Mmmm.... ik zou toch opletten....cwg schreef:Allebei prima fietsen. Ik heb sinds 2000 op een GE uit 1998 gefietst naar alle tevredenheid. Sinds 2006 rij ik op een Sovereign XT ook naar alle tevredenheid. Wel een groot verschil tussen de fietsen: de Sovereign XT is veel stijver. Volgens de fabrikant is ie gebouwt op een totale belasting van 140 kg, met 70 kg eigengewicht en max 16 kg bagage kom ik daar nooit aan, waardoor het voor mij ook op vakantie een zeer stijve fiets is. De Giant (uit 1998) was wat dat betreft wat comfortabeler en lichter. Ik ben erg benieuwd waarom je de overstap wil maken. Ik maakte de overstap omdat op dat moment de GE wat onderhoud nodig had (dat ik hem na aanschaf van de Sovereign gegeven heb).piet66 schreef:Ik wil mijn Giant Expedition gaan verkopen.
(...)
Ik fiets er nog steeds met veel plezier op, maar ik heb mijn oog laten vallen op een mooie Stevens Sovereign XT. Het is een mooi aanbod voor mij, maar ik kan daar mijn fiets niet op inruilen.
Cornelis
Ik ben tot deze vakantie altijd positief geweest over de Steven Sovereign XT, ook al rijd ik zelf met een Koga Signature, maar Stevens was op het moment dat ik mijn Koga kocht nog niet zo visibel aanwezig in Vlaanderen, en ik was al 20 jaar een Koga Travellerrijder.
Toen een vriend mij vorig jaar advies vroeg heb ik hem echter naar de Sovereign XT gepiloteerd, wegens betere prijs/performance dan de Signature.
Wat echter op papier een betere koop leek, bleek in de praktijk anders uit te draaien... De Sovereign XT gaf bij afdalingen in de Vogezen serieuze trillingen bij snelheden boven de 40km ! Van een stijf frame bij belasting en hogere snelheden was helemaal geen sprake dus. Mijn fietsmaat had een kader maat 61, weegt zelf 71kg en had amper 15kg bagage mee. Bagage voor 80% in achtertassen, op een tubus logo.