Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
jansenius schreef:Moest je nog twijfelen over de impact van het framemateriaal op het rijcomfort, dan moet maar eens dit hier lezen; een autoriteit die je alle ongerustheid op dat vlak zal wegnemen.
Goed stuk. Het stukje over hogesnelheidsshimmy zal ook wel kloppen:
> Another area where lateral stiffness can be an issue particularly
> to the touring cyclist is the rear triangle, when there's a touring
> load on the rear rack. An frame that is too flexy in this area will
> feel "whippy" and may be prone to dangerous oscillations at high speeds.
> Most of this flex is usually in the luggage rack itself, but there can
> be enough flex in the seat stays to aggravate this condition.

De lagesnelheidsshimmy bij ca. 15 - 30 km/u vergeet hij echter compleet. Toch heeft menig forumlid hier al last van gehad. Deze vorm van shimmy treed vooral op bij de combinatie hoog frame (fietser van 180 cm en meer) met veel bagage (achter-, voor- en stuurtas) samen met een niet erg stijf frame.

Ook is zijn idee dat fietscomfort nauwelijks afhangt van het frame in tegenspraak met mijn ervaring. Ik heb eerder een fiets gehad met bijna dezelfde onderdelen en maten als de huidige die zonder tassen heerlijk comfortabel reed, maar helaas met tassen veel te slap was. Tijdens een forse rem met de voorrem kon je de onder-en bovenbuis zien buigen. Het frame is dan ook overleden aan een barst onder in de onderbuis bij de balhoofdbuis.
Bas1988 schreef:Een goede kennis van mij liet de naam Stevens al eens vallen. Ik heb mijn Koga Signature heel even opzij gezet en ga van de week eens langs bij een Stevens dealer in Zuid Limburg.
De dealer in Maastricht is de fietsenmaker vlak bij mij in de buurt: qua vakman en advies best prima, maar een klein winkeltje met weinig voorraad.
Leo van Lierop schreef:Het lijkt me dat de geometrie en rij-eigenschappen tussen Steven en Koga wezenlijk verschillen! Het geneuzel van de cijfertjes en de verschillende onderdelen geloof ik wel.
Ach dat sportieve neem ik altijd met een korrel zout. Ik heb 14 jaar bovenaan een helling gewoond waar ik beneden met 35 km/u een haakse bocht mocht maken. Mijn ervaring is dat ik die bocht met de meest nerveuze "sportieve" fietsen het minst graag maakte en dat brede banden zonder noppen aan de zijkant erg fijn waren om plat door de bocht te gaan, ook al zaten die op een luie stadsfiets.

Leon
Leon schreef:Ook is zijn idee dat fietscomfort nauwelijks afhangt van het frame in tegenspraak met mijn ervaring.
Ja maar dat is ook niet wat Sheldon Brown schrijft hee !
Hij schrijft dat het nauwelijks afhangt van het framemateriaal :idea:
Kleine maar belangrijke nuance.

Dixit Sheldon : If you're looking for a comfortable ride, it is a mistake to focus on the particular material used to build the frame.
Zijn punt is dat de theoretische, inherente materiaaleigenschappen geen showstopper kunnen zijn voor een (goede!) fietsbouwer om een goeie fiets te bouwen.
jansenius schreef:
Leon schreef:Ook is zijn idee dat fietscomfort nauwelijks afhangt van het frame in tegenspraak met mijn ervaring.
Ja maar dat is ook niet wat Sheldon Brown schrijft hee !
Hij schrijft dat het nauwelijks afhangt van het framemateriaal :idea:
Kleine maar belangrijke nuance.

Dixit Sheldon : If you're looking for a comfortable ride, it is a mistake to focus on the particular material used to build the frame.
Zijn punt is dat de theoretische, inherente materiaaleigenschappen geen showstopper kunnen zijn voor een (goede!) fietsbouwer om een goeie fiets te bouwen.
Wat je zegt klopt, maar hij vermijdt zorgvuldig dat de bouwwijze van een frame behoorlijk kan bijdragen aan de mate waarin je polsen het te verduren krijgen:
SB:
> (Since this article deals with frames, the issue at hand is road shock
> transmitted from the rear tire to the saddle. Ride qualities experienced
> at the handlebars are to some extent determined by the fork, as well
> as geometry, and flex in other bolt-on parts, but are un-related to
> the choice of frame material.)
En daarna heeft hij het niet eens meer over de voorkant van de fiets.

Leon
Robertjan schreef:Koga-geometrie
Stevens-geometrie

Edit
'Tabel':
onderdeel - Koga 50cm hoogte - Stevens 51cm hoogte

Bovenbuislengte mm 549 - 555
Hoek stuurbuis º 70 - 70,5
Naloop mm 50 - 45
Lengte stuurbuis 95 - 140
Hoek zadelbuis º 72 - 73
Achtervorklengte mm 460 - 430

Lijkt me zo al met al dat de Stevens sportiever is ingericht, mede omdat je stuur behoorlijk verder van je af staat en je aldus dieper zit. Zeker met inachtneming dat daar een racestuur op zit, terwijl op de Koga een recht stuur zit.
Verder scheelt het nogal in de achtervorklengte, waardoor de Stevens wendbaarder en sportiever ingericht is. De Koga is daarin wat logger/rustiger.
Dat lijkt me de verkeerde vergelijking hoor.
Je zet de Signature van Koga naast de Gran Turismo van Stevens, en dat is een beetje appelen met citroenen vergelijken : allebei wel fruit, maar...
De tegenhanger van de 28" Signature is de Sovereign XT bij Stevens. En dan zal je zien dat de er inderdaad geen noemenswaardig verschil in geometrie is.

Dus beste bas1988, wacht nog maar even met die Signature in de koelkast te stoppen :wink: .
Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat je met een GT Stevens geen vakantietrekkings zou kunnen doen, maar er lijken toch zekere limieten. Hieronder een uitreksel uit een testartikel in Bike & Trekking (over de GT dus) :
Ook met lichte bepakking – de achterdrager kan vijftien kilo
hebben – geeft het stijve frame geen krimp. De koersstabiliteit blijft prima en de fietst laat zich snel en precies door ruime bochten dirigeren. In krappe bochten wordt de fiets merkbaar nerveus. Dat ligt niet alleen aan het met 44 cm smalle stuur, maar vooral ook aan de achterdrager, die onder belasting aan het zwabberen slaat.
Ik leid daaruit af dat de GT Stevens eventueel wel als vakantiefiets kan gebruikt worden, maar dat het toch niet echt zijn roeping is.
Lees nog even de vorige pagina na. Dan snap je (hopelijk) waarom dat ik deze 2 terecht naast elkaar heb gezet.
Nee, ik snap niet wat je bedoelt. Dus als je wilt dat ik iets snap, zal je het moeten uitleggen.
Vraag: is dit een goede fiets?
Antwoord: ja, maar er zijn goedkopere alternatieven bij andere merken. En hij is niet gemaakt om snel te zijn.

Vraag: wat zou er anders moeten om 'm sneller te maken?
Antwoord: enkele goedkopere modellen die wat meer op snelheid gericht zijn (w.o. de Stevens Gran Turismo!!!).

Vraag: wat is het verschil in geometrie eigenlijk?
Antwoord: dit is het verschil in cijfers, en volgens mij betekent het dit.

Opmerking van de laatste vraagsteller: dank je voor het antwoord op mijn vraag.

Opmerking van Jansenius: je vergelijkt appels met peren.

:roll:
Mmmm... een mooie samenvatting om een misverstand uit te klaren :D .
Sorry dat ik je even aan het werk heb gezet...:oops: 8) .
Als ik een snelle randonneur zou kopen om met weinig bagage (10-15 kg) te reizen dan zou ik kiezen voor een 28 inch fiets met wat bredere banden (hoe breed hangt dan af van je eigen gewicht en van het bagagegewicht) in de range 32-40 mm, met een racebocht vanwege de lagere luchtweerstand en het grotere comfort. Ik zou beginnen met een stalen maatframe, en daar desnoods simpele onderdelen op zetten die nog binnen het budget vallen. Als cranks zou ik denken aan een betaalbare ultracompacte double zoals de nieuwe Velo Orange Grand Cru (46-30, of eventueel nog kleiner). Met banden van max 32 mm zou ik kiezen voor Tektro 57 mm remmen, met bredere banden voor de Tektro R556 73 mm drop remmen. Als het nog breder moet cantilevers of V brakes met Tektro V brake grepen voor racestuur. Oude Mafac Racers op Mafac nokken zijn ook een spannende maar duurdere variant. Met weinig bagage kan het met een grote Berthoud stuurtas en een grote Carradice Camper Longflap zadeltas. Wordt het meer dan zit je vast aan een achterdrager en een stel achtertassen. Zo maak je een echt snelle fiets. Op de m-gineering site staat nu een heel mooie lichte voor iets meer dan 10 kg.
Wim
Om die GT van Stevens wat op te peppen, zou je een sterk 28" achterwiel van Santos erin kunnen duwen van +/-120 Euro. Het bagagerek vervangen we met een Tubus Logo.

Met deze aanpassingen blijven we nog ruim onder het bedrag van een Koga of Santos en heb je geld over om de vakantie te financieren. Ook niet onbelangrijk dacht ik zo ;)
Mijn advies zou zijn om een shortlist te maken met 2-4 fietsen die op het oog (d.w.z. afgaand op boekjes en/of internet, zoals dit forum) voldoen. Vervolgens in real life testen welke het lekkerste fietst qua fietshouding en -gedrag, en eventueel waar je op irrationele gronden het meest blij van wordt. Enige kanttekening is dat het testen niet werkt voor maatfietsen (het irrationeel blij worden wel).
Ik vind mijn vreugde anders erg rationeel. Het gevoel van een fiets zit in het frame. Als het budget beperkt is zou ik daar niet graag op bezuinigen.
De afmontage is een ander verhaal. Zelfs gewone Deore is voor een gewone vakantiefiets eigenlijk al heel erg goed. Ik zou voor de achternaaf wel een LX (of voor een asbreedte van 130 mm een van de betere wegnaven) willen in een handgebouwd wiel, maar dat is het dan wel. En ik zou een Tubus achterdrager en een leren zadel willen.
Wim
soprano schreef:Om die GT van Stevens wat op te peppen, zou je een sterk 28" achterwiel van Santos erin kunnen duwen van +/-120 Euro. Het bagagerek vervangen we met een Tubus Logo.

Met deze aanpassingen blijven we nog ruim onder het bedrag van een Koga of Santos en heb je geld over om de vakantie te financieren. Ook niet onbelangrijk dacht ik zo ;)
Op de GT Stevens moet je ook nog wel pedalen voorzien want niet inbegrepen 8) .
En als je verlichting wil zoals op de Koga, moet je dat er ook nog bijtellen, dus niet alleen een ander achter- maar ook ander voorwiel (naafdynamo).
En je mag tenslotte niet uit het oog verliezen dat je met een Shimano 105 niet hetzelfde comfortbereik hebt als met een Deore (XT of LX).
Kortom, het allerbelangrijkste is misschien wel te beseffen dat de ideale allround fiets zoiets is als de steen der wijzen. Een mythe.
Met 2 fietsen kom ik toch een heel eind.
Robertjan schreef:...
onderdeel - Koga 50cm hoogte - Stevens 51cm hoogte[/b]
Achtervorklengte mm 460 - 430
...
Die achtervork van de Stevens is behoorlijk aan de korte kant. Zelf heb ik voor de snelle rondjes om de kerk een hybride met een achtervork van 425 mm, maar kan ik mijn achtertassen niet op kwijt. Door mijn schoenmaat 45 en crancks 175 mm moeten die tassen ver naar achteren, i.c.m. de drager niet lukt. Bovendien zouden de tassen dan ver achter de achteras hangen. Dat wil je ook niet, al was het maar omdat je dan kans hebt dat de fiets vanzelf gaat steigeren zodra je afstapt.
De achtervorklengte van de Koga is wel voldoende, want zelfs een paar mm langer van die van mijn vakantiefiets.
Leon
Robertjan schreef:Met 2 fietsen kom ik toch een heel eind.
Met 1 fiets zoals een Stevens Sovereign R14 moet je het toch ook wel alles kunnen, woonwerkverkeer, snelle tochtjes, langzame tochtjes. Afhankelijk van de functie gooi je er gewoon andere bandjes om.

Vorige week nog met mijn eigen allround fiets (Rohloff+26inch+Marathon Racer+1 achtertas) een 192 km tocht gereden met 27.7km/h gemiddeld.
B@se, in de derde post van het topic, schreef:Het belangrijkste blijft natuurlijk, zit je comfortabel op je fiets?
Leo van Lierop schreef:Met 1 fiets zoals een Stevens Sovereign R14 moet je het toch ook wel alles kunnen, woonwerkverkeer, snelle tochtjes, langzame tochtjes.
Kom jij me in Afrika, na 3 weken zandhappen van de ene hoofdstad en nog 3 weken zandhappen verwijderd van de volgende, nieuwe remblokjes bezorgen? Of is het handig dat die lokale ijzerboer die ook fietsenmaker is, toevallig net cantilever-blokjes heeft (maar geen V-brake blokjes)?
jansenius schreef:
Ook met lichte bepakking – de achterdrager kan vijftien kilo
hebben – geeft het stijve frame geen krimp. De koersstabiliteit blijft prima en de fietst laat zich snel en precies door ruime bochten dirigeren. In krappe bochten wordt de fiets merkbaar nerveus. Dat ligt niet alleen aan het met 44 cm smalle stuur, maar vooral ook aan de achterdrager, die onder belasting aan het zwabberen slaat.
Ik leid daaruit af dat de GT Stevens eventueel wel als vakantiefiets kan gebruikt worden, maar dat het toch niet echt zijn roeping is.
Yes, dit artikel heb ik gelezen. Bovendien waren ze niet zo enthousiast over de mini-V-Brakes.
Leo van Lierop schreef: Met 1 fiets zoals een Stevens Sovereign R14 moet je het toch ook wel alles kunnen, woonwerkverkeer, snelle tochtjes, langzame tochtjes.
Die Stevens Sovereign R14 kost 2400 euro, dat is meer dan 'mijn' Koga (natuurlijk door de Rohloff naaf).

Echter, misschien is een Koga met Dali stuur, andere stuurpen en Marathon Racer banden een goede mix van snelheid en degerlijkheid, voor een schappelijke prijs.

Alluminium frame / 14,4 KG / 2269 EURO:
http://www.koga-signature.com/build-you ... atortype=1

Stalen frame / 15,4 KG / 2208 EURO:
http://www.koga-signature.com/build-you ... atortype=1

Helaas is het niet mogelijk om de PRO stuurpen te kiezen i.c.m. een stalen frame.
Ik denk dat een van deze twee configuraties erg in de buurt komen van mijn ideale vakantiefiets :D !
Voor die prijzen van Koga derailleurfietsen heb je ook ongeveer een Avaghon Series met Rohloff naaf. Dat zou ik honderd keer liever hebben.
Wim