Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen: links of rechts monteren? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Remmen: links of rechts monteren?

Leon schreef:
egopro schreef:Over de kop vliegen is echt niet iets wat zomaar gebeurd
Toch heb ik dit in de tijd dat ik voor het eerst echt krachtige remmen had twee keer meegemaakt. In een panieksituatie ben je (ik althans) namelijk heel wat sterker dan normaal en te hard inknijpen van de rem is dan zo gebeurd. Alleen door oefenen is het me daarna gelukt om ook in een reflexsituatie een voorwielwheelie te voorkomen en om op onverhard tegen het blokkeren aan te remmmen.
Voor de rest helemaal met je eens hoor.
Oké oké daar plaats ik de kanttekening bij dat ik pas over 4 weken overstap van v-brakes naar HS33 remmen ;)
Gewichtsverdeling speelt een rol bij hard remmen met voorste rem. Wat naar achteren 'zitten' is effectief. In ieder geval jezelf 'bracen' zodat je niet met het bovenlichaam over het stuur komt. Zorgt er tevens voor dat wanneer je achterrem gebruikt het wiel minder snel blokkeren zal.
Leon schreef: Een paar motorrijlessen zou voor elke verkeersdeelnemer een goede zaak zijn om wat meer inzicht te krijgen in allerlei dingen. Ik herinner me mijn eerste motorrijlessen waar de instructeur me op die ochtend voordeed (met ik achterop) wat echt remmen is. Ik was meteen wakker. :shock: 8)
Dit kun je ook op de fiets oefenen.
Gewicht verplaatsen scheelt zoveel. Als je dat goed doet kun je zelfs op een racefiets al zo ongelooflijk hard remmen.
Shrek schreef:
Leon schreef: Een paar motorrijlessen zou voor elke verkeersdeelnemer een goede zaak zijn om wat meer inzicht te krijgen in allerlei dingen. Ik herinner me mijn eerste motorrijlessen waar de instructeur me op die ochtend voordeed (met ik achterop) wat echt remmen is. Ik was meteen wakker. :shock: 8)
Dit kun je ook op de fiets oefenen.
Ik zou toch niet iedereen, waaronder heropstappers en mensen die vijvoorbeeld alleen nog op een fiets met terugtraprem hebben gefietst, aanraden om zomaar eens proberen te remmen totdat het achtwerwiel omhooggaat. Niet iedereen is zo onbreekbaar als een jochie van 7.
Het lijkt mij juist een heel goed idee om dat eens rustig en onder gecontroleerde omstandigheden uit te proberen. Begin stapvoets.
Ik rem ook liever meer iig met voorrem, ik begin zacht met achterrem en dan goed in de voorremmen, ook om achtervelg te sparen, omdat daar meer gewicht op komt.
Leon schreef:
Shrek schreef:
Leon schreef: Een paar motorrijlessen zou voor elke verkeersdeelnemer een goede zaak zijn om wat meer inzicht te krijgen in allerlei dingen. Ik herinner me mijn eerste motorrijlessen waar de instructeur me op die ochtend voordeed (met ik achterop) wat echt remmen is. Ik was meteen wakker. :shock: 8)
Dit kun je ook op de fiets oefenen.
Ik zou toch niet iedereen, waaronder heropstappers en mensen die vijvoorbeeld alleen nog op een fiets met terugtraprem hebben gefietst, aanraden om zomaar eens proberen te remmen totdat het achtwerwiel omhooggaat. Niet iedereen is zo onbreekbaar als een jochie van 7.
De eerste keer dat ik op een fiets zonder terugtraprem moest remmen kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren, en dat is inmiddels meer dan 40 jaar geleden, dat is toen net goed gegaan en desondanks niet voor herhaling vatbaar. :oops:
Wat doet die fietser dan in het intofilmpje van 'Idioten op de weg' (zie hier, tussen de negende en elfde seconde van het filmpje)? Iets verkeerd denk ik, maar blijkbaar kan dit zo gebeuren in een schrikreactie.

Terug naar het onderwerp: ik fotografeer en film nogal wat tijdens het fietsen, en aangezien er vooralsnog geen camera's voor linkshandigen zijn doe ik dat altijd met mijn rechterhand. Om de vaart er in te kunnen houden heb ik mijn shifter voor de Rohlof links gemonteerd, en ook mijn voorrem links. In eerste instantie had ik het idee dat ik juist achter links moest monteren, omdat ik dan gedoseerder een helling af kan rijden (met alleen links remmen) en er minder kans op blokkeren van mijn voorwiel zou zijn. In de praktijk bleek echter dat ik bij echt steile hellingen naar beneden, die juist het leukst zijn om te filmen :lol: , ik met bagage niet voldoende kon afremmen (ondanks de HS33-remmen) en dat met rechts prima gaat, blokkeren is zelfs op slecht of nat wegdek eigenlijk onmogelijk. Mijn voorkeur is dus links de voorrem.
Daarentegen heb ik op mijn dikkebandenfiets de voorrem juist weer rechts, gewoon omdat ik het idee heb meer kracht te hebben in mijn rechterhand, en dan vóór de schijf lekker stijf kan aanknijpen.