Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 43 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Ik heb het gevoel dat je echt de verkeerde fietsn voor ogen hebt. Je zegt dat je niet te diep wilt zitten en komt met plaatjes van fietsen waarop de zit waarschijnlijk nogal diep is.

Ga hier eerst eens naar op zoek voordat je je in specificaties verdiept. Wat voor fiets heb je nu? Zit die lekker? Neem die dan eens mee naar een goede fietsenmaker, al zijn die zeldzaam. Je plaatst een link van De Vakantiefietser in Amsterdam. Woon je daar in de buurt? Heb je heuvels in de buurt waar je rekeing mee moet houden of wil je de fiets meenemen op vakantie, dan is dat ook een punt van aandacht vanwege de versnellingen. Veel wielrenfietsen hebben versnellingen waar clubwierenners die op zondagochtend eventje 200 km wegtrappen wel de heuvels van de Ardennen mee opkunnen, maar stervelingen als jij en ik die meestal niet verder dan 50 km komen hebben liever een lichter verzet, helemaal als er nog een stukje gravel in zit

2000 euro is overigens een wel een ruim budget voor een tochtjesfiets. Denk echter niet dat een derailleurfiets van dat geld minder kost aan onderhoud dan een goedkopere. Helaas. Onderdelen mogen in dat gevakl wel wat beter zijn, maar onderhoud is er nodig en de langere levensduur wordt zeker teniet gedaan door duurdere onderdelen.
Ik besef me dat de overige fietsen te diep zitten.
Sorry voor de onduidelijkheid.
(Link inmiddels verwijderd)


Ik besef me eveneens dat onderhoud noodzaakelijk blijft.
Maar aangezien ik een mooi weer fietser ben..en niet met slecht weer gebruik ga maak vd fiets verwacht ik dat ik wel even vooruit kan..
Ik heb niet de illusie dat ik iets niet stuk kan.

Ik vraag me alleen af of de duurste Specialized in mijn post de extra euro 500 waard is t.o.v. goedkopere variant.

Overigens ga ik geen bergen beklimmen.
Daarnaast heb ik e.e.a. geprobeerd..de fietsenwinkels worden gek van me.

Mijn budget ligt rond de euro 3500
Maar ik denk dat dat een overkill is gezien mijn fietsgedrag.
Anderzijds wil ook niet uitsluiten dat ik de smaak goed te pakken krijg...
quote="SAM69"

>Ik vraag me alleen af of de duurste Specialized in mijn post de
>extra euro 500 waard is t.o.v. goedkopere variant.
Ik heb even naar de specs bekeken. Dat zijn chique technische fietsen die waarschijnlijk een stuk kwetsbaarder zijn dan fietsen die de helft kosten. Voor goedkoop in onderhoud of een lange zorgeloze levensduur moet je deze fietsen niet hebben.

>Overigens ga ik geen bergen beklimmen.
Maar wel zonde als je bij de eerste de beste kuitenbijter al zit te zwoegen of moet lopen.

>Mijn budget ligt rond de euro 3500
>Maar ik denk dat dat een overkill is gezien mijn fietsgedrag.

Bedenk vooral dat een bijna-wrak van de bouwmarkt in de juiste maat, een zadel dat bij je derrière past en met de juiste afstelling lekkerder fietst dan een fiets van 5000 euro die toevallig niet helemaal bij jou hoort.
Ik heb eerlijk gezegd niet aan dure reparaties gedacht.
Dus eigenlijk voor goedkoper alternatief gaan of een Santos die zijn bijna onverwoestbaar moeten zijn. Tenminste, wanneer ik het marketingapparaat wat daar achter zit mag geloven...

En zo'n fiets koop je voor het leven, is de slogan die mijn neusgaten inmiddels wel uitkomt.
Met alle ontwikkelingen op fietsgebied wil je toch geen fiets voor het leven kopen..?

Hier een goedkopere uitvoering:
https://www.belgafietsen.nl/fietsen/spo ... arbon.html

Maar aangezien ik een fiets met bijna vergelijkbare specs heb (inmiddels 3jr oud)..dacht ik aan een fiets in een hoger segment.
SAM69 schreef:Maar aangezien ik een fiets met bijna vergelijkbare specs heb (inmiddels 3jr oud)..dacht ik aan een fiets in een hoger segment.
Wauw, dan fiets je dus waarschijnlijk ruim 15.000 km per jaar als je dan over asfalt met mooi weer al aan een nieuwe fiets toe bent. Dat krijg je die Santos ook wel versleten hoor!
Leon schreef:
SAM69 schreef:Maar aangezien ik een fiets met bijna vergelijkbare specs heb (inmiddels 3jr oud)..dacht ik aan een fiets in een hoger segment.
Wauw, dan fiets je dus waarschijnlijk ruim 15.000 km per jaar als je dan over asfalt met mooi weer al aan een nieuwe fiets toe bent. Dat krijg je die Santos ook wel versleten hoor!
Heerlijk die sarcasme..nog geen 1000 KM op gereden.
@SAM69: Je schrijft "Een racefiets is niets voor mij, aangezien ik daarvoor te diep moet zitten, zelfs een comfort racefiets voldoet niet." maar al de fietsen die je voorstelt tot nu toe doen mij erg aan racefietsen denken.

Als ik me tot belgafietsen beperk, waarom dan niet bijvoorbeeld een SCOTT Silence 20 of CUBE Travel Exc?

"ideaal voor forensen en weekend fietsers die net iets verder en vlotter willen, zonder al te veel op comfort in te leveren."

Misschien dat je met z'n fiets ietsje langzamer gaat maar meer dan die 500 km per jaar haalt.
Als je er "maar" 5 jaar mee moet doen is de goedkoopste goed genoeg. Bij een dure fiets slijten tandwielen, remblokken en banden even hard namelijk. Die onderdelen vervangen is voor beide fietsen even duur.
daulagari schreef:@SAM69: Je schrijft "Een racefiets is niets voor mij, aangezien ik daarvoor te diep moet zitten, zelfs een comfort racefiets voldoet niet." maar al de fietsen die je voorstelt tot nu toe doen mij erg aan racefietsen denken.

Als ik me tot belgafietsen beperk, waarom dan niet bijvoorbeeld een SCOTT Silence 20 of CUBE Travel Exc?

"ideaal voor forensen en weekend fietsers die net iets verder en vlotter willen, zonder al te veel op comfort in te leveren."

Misschien dat je met z'n fiets ietsje langzamer gaat maar meer dan die 500 km per jaar haalt.
Dank voor je reactie.

Ik wil graag een lichte fiets...met een sportieve uitstraling.
Deze fietsen zijn mijwat te braaf/degelijk.

Ik hoop met een fitness fiets zoals de door mij genoemde Specialized juist smaak te pakken te krijgen.

Ik.zou dan bv nog eerder voor een mtb 29 gaan en dan met banden voor het asfalt erop.

Niet verkeerd bedoeld hoor, ik waardeer de input enorm!
gios schreef:Als je er "maar" 5 jaar mee moet doen is de goedkoopste goed genoeg. Bij een dure fiets slijten tandwielen, remblokken en banden even hard namelijk. Die onderdelen vervangen is voor beide fietsen even duur.
Ik had je reactie over het hoofd gezien..excuus.

Stel.dat bepaalde onderdelen over 5jr zijn versleten.
Dan kun je toch voor een goedkopere setup gaan.

Die goedkopere setup/onderdelen zijn dan (over 5jr) waarschijnlijk al beter dan de onderdelen van nu.

Klopt deze redenatie?
SAM69 schreef:
Leon schreef:
SAM69 schreef:Maar aangezien ik een fiets met bijna vergelijkbare specs heb (inmiddels 3jr oud)..dacht ik aan een fiets in een hoger segment.
Wauw, dan fiets je dus waarschijnlijk ruim 15.000 km per jaar als je dan over asfalt met mooi weer al aan een nieuwe fiets toe bent. Dat krijg je die Santos ook wel versleten hoor!
Heerlijk die sarcasme..nog geen 1000 KM op gereden.
Ik vermoedde al zoiets. Kortom je huidge fiets is nog nagelnieuw. Ik adviseer mensen meestal minimaal 500 à 1000 km met een fiets te fietsen voordat ze op een grote reis gaan om de tijd te hebben om garantiefoutjes, lostrillende moertjes en de juiste afstelling te ontdekken.
Er zijn nu 2 mogelijkheden:
1. Je wilt vooral een mooie fiets en de minister van financiën gelukkig maken. Dan zijn er nog veel mooiere opties! Kijk een naar merken als Van Nicholas, Tout Terrain, Idworx en zo. 8)
2. Je wilt fietsen maar er is iets mis met je huidige fiets. In dit geval zou je je er op moeten richten om te ontdekken wat er mis is.
Leon schreef:
SAM69 schreef:
Leon schreef:Wauw, dan fiets je dus waarschijnlijk ruim 15.000 km per jaar als je dan over asfalt met mooi weer al aan een nieuwe fiets toe bent. Dat krijg je die Santos ook wel versleten hoor!
Heerlijk die sarcasme..nog geen 1000 KM op gereden.
Ik vermoedde al zoiets. Kortom je huidge fiets is nog nagelnieuw. Ik adviseer mensen meestal minimaal 500 à 1000 km met een fiets te fietsen voordat ze op een grote reis gaan om de tijd te hebben om garantiefoutjes, lostrillende moertjes en de juiste afstelling te ontdekken.
Er zijn nu 2 mogelijkheden:
1. Je wilt vooral een mooie fiets en de minister van financiën gelukkig maken. Dan zijn er nog veel mooiere opties! Kijk een naar merken als Van Nicholas, Tout Terrain, Idworx en zo. 8)
2. Je wilt fietsen maar er is iets mis met je huidige fiets. In dit geval zou je je er op moeten richten om te ontdekken wat er mis is.
De fiets was verkeerd afgesteld, deze fietst nu prima.
Ik wil een combinatie tussen een mooi en goede fiets, het uiterlijk is een relatief begrip.

Verder heb ik tal van fietsen bekeken.
Waaronder de Tout Terrain..
Wat maakt bv dit merk mooier, doel je op de kwaliteit/specificaties?

Verder wil ik de fiets uit de buurt (noord nederland) halen, dit lijkt me wel zo handig wanneer ik er een probleem mee krijg.
Wat helaas maakt, dat een aantal merken afvallen.

De fitness fiets van Specialized heeft qua uiterlijk wat weg van een MBT.
Dat spreekt mij enorm aan..geen bagagedrager/spatborden.

Ik sloot een goede MTB ook niet uit (andere banden eronder)..maar kreeg v/d verkoper te horen dat wanneer ik de fiets alleen voor asfalt zou gebruiken, ik de fiets tekort zou doen..

Ik rijd er maximaal 60km per dag op..kleine afstanden.
SAM69 schreef:
gios schreef:Als je er "maar" 5 jaar mee moet doen is de goedkoopste goed genoeg. Bij een dure fiets slijten tandwielen, remblokken en banden even hard namelijk. Die onderdelen vervangen is voor beide fietsen even duur.
Ik had je reactie over het hoofd gezien..excuus.

Stel.dat bepaalde onderdelen over 5jr zijn versleten.
Dan kun je toch voor een goedkopere setup gaan.

Die goedkopere setup/onderdelen zijn dan (over 5jr) waarschijnlijk al beter dan de onderdelen van nu.

Klopt deze redenatie?
Geen erg.

Maar je redenatie klopt niet. Derailleurs en remmen ed zijn geen slijtageonderdelen. Die gaan veel langer mee dan 5 jaar. Ketting/tandwielen/remblokken....slijten met de kilometer.
Maar als jij genoeg geld en zin hebt om een nieuwe fiets te kopen: Doen! :D
gios schreef:
SAM69 schreef:
gios schreef:Als je er "maar" 5 jaar mee moet doen is de goedkoopste goed genoeg. Bij een dure fiets slijten tandwielen, remblokken en banden even hard namelijk. Die onderdelen vervangen is voor beide fietsen even duur.
Ik had je reactie over het hoofd gezien..excuus.

Stel.dat bepaalde onderdelen over 5jr zijn versleten.
Dan kun je toch voor een goedkopere setup gaan.

Die goedkopere setup/onderdelen zijn dan (over 5jr) waarschijnlijk al beter dan de onderdelen van nu.

Klopt deze redenatie?
Geen erg.

Maar je redenatie klopt niet. Derailleurs en remmen ed zijn geen slijtageonderdelen. Die gaan veel langer mee dan 5 jaar. Ketting/tandwielen/remblokken....slijten met de kilometer.
Maar als jij genoeg geld en zin hebt om een nieuwe fiets te kopen: Doen! :D
Dank voor de uitleg.
Maar met slijtage krijgt elke fietser te maken..
SAM69 schreef:Maar met slijtage krijgt elke fietser te maken..
Jij niet. Bij jouw fietsomstandigheden is na 2000 km hoogstends de ketting aan vernieuwing toe, en dat is nog heel snel versleten dan. De kans dat er dingen stuk gaan of verslijten door verwaarlozing en dergelijke is wel reeël.
Ben je ook nog van plan op de fiets te gaan fietsen? Dat klinkt wel wat ironisch, maar je geeft eigenlijk nauwelijks aan wat je ermee wilt doen. In plaats daarvan heb je het vooral over de uitstraling van de fiets. Verder vind ik 3500 euro voor een fiets waar je af en toe een ritje op maakt en die je na vijf jaar weg denkt te doen heel raar. Wat is er mis met je bestaande fiets?
Wim schreef:Ben je ook nog van plan op de fiets te gaan fietsen? Dat klinkt wel wat ironisch, maar je geeft eigenlijk nauwelijks aan wat je ermee wilt doen. In plaats daarvan heb je het vooral over de uitstraling van de fiets. Verder vind ik 3500 euro voor een fiets waar je af en toe een ritje op maakt en die je na vijf jaar weg denkt te doen heel raar. Wat is er mis met je bestaande fiets?
Ik.ben pas na mijn fietsproject erachter gekomen dat de afstelling niet goed genoeg was.
Doordat dit niet op orde was, is het fietsen erbij is ingeschoten.
In eerste instantie dacht ik dat het een kwestie van wennen was.
De fiets voldoet uitstekend, die ga ik cadeau doen aan mijn vrouw.

Ik ben niet van plan de fiets weg te doen, maar aangezien ontwikkelingen zo hard gaan, kijk ik na 5jr wel uit naar een nieuwe fiets.. lees ander model.

Uitstraling in de zin vh model, vind ik belangrijk...aangezien ik geen bagage ga vervoeren.
Een beetje een fiets met dergelijke opties komt al gauw op 11 kilo.
De kleur v/e fiets is ondergeschikt.

Ik wil de fiets gebruiken om er maximaal 60km mee te rijden.
Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om er tussen de 25 tot 30 km p/u mee te kunnen rijden.
Verder ben ik een 'mooi weer' fietser, dus met regen oid zal ik em niet gaan gebruiken.
Voor 60 km lang op een zonnige dag 25 km/h te rijden op asfalt zou ik gewoon een koersfiets kopen. En dan kijken wat ik voor mijn 3500€ kan krijgen bij een goede fietsenmaker in mijn buurt. Zo doen hier 100 000den in mijn Vlaams landje in ieder geval. En de meesten wisselen om de twee-drie jaar. Gewoon, omdat ze er het geld voor over hebben.
Wanneer je zo onzeker bent over wat je wil, ga voor jouw goedkoopste fitnessfiets. Maar de sportieve uitstraling die je belangrijk vindt, zit toch meer in een racefiets. En een sportieve MTB is toch meer voor onverhard.
Ik ben er niet van overtuigd dat ontwikkelingen erg hard gaan, ook al wil de industrie ons dat doen geloven om ons geld uit de zak te kunnen kloppen.
Maar goed, een snelle tochtjes fiets voor gebruik zonder bagage. Dan kun je een koersfiets kopen, maar veel leuker is een fiets met wat bredere bandjes voor leuke tochtjes over wat kleinere paadjes. Zo uit het rek denk ik dan aan een veldrijfiets. Dat ziet eruit als een koersfiets, rijdt bijna het zelfde, maar geeft je wel de kans ook wat van de weg af te gaan. Tegenwoordig kun je dit idee nog wat verder trekken met een gravelbike, met nog weer wat bredere banden, maar nog wel snel. Voor dit budget kun je dat ook op maat laten maken. Dan heb je een fiets die echt past, en met alle componenten die precies passen bij je doel. Daar heb je dan gelijk de rest van je leven plezier van.
Dank voor de reacties!

Ik had/heb ook een racefiets met dikkere banden op het oog.

Het zal voor mij een tijdje duren voordat ik het schakelen geheel onder de knie heb.
Aangezien ik fietsen op het oog heb waarbij dit op gevoel gaat..hetgeen waar ik totaal onervaren mee ben.

Is bv een Ultegra meer aan te bevelen omdat het schakelen daarbij wat soepeler gaat?

Waar kan ik door gebrek aan (op gevoel schakelen) het snelst problemen/slijtage mee verwachten...
Een Shimano 105 set vs Ultegra?

Ik ben voorzichtig..dus ik zal in het begin kijken wat het effect van mijn schakelen is.
Daarnaast zal ik niet tijdens het flink hard fietsen gaan schakelen..ook niet wanneer ik eens een heuveltje tegenkom.