door
Fien » ma 13 okt, 2008 00:15
Willem.megens schreef:
Ik vind het echter niet zo sterk als de eigen voorkeuren worden geprojecteerd op anderen
Sorry willem.megens maar jouw argumenten vind ik -opnieuw- weinig steekhoudend. Het is niet een kwestie van 'eigen voorkeuren'. We hebben het niet over welke zadel je het lekkerste vindt zitten of welke soort films je van houdt of welk bier je prefereert. Dat zijn persoonlijke voorkeuren waar niemand verder last van heeft. Jouw voorkeur beinvloed mijn leven en wel negatief.
Als jij echter in je auto stapt dan beinvloed je een andermans leven. Door je CO2 uitstoot, door het in beslag nemen van de ruimte, gevaar, geluidsoverlast, fijn stof.
Neem alleen al de kinderen die door hun ouders maar met de auto naar school worden gebracht omdat ze het te gevaarlijk vinden om hun kinderen te laten fietsen vanwegen de autotokies. Gevolg: gezondheidsproblemen met hogere ziektekosten als gevolg. Kinderen leren ook niet dat er een alternatief is voor de auto. Als je dat niet geloofd dan moet je maar eens in Australie of de VS kijken.
Laat ik heel duidelijk zeggen dat ik niet tegen auto's ben. Dat klinkt misschien vreemd als je mijn stukjes leest, maar het is zo. Soms kan een auto zeer, zeer handig zijn. Soms kan het niet anders dan een auto gebruiken. Mij gaat het om het totaal onnodig gebruik van auto's terwijl er goede alternatieven zijn. Ik ben een groot voorstander van clubs als GreenWheels. Je kan een auto pakken als je er een nodig hebt. Hierdoor kijk je ook veel vaker naar alternatieven en vindt er een echte kosten baten afweging plaats.
Kosten-baten afweging vindt nu niet plaats omdat, als je een auto hebt, gebruik daarvan altijd goedkoper is dan openbaar vervoer. Gemakkelijk, hij staat er toch. En de mens is van nature lui. .
De beslissing om een auto te kopen doe je eenmaal voor, pakweg, vijf jaar. Het loont om met de auto naar je werk te gaan want daardoor word bv je autovakantie goedkoper.