Koen & Sam schreef:Al een tijdje, lees zo een 2 jaar, volg ik dit forum zo nu en dan. Maar ik heb nooit de moeite gedaan om me aan te melden te reageren.
Nu was de tijd toch wel rijp en een grondige voorstelling zal nog wel volgen.
Als Belg zijnde wil ik me toch even moeien in dit topic, zelf heb ik al heel wat Vlaamse en waalse campings aangedaan. Wat de vlaamse campings betreft zijn er wel enkele in een mindere staat, maar over velen ben ik ook zeer tevreden. Zelf reis ik altijd met de hond (Dat is Sam) en moet ik steeds uitwijken naar de minder gekende en vaak kleinere campings.
Waarom ik hier op wil reageren is heel simpel, waarom het warm water uitvinden als het al bestaat.
Ik ben begin deze zomer een sportwinkel binnengestapt waar gratis kaarten lagen van alle Vlaamse campings. Op de kaart of beter op de legende van iedere camping wordt ook duidelijk weergegeven of dit een fietsvriendelijke camping is of niet.
De kaart wordt uitgegeven door
http://www.visitflanders.com en neen ik heb hier geen aandelen in, ik wil alleen vermijden dat je dubbel werk gaat verrichten. Over een aantal campings, kan ik mijn zeg wel kwijt als fietsreiziger, maar ook als camperreiziger (geen nieuwbakken monster, maar mijn aloude VW T1)
Ik moet zeggen dat ik enorm tevreden ben van die kaart, het enige minpunt is dat er geen routes op staan, die moet je zelf uitvogelen, maar daar maal ik niet zo om.
groeten
Beste Koen,
Ik heb bij Toerisme Vlaanderen de kaart van 2012 opgevraagd.
Ik had ooit een oudere versie en vond niet alle campings die als "fietsvriendelijk" aangegeven waren echt fietsvriendelijk, zoals camping Molenheide in Limburg, waar men mij 23 Euro vroeg voor mij en mijn kleine tentje. gelijk aan vier personen met een auto en een Caravan. Kampeerterreinen die ik wil geschikt vond stonden er niet op, zoals de Ballasthoeve.
Wellicht is men in Nederland wat kritischer als het gaat om fietsvriendelijke campings. Voor ons als Nederlandse wereldfietsers en europafietsers is een camping fietsvriendelijk als deze camping is ingesteld op fietsers die met hun tentje achterop komen aan fietsen. De fietser moet rustig kunnen kamperen in het groen en niet tussen muren van stacaravans, bungalows, en kampeerauto's. De prijs moet ook afgestemd zijn op een fietser. Animatie, visvijver, disco, wildwaterglijbaan zijn voor fietsers niet zo van belang. Voor fietsers is kamperen vooral rust! Van belang voor een fietser is wel fatsoenlijk sanitair met na het fietsen een warme douche die echt werkt.
Kijk bijvoorbeeld eens op het volgende voorbeeld uit Nederland:
http://www.natuurkampeerterreinen.nl
Gezien met mijn ervaringen in Belgie zijn wij niet bezig met warm water uit vinden, maar er ontbreekt gewoon iets. Ik zie dit ook niet langs een andere weg komen.
Verder houdt de kaart van Vlaenderen houdt op bij Vlaanderen, terwijl Nederlandse fietsers over de taalgrens heen willen kijken. Met name de Ardennen is een geliefde bestemming om te gaan fietsen en kamperen.
Kijk eens op het kaartje van Ruud en mij, wat daar nu al voor mogelijkheden opstaan en er komen nog steeds meer campings bij. De campings zijn er dus wél. Als Belg mag je dus blij zijn dat er nu goed in beeld komt, dat Belgie ook werkelijk wat te bieden heeft voor kamperende fietsers.
Als jij vanuit de ervaring als fietser met een tentje achterop geschikte campings kent, die nu nog niet op het kaartje van Ruud en mij staan, gelieve die bij mij aan te geven via mijn e-mail. b(punt)sitters(apenstaartje)pz(punt)nl
Met vriendelijke groet,
Bert Sitters