Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 44 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Travelmaster schreef:Bezint, eer gij begint... een carbonnen zadel is ook niet bedoeld om zich te vormen. Heb je wel eens een eind in leren schoenen van een ander gelopen? Geeft geen beste indruk van de schoen, is mijn ervaring :lol: .

ik laat het je morgen weten travelmaster.... 8)
Er zit ook nog een riempje aan de onderkant om hem aan de zadelpen vast te maken maar dat riempje is te kort om hem bij het stuur door het frame te halen. Maar de tas blijft goed op zijn plek zitten , hij verschuift niet.

Een achterdrager die je op het frame bevestigd vind ik niet zo heel mooi , het model is dan uit de fiets. Wat ik wel mooi vind staan is een achterdragertje die je op de zadelpen bevestigd. De Glenbrook tas is te groot om aan het zadel te hangen , hij raakt dan de achterband. Als ik een achterdragertje heb dan rust de tas daarop en dan gaat het wel.
nobbiomatic schreef:
Travelmaster schreef:Bezint, eer gij begint... een carbonnen zadel is ook niet bedoeld om zich te vormen. Heb je wel eens een eind in leren schoenen van een ander gelopen? Geeft geen beste indruk van de schoen, is mijn ervaring :lol: .

Ben benieuwd! Krijg je een zadel pf schoenen :lol: ?
ik hoop een zadel.....maar schoenen kan ik ook wel gebruiken... :roll:
@yopie

voor als je nog bezig bent om smeermiddelen voor in de kou te ontdekken:

http://www.skf.com/de/products/lubricat ... index.html

:wink:
Aardige docu uit 2009: FAT BIKE

- gaat over voorlopers van de fatbike
- de Pugs die de wereld veranderde
- 100 miles race door de sneeuw en Alaska (prachtige bikepacking beelden)

http://www.youtube.com/watch?v=lqX0vZ9VALI
Smitty schreef:Aardige docu uit 2009: FAT BIKE

De honger wordt zo wel groter.. :roll:
Travelmaster schreef:
nobbiomatic schreef:

Ben benieuwd! Krijg je een zadel pf schoenen :lol: ?
heb er een stukje mee gefietst...veert wel lekker hoor. maar kan nog niets zinnigs zeggen (normaal ook niet trouwens) :wink:
Tijdens het zoeken naar informatie over fatbikes op dit mooie topic uitgekomen. Wat een mooie avonturen daar allemaal in het hoge noorden van Yopie. Zelf ben ik ook al meerdere malen in Zweden op vakantie geweest, laatste keer inclusief mijn Canyon Nerve.
Een aantal mooie ritten kunnen rijden in de omgeving van Tyngsjo, veel mooie singletracks, maar ook af en toe brede schotterpaden.

Nu aan het wachten op mijn fatbike, een Trek Farley 5. Ik zal deze vooral gaan gebruiken in de natte wintermaanden om zo de Nerve te ontzien.
Banden zullen tubeless worden gemaakt en te zijner tijd zal er nog wel het een en ander aangepast gaan worden...
Petter schreef:Tijdens het zoeken naar informatie over fatbikes op dit mooie topic uitgekomen. Wat een mooie avonturen daar allemaal in het hoge noorden van Yopie. Zelf ben ik ook al meerdere malen in Zweden op vakantie geweest, laatste keer inclusief mijn Canyon Nerve.
Een aantal mooie ritten kunnen rijden in de omgeving van Tyngsjo, veel mooie singletracks, maar ook af en toe brede schotterpaden.

Nu aan het wachten op mijn fatbike, een Trek Farley 5. Ik zal deze vooral gaan gebruiken in de natte wintermaanden om zo de Nerve te ontzien.
Banden zullen tubeless worden gemaakt en te zijner tijd zal er nog wel het een en ander aangepast gaan worden...
Hej Petter, leuk nog een fatbiker erbij, welkom! Ben ook benieuwd naar 't tubeless maken/rijden, geeft denk ik veel voordelen. En een Canyon Nerve, zag er laatst eentje staan, prachtfiets! Heb je d'r ook 29+ in?

En bedoel je Tyngsjö bij Äppelbo? Leuk, heb daar een paar jaar in de buurt gewoond, idd een prachtgebied voor een mtb, net als kano- en skitochten. Moet er toevallig binnenkort weer naartoe en dan neem ik zekerweten de fatbike mee voor wat sneeuw- en ijspret. Als je nog een mooie route weet of iets speciaals om op de foto te zetten ofzo, graag! :)

nobbiomatic schreef:@yopie
voor als je nog bezig bent om smeermiddelen voor in de kou te ontdekken:
http://www.skf.com/de/products/lubricat ... index.html
Ik ben naar de lokale sneeuwscooterzaak gegaan en kreeg toen RedLine CV-2 EP, kan tot -70°C, ben benieuwd. Mocht dit ook niks zijn (want op de een of andere manier werkt vet op een fatbike toch anders dan op een sneeuwscooter, geen flauw idee waarom) dan probeer ik die SKF. Thanks Nobbi, en fijn dat links hier niet verdwijnen. :)
Smitty schreef:Aardige docu uit 2009: FAT BIKE

Mooi, wordt weer kijkplezier vanavond!
Yopie schreef:
DouweFries schreef: Yopie, ben nog steeds nieuwsgierig naar je ervaringen, zou je ze met ons willen delen?  Ben al erg blij met een piepklein verslagje! Wel graag met héél véél foto's!! :D Zou erg fijn zijn! Bedankt alvast!!
Douwe, ben idd een paar dagen weg maar zal 't zeker doen als ik weer thuis ben!
Douwe, heb even weinig tijd maar het komt eraan hoor. Moet oa eerst een docu over 'De Pugs die de wereld veranderde' kijken. :) En mijn wereldje heeft ie trouwens echt wel veranderd!
@yopie

als het groen is, dan is het goed
:roll:
Yopie schreef:
Petter schreef:Tijdens het zoeken naar informatie over fatbikes op dit mooie topic uitgekomen. Wat een mooie avonturen daar allemaal in het hoge noorden van Yopie. Zelf ben ik ook al meerdere malen in Zweden op vakantie geweest, laatste keer inclusief mijn Canyon Nerve.

Hej Petter, leuk nog een fatbiker erbij, welkom! Ben ook benieuwd naar 't tubeless maken/rijden, geeft denk ik veel voordelen. En een Canyon Nerve, zag er laatst eentje staan, prachtfiets! Heb je d'r ook 29+ in?

En bedoel je Tyngsjö bij Äppelbo? Leuk, heb daar een paar jaar in de buurt gewoond, idd een prachtgebied voor een mtb, net als kano- en skitochten. Moet er toevallig binnenkort weer naartoe en dan neem ik zekerweten de fatbike mee voor wat sneeuw- en ijspret. Als je nog een mooie route weet of iets speciaals om op de foto te zetten ofzo ;-)
De Canyon Nerve 29er bevalt me prima, maar ritjes door de modder vind tie minder ;-)
Past helaas geen 29+ in, nog even gekeken naar de mogelijkheid om er 27,5+ in te zetten maar ook dat gaat er niet in passen. Damm...
Toen nog getwijfeld om voor een Trek Stache (29+) te gaan, maar die lag qua rijden heel dicht bij mijn Nerve. Dus toen toch maar full fat gegaan :-)

Het zal even kijken worden hoe ik mijn banden het gemakkelijkste tubeless krijg, maar denk dat ik het gewoon met brede ductape ga proberen. In de onderstaande link wel het een en ander gevonden over het tubeless maken van de Mule Fut;
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/my-tub ... 48032.html

Misschien hier nog ideeën voor het smeren van je ketting in winterse omstandigheden:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/my-tub ... 48032.html

Ik bedoelde inderdaad Tyngsjo in de buurt van Appelbo. Een hele mooie omgeving en grappig om te horen dat je er gewoond hebt. Ik heb er een korte rit van net 10km samen met mijn zoontje gereden en een paar keer een langere rit van circa 40km, rondom het meer. Maar dat zijn peuleschiltje bij de ritten die jij rijd.
Officieel waren het wandelroutes, maar heb ze met de fiets gereden, netjes de wandelaars begroet en eigenlijk nergens commentaar gehad dat ik op een wandelroute met de fiets onderweg was, is hier in Nederland helaas weleens anders... Kaartjes hadden we bij een toeristenbureautje gehaald in de buurt, en daar werd ook al verteld dat het geen probleem zou zijn om te fietsen op wandelpaden.

Daarnaast hebben we daar ook met de kano gevaren, de kids hebben samen met de eigenaar van het vakantieparkje op het meer gevist, lekker in het meer gezwommen en verder heerlijk van de rust genoten aldaar.
Hee Petter , welkom hier op het forum :)

De Trek Farley 5 is echt een fijne fiets daar ga je veel plezier mee hebben , klopt het dat je met tubeless banden minder snel lek rijd ? Want als dat zo is dan wil ik dat eigenlijk ook wel.
Je hebt met tubeless minder kans op stootlekken ("snake bites").
Alien schreef:Je hebt met tubeless minder kans op stootlekken ("snake bites").
En dat is slechts een van de vermeende voordelen (vermeend, ik heb zelf geen ervaring). Maar je kunt de banden ook met een lagere druk rijden, waardoor je nog beter grip hebt en het schijnt de rolweerstand ook flink te verminderen, en, bij een fatbikewiel niet onbelangrijk, ook nogal wat lichter te zijn. Daarnaast dicht de antilekvloeistof ook gewone gaatjes, niet alleen snake bites.
@travelmaster

ik blijf toch bij carbon.. :?
Travelmaster schreef:
En dat is slechts een van de vermeende voordelen (vermeend, ik heb zelf geen ervaring). Maar je kunt de banden ook met een lagere druk rijden, […]
Je kunt met lagere druk rijden omdát je minder (geen) kans op stootlekken hebt; dat is dus een voortvloeisel daaruit.
[…] het schijnt […] ook nogal wat lichter te zijn.
Hm, dat waag ik te betwijfelen, of dat in alle gevallen zo is. Binnenbandje vs. dikke velglinten, lagen afdichttape, flesje vloeibare latex…
Daarnaast dicht de antilekvloeistof ook gewone gaatjes, niet alleen snake bites.
Die latexpap kun je ook in een gewone binnenband gieten. Stootlekken worden voorkómen doordat er geen binnenband kan worden geplet tussen buitenband en velg. Dichten van lekken is een ander issue.
Travelmaster schreef:
En dat is slechts een van de vermeende voordelen (vermeend, ik heb zelf geen ervaring).
Maar is ook gelijk een nadeel. Een "goede" snake bite bij tubeless is niet even makkelijk te herstellen als conventioneel clincher + biba gebruik.

Tubular rims zijn een goed alternatief om toch biba's te gebruiken, maar tegelijkertijd ook het risico op snake bites sterk te reduceren. Enkel zie je dit nog niet zozeer terug op fatbike rims. Sporadisch kom je het als custom made wel eens tegen, maar vooralsnog geen massaproductie zover ik weet.
Yopie schreef:
DouweFries schreef:

http://www.stemcaptain.com/

Ik kreeg het cadeau dus geen flauw idee waar en hoe duur gekocht. Of het in elke stuurpen past weet ik ook niet, maar dat zal je wel op de site kunnen lezen. Het is iig heel makkelijk te monteren: je draait de dop/kapje van de stuurpen los, plaatst het binnenwerk van 't metertje erin (klokje, kompas of thermometer), draait dat met dezelfde bout vast en vervolgens druk je het buitenwerk van de meter erin. Er zit nog een soort pakking tussen en ik ga er nog een beetje lijm bijdoen omdat de fatbike vaak van die geweldadige sprongen maakt. Weet ik zeker dat het blijft zitten. :)
Bedankt Yopie! Ik ga er ook een kopen, blingbling! Retecool! :D
Ik vraag mij wel af hoe betrouwbaar een temperatuurmeter is op een fiets. Wat zijn jouw ervaringen? Het lijkt ook alsof het een opstaand randje heeft? Blijft er daardoor geen regenwater op liggen zodat het onleesbaar word?
Nog een laatste vraag :) , hoe diefstalgevoelig is het? Draai je het makkelijk uit? En hoe erg valt de meter op, glimt hij je van een afstand tegemoet? :shock: :?
Yopie schreef: Douwe, heb even weinig tijd maar het komt eraan hoor.
Alvast bedankt! 8)
Yopie heeft er weinig aan bij haar temperaturen, maar deze zou mijn voorkeur hebben :)

http://www.stemcaptain.com/products/bottle-openers