Mijn vrouw heeft een 26 inch alu Santos, in een kleine maat, afmontage LX/XT, met HS 33 remmen, TA Vega cranks en stevige banden. Inclusief voor en achter dragers, bidonhouders, stuurtas beugel, fietscomputer, een ringslot, Son verlichting, en een zwaar geveerd Brooks zadel is dat 17 kg.
Mijn eigen wat grotere stalen M-gineering Rohloff fiets weegt vergelijkbaar compleet uitgerust (plus goede fietspomp) ook precies 17 kg. Wel heb ik er op dit moment iets lichtere banden op zitten.
Zonder verlichting, met een licht zadel, en zonder slot kunnen we elk rond de 15 kg uitkomen. Daarna weet ik het niet meer zo. Ik heb zelf al lichte chique TA Zephyr cranks, op de dubbelzijdige spd pedalen is ook niets meer te winnen zonder een heel ander systeem te kiezen. Ik zou op mijn fiets een iets minder stevige zadelpen kunnen nemen (ik heb nu een Nitto S 83 van iets van 250 gram) maar dit is er een met twee bouten, en eerdere eenbouts zadelpennen schoten wel eens los. Een lichter stuur dan een Nitto 177 is ook mogelijk, maar ik heb geen zin in breuk. Idem stuurpen (ik heb nu een stalen custom pen). Lichtere remmen dan de HS 66 zijn inderdaad mogelijk, maar de zware Magura's remmen wel erg mooi. Er zijn lichtere velgen dan de SP 19, maar ook hier geldt dat je dan aan stevigheid inboet.
Kortom, ik zie niet echt hoe ik op 12-3 kilo kan uitkomen zonder dingen niet mee te tellen, of aan functionaliteit in te boeten.
Wim