door
Louise » di 01 mar, 2011 18:22
Wat is nog mis in deze discussie (tenzij ik eroverheen heb gelezen) is dat uit onderzoek is gebleken dat fietsers met een helm op meer risico nemen. Zo zitten mensen in elkaar, hè, in 'veilige' auto's rijden ze ook roekelozer, etcetera. Dat is ook een argument tegen helmplicht.
Ben ook niet voor helmplicht, dat zou inderdaad een grote drempel opwerpen om te fietsen, en past ook helemaal niet in de Nederlandse cultuur.
Neemt niet weg dat ik een helm draag als ik vastgeklikt zit aan m'n pedalen, in de bergen rij, in een groepje fiets of op een andere manier meer risico neem dan alledaags, enzovoort. M'n hoofd heel houden is me veel waard. Maar dagelijks in de stad - nee.
De dood van Cassartelli heeft toentertijd enorme indruk op me gemaakt - maar het is de dood van Kivilev geweest (tijdens Parijs-Nice in 2003) die voor de helmplicht bij de profs heeft gezorgd.
Enne: voor wie een helm niet lekker vinden of te warm: kwestie van goed zoeken totdat je een betere helm gevonden hebt. Pasvorm en ventilatie e.d. verschillen enorm, en moderne helmen hoeven echt niet oncomfortabel te zitten. In de brandende zon kan het juist een voordeel zijn, tegen de stralingswarmte. Ik bedoel: dan moet/wil je toch iets op je hoofd.
Louise