust komen opzoeken, je kunt hier bij wijze van spreken een kanon afschieten.
En toch blijf ik binnen. Uit solidariteit,uit plichtsbesef en ook om geen voorbeeld te zijn dat door anderen weleens opgevat kan worden als keuze om ook te gaan fietsen; voorbeeldgedrag.
En als je dan toch een frisse neus wilt halen dan kan dat toch zoals de Fietsersbond dat aangeeft, namelijk dat het wenselijk is om je fietsrondje beperkt te houden tot een rondje om het dorp (bij wijze van spreken), dan is dat toch een duidelijk verhaal?