Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 41 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
DutchTonino schreef:Ik kan een band plakken en de ketting er opnieuw om zetten.
Ik denk dat je je sleutelkennis wel snel wat moet opvijzelen. Niet alleen is dat onderweg erg handig (=noodzaak) als je de pittige reis wilt maken waar jhe het over hebt, maar ook bij het kopen van een tweedehands is het voordelig als je meer keuze hebt. Met wat sleutelkennis kun je een fiets die op bepaalde puntjes niet voldoet wel geschikt maken. Dat is wellicht nodig want met je lengte is de keuze vrij beperkt, je hebt haast en je budget doet de rest.

Voor de rest is je verhaal heel consistent. Met een MTB over onverhard maak je wel minder kilometers dan met een racer over het asfalt. Denk aan 20% minder als het meevalt, zeker 50% of meer als het tegenzit.

De wiki heb je kennelijk gezien, dus daar ga ik niet uit herhalen.
Leon schreef:
DutchTonino schreef:Ik kan een band plakken en de ketting er opnieuw om zetten.
Ik denk dat je je sleutelkennis wel snel wat moet opvijzelen. Niet alleen is dat onderweg erg handig (=noodzaak) als je de pittige reis wilt maken waar jhe het over hebt, maar ook bij het kopen van een tweedehands is het voordelig als je meer keuze hebt. Met wat sleutelkennis kun je een fiets die op bepaalde puntjes niet voldoet wel geschikt maken. Dat is wellicht nodig want met je lengte is de keuze vrij beperkt, je hebt haast en je budget doet de rest.

Met een MTB over onverhard maak je wel minder kilometers dan met een racer over het asfalt. Denk aan 20% minder als het meevalt, zeker 50% of meer als het tegenzit.
Dat ik een tweedehands moet bijsleutelen is geen probleem, daar hou ik rekening mee. Heb een bevriende fietsenmaker die mij wat simpelere dingen gaat uitleggen dus dat komt goed. Verder kwam ik met tape en tie rips een aardig eind op mijn racefiets ;-)

Minder kilometers is ook geen ding, een racefiets op asfalt is altijd sneller dan een mountainbike op ruig terrein. Dat was enkel om aan te geven hoe snel ik was op een bepakte racefiets.
DutchTonino schreef:Heb een bevriende fietsenmaker die mij wat simpelere dingen gaat uitleggen dus dat komt goed.
Wel ook vooraf zelf proberen hé? Op het filmpje waarin de uitstekende vakman de onderdelen van een zo goed als nieuwe fiets vervangt gaat het allemaal heel gemakkelijk, maar als je onderweg met net niet het juiste tangetje, de wat verbogen en gecorrodeerde zaak uit elkaar moet halen en het onderdeeltje op zijn plek wringt dat volgens het serienummer bijna het juiste is, maar net iets groter, dan ben je blij dat je dat al eens gedaan hebt.
Maar uit je tekst maak ik wel op dat je geen twee linkerhanden hebt.
Beste forumleden,

Even kort voorstellen. Ik ben Maurice, 28 jaar en kom uit Maassluis. Op mijn Bulls Desert Falcon racefiets heb ik de afgelopen zeven jaar al flink wat kilometers in mijn eigen omgeving weggetrapt. Nu wil ik naar 'the next level'. Het lijkt mij erg leuk om op fietsvakanties gaan, maar omdat ik nog nooit een meerdaagse fietstocht heb gemaakt zoek ik hiervoor een geschikte en relatief goedkope fiets om het uit te proberen. Het hoeft er daarom ook niet eentje te zijn die 10 jaar meegaat want het is min of meer een uitprobeersel. Als blijkt dat fietsvakanties mij liggen koop ik een serieuze vakantiefiets.

Voor nu denk ik bijvoorbeeld aan een Bulls Wildcross (kaal 399 euro) of een Cube Touring (inclusief verlichting, bagadrager etc. 599 euro). Zoals jullie zien: absoluut geen volwaardige vakantiefietsen. Maar denken jullie dat deze fietsen minimaal voldoende zijn als uitprobeersel voor een paar eerste fietsvakanties in Nederland, Frankrijk en op zijn verst Italie?

Voor extra informatie heb ik de vragenlijst ook ingevuld. Ik zie jullie mening graag tegemoet.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?

Het wordt een fiets waarmee ik wel uitproberen of fietsvakanties mij bevallen. De eerste fietsvakanties zullen in Nederland, Frankrijk en op zijn verst Italie zijn. Dat de fiets daarnaast ook handig is voor dagelijks gebruik is mooi meegenomen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?

Ik houd van relaxed doorfietsen. Ik kom van een racefiets, maar ik heb nooit de illusie gehad dat ik voor de Tour de France aan het trainen was ;) Onderweg zijn en de omgeving in mij opnemen is een stuk belangrijker.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?

Zoals gezegd kom ik van een racefiets dus een enigzins sportieve houding heeft welk de voorkeur.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?

Kort: ja.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

Ja. Maar dan zal het hooguit bij de schelpenpadjes of iets dergelijks blijven. Geen rotsachtige paden of volop off road.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?

Uiteindelijk wil ik naar zuid Frankrijk en wellicht Italie. Daarbij ga ik de bergen niet uit de weg zonder het te overdrijven.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?

Kampeertochten waarbij ik mijn eigen spullen meeneem. Tent, slaapzaak, kookgerei etc.

JE LICHAAMSLENGTE

185cm

JE GEWICHT

76kg

JE LICHAAMSBOUW

Normaal.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?

Dat durf ik niet te zeggen aangezien het mijn eerste fietsvakanties gaat worden en ik alles nog moet kopen/ bij elkaar moet halen. Ik gok op 20 kg?

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)

Omgeving Rotterdam

WAT IS JE BUDGET?

Voor de fiets kan ik rond 400, 500 of 600 euro kwijt zijn.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Ik fiets sinds zeven jaar op een racefiets en maak tochten verschillend van 50 tot 100 kilometer.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?

Tot ongeveer 70 a 80 kilometer (op de racefiets) blijft het leuk.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?

Bulls Desert Falcon racefiets uit 2009. Deze wil ik verkopen om de nieuwe fiets (deels) te bekostigen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Voldoende en de rest leer ik wel.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?

Ja. Maar de voorkeur gaat uit naar nieuw.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

Bulls Wildcross: https://www.12gobiking.nl/wildcross-2016
Cube Touring 2016: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-touring-2016-heren

Dit zijn twee fietsen waar geen standaard lowrider op kan, maar wel types zoals deze http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... uspension/

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?

Ja, maar dat kan ook met zonnepaneeltjes ipv van een naafdynamo.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?

Korte termijn.
quote="MauriceV"

>Even kort voorstellen.
Welkom

>Het lijkt mij erg leuk om op fietsvakanties gaan, maar omdat ik nog
> nooit een meerdaagse fietstocht heb gemaakt zoek ik hiervoor
> een geschikte en relatief goedkope fiets om het uit te proberen.
Dan denk ik tweedehands.
Het nadeel van tweedehands is in principe dat de fiets niet meer nieuw is en
dus niet meer zo betrowubaar. Maar dat maakt op te proberen juist niet uit,
omdat je, zeker in het begin, toch niet heel ver weg gaat.
Voordeel van tweedehands is de prijs, waardoor je voor hetzelfde geld een veel
geschiktere fiets zou moeten kunnen vinden.
gevolgvoordeel is dat je een fiets kunt kopen die beter in de tweedehandsmarkt
ligt, waardoor je veel meer voor de fiets kunt terugkrijgen mocht je het niet
bevallen. Koop je een nieuwe fiets van 400 euro dan weet je zeker dat je die volgende week al niet meer voor 300 euro kwijt kunt. Koop je voor dat bedrag
een aardige tweedehands dan krijg je er na een maand proberen met wat geluk
hetzelfde voor terug; tenzij je iets stuk hebt gemaakt natuurlijk.
Nadeel van de meeste tweedehandsjes is dat er het een en ander vervangen
moet worden wegens slijtage, verwaarlozing, of dat zommige onderdelen je niet bevallen.

> Bulls Wildcross (kaal 399 euro)
> Cube Touring (inclusief verlichting, bagadrager etc. 599 euro).
> Zoals jullie zien: absoluut geen volwaardige vakantiefietsen.
Dat kan tweedehands dus wel.

>>MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN
>>EN HOE VAAK?
>Kort: ja.
De vraag "hoe vaak?" is wel essentieel. Voor af en toe zou ik niets anders dan
batterijverlichting willen. Op mijn vakantiefiets zit zelfs geen verlichting want
fietsen in het donker in het verre buitenland is iets dat ik zwaar vermijdt.
Als je de fiets in het winterhalfjaar voor woonwerkverkeer wilt gebruiken
dan is een dynamonaaf tegenwoordig wel de norm, en ik vind dat terecht.

>> WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR
>>ONVERHARD IS DAT?
>Ja. Maar dan zal het hooguit bij de schelpenpadjes
Dat kan elke fiets waar je geen al te fragiele banden op legt.


>>WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
>Kampeertochten

>>JE LICHAAM
>185cm, 76kg, Normaal.
Geen bijzondere eisen dus. Meestal spullen de maat large. (Heb ik ook)

>>HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
>Ik gok op 20 kg?
Dat moet haalbaar zijn. Bovendien heb je dan, mits je een goede achterdrager heb en een goed achterwiel, geen voordrager nodig.

>>WAAR WOON JE?
>Omgeving Rotterdam
Genoeg tweedehandsfietsen in je maat te vinden denk ik. (Hier in Maastricht is
de spoeling wat dan betreft heel dun...)

>>WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
>Tot ongeveer 70 a 80 kilometer (op de racefiets) blijft het leuk.
Op vakantie wordt dat wegens gewichten, aerodynamica en hellingen natuurlijk een stukje minder, maar je kunt dan een schatting maken hoe ver je in een bepaald aantal dagen komt.

>Korte termijn
Afhankelijk van wat korte termijn is wordt het lastiger om een tweedehands te
vinden en klaar te maken natuurlijk.
Super bedankt voor je reactie Leon. Een aantal tips waar ik weer verder mee kan.
Leon schreef: >Het lijkt mij erg leuk om op fietsvakanties gaan, maar omdat ik nog
> nooit een meerdaagse fietstocht heb gemaakt zoek ik hiervoor
> een geschikte en relatief goedkope fiets om het uit te proberen.
Dan denk ik tweedehands.
Het nadeel van tweedehands is in principe dat de fiets niet meer nieuw is en
dus niet meer zo betrowubaar. Maar dat maakt op te proberen juist niet uit,
omdat je, zeker in het begin, toch niet heel ver weg gaat.
Voordeel van tweedehands is de prijs, waardoor je voor hetzelfde geld een veel
geschiktere fiets zou moeten kunnen vinden.
gevolgvoordeel is dat je een fiets kunt kopen die beter in de tweedehandsmarkt
ligt, waardoor je veel meer voor de fiets kunt terugkrijgen mocht je het niet
bevallen. Koop je een nieuwe fiets van 400 euro dan weet je zeker dat je die volgende week al niet meer voor 300 euro kwijt kunt. Koop je voor dat bedrag
een aardige tweedehands dan krijg je er na een maand proberen met wat geluk
hetzelfde voor terug; tenzij je iets stuk hebt gemaakt natuurlijk.
Nadeel van de meeste tweedehandsjes is dat er het een en ander vervangen
moet worden wegens slijtage, verwaarlozing, of dat zommige onderdelen je niet bevallen.
In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwe fiets met garantie etc. Geeft mij toch altijd een beetje extra zekerheid. Maar dit verhaal waarbij een goede tweedehands vakantiefiets langer zijn waarde behoudt, klinkt wel aantrekkelijk. Ik ga eens rondkijken wat er allemaal is voor dezelfde prijsklasse. Bedankt voor de tip.
Leon schreef: >>MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN
>>EN HOE VAAK?
>Kort: ja.
De vraag "hoe vaak?" is wel essentieel. Voor af en toe zou ik niets anders dan
batterijverlichting willen. Op mijn vakantiefiets zit zelfs geen verlichting want
fietsen in het donker in het verre buitenland is iets dat ik zwaar vermijdt.
Als je de fiets in het winterhalfjaar voor woonwerkverkeer wilt gebruiken
dan is een dynamonaaf tegenwoordig wel de norm, en ik vind dat terecht.
Ik wil in het donker fietsen ook zoveel mogelijk vermijden, maar het moet wel mogelijk zijn uiteraard. Een dynamonaaf zou mooi zijn. Voor deze eerste fiets kan ik echter met verlichting op batterijen ook leven.
Leon schreef: >>HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
>Ik gok op 20 kg?
Dat moet haalbaar zijn. Bovendien heb je dan, mits je een goede achterdrager heb en een goed achterwiel, geen voordrager nodig.
Misschien een simpele vraag waar een ingewikkeld antwoord bij hoort: maar hoe weet je wat een goed (achter)wiel is? Heeft dat met name met de hoeveelheid spaken?
MauriceV schreef:maar hoe weet je wat een goed (achter)wiel is? Heeft dat met name met de hoeveelheid spaken?
Een goed wiel is meer dan de som van naaf-spaken-velg, zit ook een stukje vakmanschap in. Voor mezelf zou ik naar 36 spaaks wielen kijken, die met goede onderdelen zijn opgebouwd.

(Heb vrij recent een iets minder leuke wielbouwervaring, maar dat moet nog terug naar de bouwer...)
Shadow schreef:
MauriceV schreef:vakmanschap
Yep. Dat houdt in dat de spaken niet alleen in het wiel zitten in het patroon* dat bedoeld is, maar dat ze ook allemaal even strak staan op de juiste spanning en dat ook blijven. Dat blijven heeft vooral te maken met het zetten van de spaken; een goede wielbouwer zorgt ervoor dat dat al gebeurd is.

Slechte wielen blijven meestal wel een paar duizend kilometer goed, sterk afhankelijk van de belasting, maar daarna gaat het zich wreken in door metaalmoeheid brekende spaken. Als de eerste spaak op die manier gebroken is, kunnen er snel meer volgen. Een vakantiefiets met een hoop dood gewicht op de achetrdrager, waarmee je in een laag verzet urenlang kracht zet om de berg op te komen heeft heel wat meer te verduren dan een stadsfiets.

(Nu komen er verhalen van mensen die heel goede wielen hadden maar toch één spaak braken en daarna nooit weer. Dat heb ik ook gehad en dat kan inderdaad ook. Daarom moet je toch altijd een paar reservespaken bij je hebben.)

*: het ouderwetse patroon is het beste. Fantasiepatronen zijn niet bedacht door werktuigbouwkundigen, maar door de marketingafdeling.
Leon schreef:Nu komen er verhalen van mensen die heel goede wielen hadden maar toch één spaak braken en daarna nooit weer. Dat heb ik ook gehad en dat kan inderdaad ook. Daarom moet je toch altijd een paar reservespaken bij je hebben.

*: het ouderwetse patroon is het beste. Fantasiepatronen zijn niet bedacht door werktuigbouwkundigen, maar door de marketingafdeling.
Welnee, ik heb gewoon na 500km een heleboel slappe spaken en één gebroken exemplaar :(
Had zo mijn twijfels bij het ophalen (geen ringen achter de koppen, niet nagerekt en spanning te laag) maar het is een goed bekend staande wielersportzaak hier dus ze mogen het nog een keer proberen.

Met het ouderwetse patroon bedoel je kruis 3 (en 2) neem ik aan?
Shadow schreef:Had zo mijn twijfels bij het ophalen (geen ringen achter de koppen, niet nagerekt en spanning te laag) maar het is een goed bekend staande wielersportzaak hier dus ze mogen het nog een keer proberen.
De bouwer heeft dus na het vlechten een kop koffie genomen en vergeten het wiel af te maken of zo????
Overigens worden de meeste goede wielen gebouwd zonder ringen achter de spaakkoppen. Of bedoel je de bussen in de velgen? Die zijn ook niet altijd noodzakelijk; sommigen vinden bussen in velgen zelfs een soort samenzwering van fabrikanten, maar dat zijn vaak mensen die alles een samenzwering van fabrikanten vinden.

Laat me raden: hij gaat het wiel opnieuw bouwen met dezelfde spaken? (alsof alleen die ene wat te lijden heeft gehad van die 500 km).
Superdegelijke vakantiefietswielen bouwqen is een aparte kunst, en komt uit een heel andere cultuur dan de racerij waar alles na een seizoen ouderwets genoemd wordt en rijp voor modernisering.
Kijk hier eens voor tips over fietsen: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf Binnen jouw budget heb je vrijwel zeker meer kwaliteit als je tweedehands koopt. Als je verstand van zaken hebt kun je op marktplaats veel moois kopen. Als je jezelf niet vertrouwd zou ik naar een fietsenmaker gaan in een chique buurt. Die heeft vaak genoeg gebruikte Koga's die zelden verder dan de tennisbaan geweest zijn. Vermijd recentere modellen met kwetsbare vering of cranks met buitenboordlagers, of oudere waar alleen smalle bandjes in passen. In somige jaren zaten er probleem velgen van Mavic op. Dat is een goed argument om 100 euro van de prijs af te dingen (en een nieuw achterwiel te laten bouwen door een echte wielbouwer). Een goed nieuw handgebouwd achterwiel geeft meer zekerheid dan de garantie op het machinaal gebouwde wiel van een nieuwe budget fiets.
Leon schreef:
Shadow schreef:Had zo mijn twijfels bij het ophalen (geen ringen achter de koppen, niet nagerekt en spanning te laag) maar het is een goed bekend staande wielersportzaak hier dus ze mogen het nog een keer proberen.
De bouwer heeft dus na het vlechten een kop koffie genomen en vergeten het wiel af te maken of zo????
Overigens worden de meeste goede wielen gebouwd zonder ringen achter de spaakkoppen. Of bedoel je de bussen in de velgen? Die zijn ook niet altijd noodzakelijk; sommigen vinden bussen in velgen zelfs een soort samenzwering van fabrikanten, maar dat zijn vaak mensen die alles een samenzwering van fabrikanten vinden.

Laat me raden: hij gaat het wiel opnieuw bouwen met dezelfde spaken? (alsof alleen die ene wat te lijden heeft gehad van die 500 km).
Ik moet nog langs...
Ik denk dat bij de Nexus naven ringen wel gewenst zijn bij zware belasting, mijn vorige wiel (Sachs naaf) was 12G gespaakt met ringen en daar heb ik 20 jaar probleemloos mee gereden.
Ik ben wel van mening dat opnieuw op dezelfde manier opbouwen zinloos is, dan zitten we na 500km weer met brokken. Nu ben ik vrij groot en zwaar, neem weinig bagage mee en fiets tussen de 22 en 28km per uur, 98% verhard.
mocht ik er niet uit komen tijdens het gesprek dan neem ik de boel mee en ga Ernie Frieke eens mailen, ik heb met hem al eerder gesproken over een set mtb wielen voor mezelf...
Frieke vraagt wel idioot veel geld. Mijn advies zou zijn m-gineering, maar er zijn er nog wel een paar die goede wielen bouwen zonder dat je een extra hypotheek hoeft te nemen.
Wim schreef:Superdegelijke vakantiefietswielen bouwen is een aparte kunst, en komt uit
Nou moeten we niet overdrijven.
Ik heb de afgelopen 15 jaar een stuk of 4 achterwielen gebouwd (en van vele de spaken nagespannen) volgens de methode op de website van m-gineering en daar heb ik van geleerd dat het wiel gewoon goed wordt als je je aan de regels van het vak houdt. Het is een ambacht, geen kunst. Ik ben echter bang dat veel wielbouwers bedoeld of onbedoeld gebruik maken van het feit dat de gemiddelde Nederlander na 5000 km toch een nieuwe fiets koopt en de moeite die ze in het wiel stoppen daarop afstemmen, want dat schiet lekker op. Als je dan iets hogere eisen stelt ben je de klos.
Wim schreef:Frieke vraagt wel idioot veel geld. Mijn advies zou zijn m-gineering, maar er zijn er nog wel een paar die goede wielen bouwen zonder dat je een extra hypotheek hoeft te nemen.
Ja maar Marten zit voor jou om de hoek, voor mij is het iets verder...
Leon schreef:Ik ben echter bang dat veel wielbouwers bedoeld of onbedoeld gebruik maken van het feit dat de gemiddelde Nederlander na 5000 km toch een nieuwe fiets koopt en de moeite die ze in het wiel stoppen daarop afstemmen, want dat schiet lekker op. Als je dan iets hogere eisen stelt ben je de klos.
Naja als het na 500km al mis is...ik denk dat de info die ik gaf aan de man in de winkel niet helemaal goed (of helemaal niet) bij de bouwer terecht gekomen is...
Shadow schreef:ik denk dat de info die ik gaf aan de man in de winkel niet helemaal goed (of helemaal niet) bij de bouwer terecht gekomen is...
Welke info?
Leon schreef:]Welke info?
mijn gewicht, belading, gebruik

of mag dat niet uit maken?
Shadow schreef:
Leon schreef:Welke info?
mijn gewicht, belading, gebruik
of mag dat niet uit maken?
Dat ligt er aan wat dat gewicht, de belading en het gebruik is en wat voor onderdelen het zijn, en hoeveel spaken per wiel. 500 km is vrij bar.
Wil je ons de data geven?

Ik denk niet dat je echt te zwaar bent:
Afbeelding
(foto Marc Zoutendijk)
Nexus 8 premium / Sturmey Archer XL-FDD Trommeldynamo
Ryde Andra 40 25-622
Sapim 13G verzinkt / nippels?
Schwalbe Marathon Plus 37-622 op 4,5 / 5 bar (v/a)

Ik; 2m & 147kg (en going down :D )
Batavus Stabilo 1995 stalen frame
Bagage in 2 imi ortliebs; regenpak en tasje voor naar het werk 2x2kg ong.
Afstanden; woonwerk is 25km met 500m onverhard zandpad x2, voor de rest boodschapjes e.d.

Lijkt mij geen onmogelijke combi?
Of die onderdelen goed gekozen zijn daar weet ik niet genoeg van, maar zoals je aan de tandem op de foto ziet is er niks onmogelijks aan, maar een flink bovengemiddelde wielbouwer heb je zeker nodig. Je fiets aan de LFB op de hoek geven en niet laten zien wat voor formaat je hebt lijkt me wel een beetje te bescheiden :D
5 bar in een 37-bandje vind ik voor jou wel erg weinig. Ik zou beslist de maximale 6 bar er in doen, in de achterband dan.