Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen GPS op de fiets? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wel of geen GPS op de fiets?

Heb je een GPS op de fiets of overweeg je er een aan te schaffen?

Ja, ik heb een GPS en ik wil niet meer zonder
30%
36
Ja, ik heb een GPS, maar gebruik hem zelden
8%
10
Nee, maar ik ben van plan er een aan te schaffen
14%
17
Nee, maar ik sluit niet uit dat ik er ooit een zal nemen
35%
43
Nee, ik heb en wil absoluut geen GPS
13%
16

egopro schreef: Ik heb lang gezocht en wilde met een beperkt budget een goed oplossing, ik kwam dus uit opde Garmin Etrex serie, nu wilde ik kaartweergave dus bleven voor mij de Legend HCX en de Vista HCX. De vista heeft een elektronisch kompas welke alleen werk als je het apparaat recht houdt, en heeft voornamelijk nut als je stil staat. Deze functies waren voor mij niet van belang.
Ik kan het je nog iets sterker vertellen een elektronisch compas geeft met fietsen uitsluitend een onrustig kaartbeeld, als je het gps instelt met de optie dat de kaart geörienteerd moet blijven.
Op de ligfietslijst zag ik onlangs nog een handige link: http://www.xs4all.nl/~msneep/navigatie/
Een handleiding navigatie op de fiets voor Mac gebruikers, maar ook voor windows gebruikers bevat deze nuttige tips.
Aangezien ik de laatste tijd zit te kijken voor een nieuwe GPS met (OSM-) kaart ondersteuning, las ik van een etrex Legend Hcx de handleiding waar staat (blz. 18) dat er direct gelogd kan worden naar de flashkaart (tracklog). Heeft iemand die die etrex heeft dat uitgeprobeert?
Ik zat laatst te af te geven op die compressie logaritme die op mijn Gecko wordt toegepast die de tracklog sterk afvlakt en dacht er zelfs aan een externe geheugensysteempje (zelfbouw) aan te hangen. :evil:
Ik vraag me dus af of de logger netjes - elke seconde ofzo - je positie opschrijft in het gpx bestandje? Of wordt er toch "gecomprimeerd"?
Zou me een hoop werk schelen ;-)
Vast bedankt!
Reboli schreef:Aangezien ik de laatste tijd zit te kijken voor een nieuwe GPS met (OSM-) kaart ondersteuning, las ik van een etrex Legend Hcx de handleiding waar staat (blz. 18) dat er direct gelogd kan worden naar de flashkaart (tracklog).
Garmin bescherm zijn commerciële belang ook hoor. De laatste versie van Mapsource accepteerd geen OSM kaartmateriaal meer. Daar zal ongetwijfeld wel weer een work around zijn op internet, maar toch..
Reboli schreef: Heeft iemand die die etrex heeft dat uitgeprobeert?
Ik zat laatst te af te geven op die compressie logaritme die op mijn Gecko wordt toegepast die de tracklog sterk afvlakt en dacht er zelfs aan een externe geheugensysteempje (zelfbouw) aan te hangen. :evil:
Ik vraag me dus af of de logger netjes - elke seconde ofzo - je positie opschrijft in het gpx bestandje? Of wordt er toch "gecomprimeerd"?
Zou me een hoop werk schelen ;-)
Vast bedankt!
Misschien moest je deze vraag stellen op het forum
http://forum.gps.nl/index.php
Garmin toestellen geven standaard iedere seconde een trackpoint (tenzij je dat anders insteld). Dit gebeurd in ieder geval tot 10.000 trackpoint. Bij oudere toestellen overschrijft het 10.001 trackpoint het allereerste trackpoint. Latere toestellen doen dit niet en dan wordt het een zaak heoveel schijfruimte je hebt.
In detail weet ik het niet van de etrex
Reboli,

Je kunt inderdaad de Etrex als een USB stick aan de computer hangen en op deze manier de Flash rechtstreeks uitlezen. Wanneer dan de log-functie naar extern geheugen wordt aangezet wordt er netjes op datum een gpx file aangemaakt. Het is dus zelfs zo dat als ik 's nachts kijk hoe laat het is ... dat ik dat thuis in mijn gpx file terug zie als gelogd puntje :D

Op deze manier is mijn GPS een mijn blackbox waar ik thuis alles uit haal. Onderweg zul je je moeten behelpen met de 500 punten tracks.

Een heel ander punt is de bevestiging van de GPS op de fiets .... bij mij is op een piste in Marokko met kerst de volledig bevestiging uit de behuizing gebroken ...... maar dat is na 20.000 km probleemloos gebruik ... en daar komt wel weer een oplossing voor.

Wouter (Bezitter Venture CX)
catemaron schreef:
Reboli schreef:Aangezien ik de laatste tijd zit te kijken voor een nieuwe GPS met (OSM-) kaart ondersteuning, las ik van een etrex Legend Hcx
Garmin bescherm zijn commerciële belang ook hoor. De laatste versie van Mapsource accepteerd geen OSM kaartmateriaal meer. Daar zal ongetwijfeld wel weer een work around zijn op internet, maar toch..
Ik dacht dat gegenereerde kaarten direct op de flashkaart geplaatst konden worden. Mapsource of geen Mapsource.
catemaron schreef:
Reboli schreef:Aangezien ik de laatste tijd zit te kijken voor een nieuwe GPS met (OSM-) kaart ondersteuning, las ik van een etrex Legend Hcx de handleiding waar staat (blz. 18) dat er direct gelogd kan worden naar de flashkaart (tracklog).
Garmin bescherm zijn commerciële belang ook hoor. De laatste versie van Mapsource accepteerd geen OSM kaartmateriaal meer. Daar zal ongetwijfeld wel weer een work around zijn op internet, maar toch..
Ik dacht dat gegenereerde kaarten direct op de flashkaart geplatst konden worden. Mapsource of geen Mapsource.
Pathfinder_II schreef:Onderweg zul je je moeten behelpen met de 500 punten tracks
De Legend heeft plaats voor 1000 waypoints en 10.000 trackpoints. Plek zat zou ik zeggen. Die trekpoints kan je daderhand weggooien na een paar dagen ofzo. Ik zag echter geen mogelijkheid om de gpx bestanden te gebruiken zonder hulp van een computer, zoals je dat doet met opgeslagen trackpoints. Ik dat niet echt als een probleem. Een 2GB kaartje zal toch wel voldoende plaats bieden voor kaart èn log van vier weken? ;-)

Weet iemand een winkel bij Delft in de buurt die die dingen verhuurt om uit te proberen? Beversport bleek alleen een map60x te verhuren :(

Bedankt!
Reboli schreef:Ik dacht dat gegenereerde kaarten direct op de flashkaart geplaatst konden worden. Mapsource of geen Mapsource.
Klopt, je hebt niet perse Mapsource nodig. Er is overigens een patch waarmee je de Openstreetmap kaarten probleemloos kunt gebruiken in de laatste Mapsource versies: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=1551
Op http://wiki.openstreetmap.org/index.php ... n/Download kan je een heleboel OSM kaarten vinden die je voor je Garmin kunt gebruiken. Mochten die kaarten niet helemaal voldoen dan kan je zelf aan de slag met deze handleiding: http://wiki.openstreetmap.org/index.php ... in_devices.
Overigens is voor een maandje fietsen een 2Gb kaartje meestal ruim voldoende voor alle tracks en topokaarten. Mocht dat nog te weinig zijn dan neem je een extra microsd kaartje mee, ze wegen immers niks en nemen weinig ruimte in beslag ;-)
Reboli schreef:Weet iemand een winkel bij Delft in de buurt die die dingen verhuurt om uit te proberen? Beversport bleek alleen een map60x te verhuren :(Bedankt!
Waypoint heeft een vestiging in Moordrecht http://www.gps-garmin.nl/
catemaron schreef:
Reboli schreef:Weet iemand een winkel bij Delft in de buurt die die dingen verhuurt om uit te proberen? Beversport bleek alleen een map60x te verhuren :(Bedankt!
Waypoint heeft een vestiging in Moordrecht http://www.gps-garmin.nl/
Yep, verhuurt precies wat ik zoek.
Bedankt :)
Ook op de schaats gaat mijn GPSje mee hoor!
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=105294

Re:

Aniphys schreef:Onlangs ben ik even langs geweest bij een lokale outdoor-winkel en de Garmin Oregon naast de GPSMAP CSX60 gelegd...buiten in de zon (met de verkoper naast me natuurlijk :D ). Ondanks het feit dat de Oregon me eerder via zijn technische specificaties had verleid, was het verschil meteen duidelijk: het scherm van de GPSMAP 60CSX was het enige dat makkelijk leesbaar was tegen de zon. Oregon ontgoochelde zwaar. Ik heb nog altijd geen GPS gekocht maar heb wel plannen. Ik wacht eigenlijk op het volgende (in de hoop dat er ontwikkelaars meelezen die voor een kleine, commercieel onaantrekkelijke markt willen gaan):

Een GPS met de ontvangst en schermhelderheid van een GPSMAP60Csx, de schermresolutie en het bedieningsgemak van de Oregon, en vooral...direct aansluitbaar op een naafdynamo (geen gezeur met batterijen, geen zelfbouw-tussenelektronika die overal aan bevestigd moet worden). Als die GPS bestaat schaf ik hem meteen aan!

Da's teveel willen zeker?

Geniet vooral van het fietsen...
Dit verhaal lees je wel meer op het internet. Echter... De Oregon kun je instellen met kaartorientatie op automotive. Met een routerende kaart (en die heb je al snel want kaarten worden vooral voor de autorouterende markt gemaakt) zoomt het toestel in en als je wilt gaat het backlite aan. Als je dan nog problemen hebt om de Oregon te lezen dan ben je zo visueel gehandicapt dat je niet op een fiets thuis hoort. Verder wil je een gps die op de dynamo aangesloten kan worden. De oregon heeft prima aansluitmogelijheden. Het probleem hier zit niet in het GPS-toestel maar in de beperkt mogelijkheden van de naafdynamo
Bedankt voor de hint (2x) Catamaron! Ik heb hem toen aan de winkel niet in de automotive mode in werking gezien in de zon maar ik wil je best geloven. Dat maakt die Oregon uiteraard veeel aantrekkelijker.

Ik ben er me van bewust dat een naafdynamo 'vuile' stroom levert en dat dat niet makkelijk combineerbaar is met de meeste gevoelige elektronische apparatuur. Toch bestaan er blijkbaar bufferende systeempjes en schakelingen (waarvan ik echt geen kaas heb gegeten) die alles verteerbaar maken voor elektronica. Zo'n systeem wil ik IN mijn GPS! Gewoon GPSje op het stuur zetten in een houdertje met glijcontacten of iets degelijker en geen batterijzorgen meer! Backlight altijd aan! Gezien de GPS zelf weet hoe snel-ie gaat en hoe steil je klimt kan hij bijvoorbeeld intelligent laden (enkel bij hogere snelheden - instelbaar uiteraard - of bergaf) 8) ...of ben ik nu te veel aan het dromen? :D
Aniphys schreef: Ik ben er me van bewust dat een naafdynamo 'vuile' stroom levert en dat dat niet makkelijk combineerbaar is met de meeste gevoelige elektronische apparatuur. Toch bestaan er blijkbaar bufferende systeempjes en schakelingen (waarvan ik echt geen kaas heb gegeten) die alles verteerbaar maken voor elektronica.
Ik heb zoiets, de Pedal & Power. Een kastje die direct op de naafdynamo zit en waar je de 12v-autostekker van de Garmin op aansluit. Het werkt zolang de fiets in beweging is, zodra je stilstaat (of boven een bepaalde snelheid komt) schakelt die over op de batterij. Zonder batterij lukt het niet want dan gaat ie uit en zou je dus telkens de GPS bij ieder stoplicht weer op moeten starten. De backlight zou dus al rijdende altijd aan kunnen zonder dat het stroom van de batterij kost. Je hebt ook iets als de dynalader direkt van Stolberg: http://www.bos-stollberg.de/ Deze zou de 12v auto adapter overbodig maken, scheelt weer een hoop kabels.
Afbeelding
Wow, naar zo iets was it al jaren op zoek. Eenvoudig en robust.

Bedankt voor de link

Afbeelding
Werkt dit (Stolberg dynamo direct)ook met een shimano DH3N71B naafdynamo?
Jullie zullen me nog kunnen overtuigen om voor die Oregon te gaan. :wink:
Waterdicht lijkt-ie in idergeval te zijn :shock: :
http://www.youtube.com/watch?v=b16KDI5c ... re=related
Zelfde vraag als whave...weet hier iemand of die Stolberg dynamo direct - shimanonaaf DH3N71 - Garmin Oregon 400t allemaal met elkaar compatibel zouden zijn? Het lijkt me na al die feedback een aantrekkelijk trio te worden...
Als je dan toch aan de gang gaat met stroom van je naafdynamo. Dan kan je misschien ook overwegen om AA baterijen op te laden. Die passen in de Oregon maar kun je ook voor andere zaken gebruiken. Er bestaan oplossingen voor. Als je dit forum googelt kom je vanzelf bestaande oplossingen tegen.
Hallo ,
ik heb een E Trex Legend HCX Vraag : is het mogelijk een route van 1000 km met trackpoints hierin te programmeren . En hoe vaak neemt het apparaat een peiling ( log point )
grt Bert
Zolang je niet de 10.000 trackpoints overschrijdt, niets aan de hand. Gewoon uploaden en kijken water er gebeurt.

Succes!
Je kan instellen hoe vaak je een peiling wilt laten doen, om de 10 meter, 100 meter, 1km etc of om de zoveel seconden, minuten etc. Als de log vol zit wordt dit bestand op de geheugenkaart weggeschreven en begint ie gewoon met de volgende logfile, dus vrijwel onbeperkt kan je loggen (totdat je kaartje volzit uiteraard).