Marco,
ik kan je vraag niet beantwoorden zoals je hem stelt, maar ik kan je wel vertellen waarom ik uiteindelijk níet voor een Rohloff heb gekozen. Ik was er namelijk behoorlijk van overtuigd dat mijn vakantiefiets een Rohloff zou krijgen, maar mijn fietsfabrikant drukte mij op het hart om dat nog eens te heroverwegen. Dat heb ik gedaan.
Na wat praten met andere fietsers en rondgooglen kwam ik er achter dat alle vergelijkingen die getrokken worden tussen derailleur en rohloff uitgaan van low-end derailleurs zoals Deore, Tiagra, Ultegra etc. De derailleurs die ik idd in 1 à 2 jaar aan gort fiets. Maar er bleken ook derailleursystemen te zijn die heel wat betrouwbaarder en slijtvaster zijn. Daarbij rijd ik op een ligfiets met een lange ketting, dus in slijtage van tandwielen en ketting boek je nauwelijks of geen winst door een naafversnelling te gebruiken.
Uiteindelijk concludeerde ik dat er in onderhoud nauwelijks winst te boeken valt, en in kosten zeker niet. Daartegenover staan dan wel de nadelen van hoog gewicht, lage efficiëntie, niet zelf te repareren, een niet-standaard achterwiel, niet de mogelijkheid om de stapjes tussen versnellingen te variëren, etc.
Uiteindelijk gekozen voor een SRAM X.0 achterderailleur met een wegtripel voor. En mijn fietsfabrikant bleek gelijk te hebben, dit systeem vraagt minder onderhoud dan een naafversnelling en schakelt altijd, zonder gezeik. Omdat hij 2x zoveel kabel trekt als een Shimano slijten de kabels vrijwel niet en hoef je nooit af te stellen.
Goed, mijn punt is dus: De vergelijking tussen een Rohloff en een goedkoop derailleursysteem is een valse. Het is als een dure wijn vergelijken met Schultenbräu en zeggen: zie je wel, bier is vies. De beste naafversnelling moet je vergelijken met de beste derailleurs. In mijn ervaring zijn dat de SRAM X.9-X.0.
Grtjs,
Walter - die denkt dat Rohloff z'n succes voor het grootste deel te danken heeft aan de 2:1-ratio van Shimano
ik kan je vraag niet beantwoorden zoals je hem stelt, maar ik kan je wel vertellen waarom ik uiteindelijk níet voor een Rohloff heb gekozen. Ik was er namelijk behoorlijk van overtuigd dat mijn vakantiefiets een Rohloff zou krijgen, maar mijn fietsfabrikant drukte mij op het hart om dat nog eens te heroverwegen. Dat heb ik gedaan.
Na wat praten met andere fietsers en rondgooglen kwam ik er achter dat alle vergelijkingen die getrokken worden tussen derailleur en rohloff uitgaan van low-end derailleurs zoals Deore, Tiagra, Ultegra etc. De derailleurs die ik idd in 1 à 2 jaar aan gort fiets. Maar er bleken ook derailleursystemen te zijn die heel wat betrouwbaarder en slijtvaster zijn. Daarbij rijd ik op een ligfiets met een lange ketting, dus in slijtage van tandwielen en ketting boek je nauwelijks of geen winst door een naafversnelling te gebruiken.
Uiteindelijk concludeerde ik dat er in onderhoud nauwelijks winst te boeken valt, en in kosten zeker niet. Daartegenover staan dan wel de nadelen van hoog gewicht, lage efficiëntie, niet zelf te repareren, een niet-standaard achterwiel, niet de mogelijkheid om de stapjes tussen versnellingen te variëren, etc.
Uiteindelijk gekozen voor een SRAM X.0 achterderailleur met een wegtripel voor. En mijn fietsfabrikant bleek gelijk te hebben, dit systeem vraagt minder onderhoud dan een naafversnelling en schakelt altijd, zonder gezeik. Omdat hij 2x zoveel kabel trekt als een Shimano slijten de kabels vrijwel niet en hoef je nooit af te stellen.
Goed, mijn punt is dus: De vergelijking tussen een Rohloff en een goedkoop derailleursysteem is een valse. Het is als een dure wijn vergelijken met Schultenbräu en zeggen: zie je wel, bier is vies. De beste naafversnelling moet je vergelijken met de beste derailleurs. In mijn ervaring zijn dat de SRAM X.9-X.0.
Grtjs,
Walter - die denkt dat Rohloff z'n succes voor het grootste deel te danken heeft aan de 2:1-ratio van Shimano