keesswart schreef: ↑di 16 jul, 2019 20:17
Hortus Botanicus in Amsterdam. Aan de overkant ligt het Jonas Daniël Meijerplein met de Dokwerker.
Helemaal correct! Hoe heb je dat gevonden? Deze brug met donkergroene gietijzeren balustrades is een belangrijk onderdeel uit mijn kinderjaren. Rechts buiten beeld stond mijn school (voor dove kinderen) waar ik van 1954 t/m 1968 heb gezeten. Hoe vaak heb ik over dit bruggetje gelopen om de tram lijn 9 te nemen, met een halte voor het Wertheimpark, die mij van of naar het Tropenmuseum of Linnaeusstraat schuin tegenover de Hema bracht, waar de NBM-bushalte was naar Blaricum.
Iedere jaar op 5 december kwam Sinterklaas per stoomboot pal voor de school aan, waar wij als feestelijk uitgedoste kinderen hem begroetten. Daar heb ik nog foto's van.
Het water langs het bruggetje van de raadselfoto is de Nieuwe Herengracht, in mijn jeugd een belangrijke vaarverbinding tussen de Amstel en het IJ. Van dekschuiten, sleepboten, baggermolens tot grote drijvende bokken aan toe. Vaak nog op stoom. Het oude Waterlooplein was maar een paar minuten lopen. De Stopera (nooit gezien en wil ook niet) stond er nog niet. De jongens uit onze klassen gingen in de grote pauze vaak voetballen bij de Dokwerker. Midden in de oude Joodse buurt.
https://www.google.nl/maps/place/Amster ... d4.9035614
Mijn school is dat gebouw midden boven met het enkele wolfsdak ervoor. Het gebouw rechts ernaast met de dubbele wolfsdaken was de meisjesschool. Hoe vaak heb ik daar lol gehad in mijn tienerjaren....
De raadselfoto heb ik een aantal jaren geleden genomen, toen mijn oude school, nu een kunstacademie van de universiteit, een open huis hield waarbij mijn oude schoolkameraden waren uitgenodigd. Daarom per trein gekomen en ik had mijn fiets mee. Er is sinds 1968 een hoop veranderd! In 1968 werd de school te klein bevonden en de hoogste klassen werden ondergebracht in een dependance achter het Rijksmuseum. Vijftien jaar lang dezelfde klasgenoten gehad en tot op heden heb ik er nog contact mee, al zijn er vier overleden.
De volgende foto is voor jou.