door
Rix » za 04 nov, 2017 13:05
Wat doet die fietser dan in het intofilmpje van 'Idioten op de weg' (zie
hier, tussen de negende en elfde seconde van het filmpje)? Iets verkeerd denk ik, maar blijkbaar kan dit zo gebeuren in een schrikreactie.
Terug naar het onderwerp: ik fotografeer en film nogal wat tijdens het fietsen, en aangezien er vooralsnog geen camera's voor linkshandigen zijn doe ik dat altijd met mijn rechterhand. Om de vaart er in te kunnen houden heb ik mijn shifter voor de Rohlof links gemonteerd, en ook mijn voorrem links. In eerste instantie had ik het idee dat ik juist achter links moest monteren, omdat ik dan gedoseerder een helling af kan rijden (met alleen links remmen) en er minder kans op blokkeren van mijn voorwiel zou zijn. In de praktijk bleek echter dat ik bij echt steile hellingen naar beneden, die juist het leukst zijn om te filmen
, ik met bagage niet voldoende kon afremmen (ondanks de HS33-remmen) en dat met rechts prima gaat, blokkeren is zelfs op slecht of nat wegdek eigenlijk onmogelijk. Mijn voorkeur is dus links de voorrem.
Daarentegen heb ik op mijn dikkebandenfiets de voorrem juist weer rechts, gewoon omdat ik het idee heb meer kracht te hebben in mijn rechterhand, en dan vóór de schijf lekker stijf kan aanknijpen.