Het is echt alsof de
er mee speelt. Bij de voorjaarstocht in Noord-Holland sta ik trots te vertellen dat ik al bijna een jaar probleemloos en lekvrij rij met de Supreme .... en nog geen 3 uur later sta ik met een lege band langs de kant.
Bij het vervangen van de band is al snel duidelijk dat het geen gewone lekke band is. De band is van binnenuit kapot gegaan, deze beschadeging heeft vervolgens de binnenband kapot geschuurt, en dit heeft ten slotte tot het lek geleid. Deze beschadiging zat midden op het vlak en aan de buitenzijde van de band was niks zichtbaar. (Dus voor de duidelijkheid onderstaande foto heeft niets te maken met de spijker/foto van vorige bijdrage)
Met een nieuwe binnenband heb ik het weekend uitgefietst en thuis heb ik de band vervangen en opgestuurd naar de importeur. Niets vermoedend ging ik afgelopen weekend naar de Paastocht .... tot dat ik op zondag een klapband voor had. Tijdens het rijden zag ik binnen enkele omwentelingen de buitenband openscheuren, de binnenvand naar buiten komen, en tenslotte knappen. Dit was gelukkig met een buitenband patch en een nieuwe binnenband opgelost maar was wel de 3de supreme die ik kapot heb gereden.
Gelukkig was ondertussen mijn band bij de importeur in Nederland onderzocht en doorgestuurd naar Schwalbe in Duitsland. Gelukkig waren zij heel meedenkend en was het doel vooral om het samen te begrijpen. En vandaag heb ik dan ook een helder antwoord gekregen, uit het onderzoek is het volgende gebleken:
Het blijkt dat de overlapping van de breakerlaag te krap is geweest met name onder druk van vele c.q. belastende kilometers. Dit probleem is inmiddels erkend en is er in het produktieproces een modificatie doorgevoerd.
Conclusie: Ik heb na de pech met mijn eerste banden (9 keer lek) een set banden gehad (model 2007) die niet lek ging maar die binnen een jaar allebei kapot waren. Dit is te wijten geweest aan een technisch probleem dat inmiddels is opgelost. Kortom de kinderziektes zullen er nu wel uit zijn.
Onder garantie had ik dan ook bijna weer een nieuwe set Supreme's gemonteerd. Maar gezien mijn voorliefde voor (stevig) Off-Road heb ik gekozen voor de Marathon Extreme, zelfde techniek maar een iets robuustere bouw. Dus hopelijk kan ik daarmee dit onderwerp sluiten.
Wouter Hagedoorn