Klopt, een voor Nederlandse begrippen omstreden monument ter nagedachtenis aan de omgekomen Duitse zeelieden in WOI en WOII, iets ten noorden van Kiel. Hij is 72 meter hoog.
https://de.wikipedia.org/wiki/Marine-Ehrenmal_Laboe
Wij zouden op 14 juni j.l. de Stena Line naar Göteborg nemen, maar – hoewel vroeger van huis vertrokken – werden wij door werkzaamheden op de Duitse wegen omgeleid, waarbij die omleiding op zijn beurt zelf weer werd afgesloten, zonder gele Umleitung-borden of oranje pijlen, wat ons urenlang verdwalen heeft betekend! Geen TomTom of kaarten. Al met al hebben wij in Kiel, kokend van woede, de boot gemist! De rederij heeft voor ons een hotel in Krummbek (ik weigerde in de lelijke stad Kiel te overnachten) geregeld want de volgende hut die vrij kwam, was pas na twee dagen. Dus door het aardige landschappen van Sleeswijk-Holstein rondgetoerd, naar de strand van Stakendorf geweest en een paar molens bezocht. Hier en daar een rietgedekte vakwerkboerderij.
Op weg naar de boot in Kiel bekeken wij dat oorlogsmonument van Laboe, die een aardige strandpromenade heeft. Wel veel Bratwurst- en Biertenten om van te duizelen. Wij hebben sinds 2003 zó vaak langs het Marine Ehrenmal gevaren, en nou wou ik dat ding wel eens van dichtbij willen bekijken.
Eerlijk toegegeven per auto, niet vanuit mijn fiets gefotografeerd, maar ik had wél fietsspullen in de auto liggen. Die vertraging heeft ons wel veel geld gekost: 243 euro.
De volgende foto is voor jou.