door
Wim » zo 13 feb, 2022 21:47
@Martin Nee, de Vestdijklaan is al weer een wat oudere buurt met knusse huizen uit de jaren zeventig of tachtig, en wat luxere huizen van vaak grijze betonsteen. Die huizen zijn weliswaar vrij nieuw maar qua architectuur toch niet echt modern. Onze buurt is recenter, en met meer echt moderne architectuur.
@Leon Het wit maken (keimen) van baksteen is een vooral zuid Nederlandse/Limburgse traditie. Het hoort niet bij de bouwkundige traditie van het Noorden of het Westen van het land en ik vind dat mensen in die streken het dus niet zouden moeten doen, en het hoort al helemaal niet bij huizen uit de jaren dertig.
Moderne witte huizen zijn vrijwel steeds met wit stucwerk, en die techniek is wel weer echt modernistisch, en dus niet specifiek regionaal. Zelf vind ik dat vaak erg mooi. Hoogtepunten zijn wat mij betreft de eerder genoemde Weissenhofsiedlung, de Villa Savoye van Le Corbusier, of de Van Nelle fabriek in Rotterdam, De techniek wordt vooral in Duitsland echter ook steeds vaker met oudere huizen gedaan om ze van buiten te isoleren: een laag isolatiemateriaal aan de buitenkant, en dan stuc erover. Bij zulke huizen vind ik dat niet mooi en weinig authentiek.