DouweFries schreef:Ik vraag mij wel af hoe betrouwbaar een temperatuurmeter is op een fiets. Wat zijn jouw ervaringen? Het lijkt ook alsof het een opstaand randje heeft? Blijft er daardoor geen regenwater op liggen zodat het onleesbaar word?
Nog een laatste vraag
, hoe diefstalgevoelig is het? Draai je het makkelijk uit? En hoe erg valt de meter op, glimt hij je van een afstand tegemoet?
Ben er best tevreden mee, had gedacht dat het niet nauwkeurig zou zijn maar het klopt redelijk. Vaak iets hoger dan de eigenlijke temperatuur en ook wil de wijzer niet onder de -20°C, geen flauw idee waarom. De schaal gaat tot -25 dus je zou denken dat ie dat moet kunnen, ja toch? Tis ook jammer dat ie maar tot -25 gaat, juist dan wordt het spannend.
Of er regenwater in blijft staan weet ik nog niet, het regent hier nl niet meer, mss in april weer. Er ligt wel vaak een laagje ijs op, maar dat groeit overal, de fatbike weegt nu ook vaak een paar kilo meer denk ik zo.
Diefstalgevoelig weet ik ook niet, heb er wat lijm ingedaan maar dat is alleen omdat 't een nogal wilde fiets is: alles wat niet supergoed vastzit vliegt snel de lucht in. Maar of de lijm houdt nu 't zo koud is betwijfel ik, zal wel niet.
En of 't metertje opvalt, tja .. de hele fiets valt op. Vooral als ie aangekleed en volgeladen is, dat kleine metertje valt dan helemaal weg.
Maar waar ik woon is denk ik een heel andere wereld dan die van jou Douwe. Nu is het hier een stille witte wereld met alleen maar diersporen in de sneeuw en die jatten geen fietsmetertjes. Ja, elanden willen nog weleens nieuwsgierig aan de fiets snuffelen wat ik niet graag wil want ben bang dat ze er met hun 800kg een vreugdedansje op gaan stampen.
Ook het licht is heel anders nu, als de zon schijnt zie je alleen maar sneeuw glinsteren (meer is er ook niet te zien haha) en anders is er de schemerige poolnacht of soms 't betoverende rozepaarsgroene noorderlicht. De fiets valt dan met metertje en al weg, soms is ie ook moeilijk te vinden, ondergesneeuwd enzo dus ik kan niet echt je vragen beantwoorden. Maar ik ben vast niet de enige op het forum met zo'n metertje, toch? Misschien leest er nog iemand mee of anders de zoekfunctie gebruiken?
Er groeit vaak ijs op 't metertje, geen bevroren regenwater maar sneeuwkristallen. Het gaat er niet af met je handschoen dus je moet echt krabben, maar ik laat het meestal zitten, weet toch wel dat het koud is.
Maar meestal zit de hele fiets onder, 't fietscomputertje is ook vaak onleesbaar:
De wijzer blijft helaas op -20°C steken terwijl het dan toch kouder is, beetje vreemd. Het is ook jammer dat hij de gevoelstemperatuur niet kan meten als ik bv met 30km/u de berg afglibber. Maar dan bevriezen toch m'n ogen en wimpers dus zie ik toch niets
ennnnn ze vriezen vast bij -30 dus das ook een graadmeter.
Het metertje valt totaal niet op maar dat komt waarschijnlijk ook door de sneeuw en het schemerige poolnachtlicht. Wat ik wel jammer vind is dat die mooie snelle flitsende rode aluminium ventieldopjes nu niet opvallen. Ben er nl erg blij mee, onmisbaar op een fatbike in de sneeuw! want juist dan wil je graag met bandenspanning spelen. Hopelijk raak ik ze nu minder snel in de diepe sneeuw kwijt.
Een fatbike en een eland, brr das mij te spannend.