Het feit dat je de opvoersetjes tegenkomt op het web betekent dat er vraag naar is, en blijkbaar zijn er mensen die er van kunnen leven die dingen te verkopen.
Maar meer dan 1-2% van de 25km/h fietsen heeft die niet denk ik.
Op 1400km in de laatste 4 maand ben ik (met mijn 25km fiets zonder chip) enkel voorbij gefietst door wielrenners (op te dure fietsen), of door een enkele speed pedelec met nummerplaat (B).
Verder... niks.
En ik heb zowat overal gefietst, op fietssnelwegen, door het bos, langs kanalen op het jaagpad, en op gewone fietspaden.
Nu is het wel zo dat Bosch in zijn laatste versies een anti-tuning software gestoken heeft.
Blijkbaar detecteert die als je gedurende langere tijd beduidend sneller dan 25 rijdt. En als dat zo is, dan wordt je fiets nadien in een soort "limp" mode gezet. Dat kan je 3 keer proberen, en dan moet je naar de FM om te resetten.
Na een activatie van de limp mode moet je een rit doen van 90 minuten op beperkt vermogen, en als er dan niks fout gaat, krijg je de normale werking terug.
Als je ziet hoe weinig echte speed pedelecs er rond rijden, dan zie je ook dat er niet zo veel mensen het er echt voor over hebben om sneller te gaan.
En wat mij zou tegenhouden om met een echte speed pedelec te rijden is de gekke regelgeving er rond.
Je mag op veel plaatsen niet op het fietspad (bebouwde kom), en in Duitsland niet op de zogenaamde fietswegen. Tja... daar stopt het dan voor mij.
Ik zou graag legaal 30 kunnen rijden. 45 is echt wel snel, dat merk ik bij een afdaling. Een goede bocht nemen is dan net iets minder vanzelfsprekend, en als het fout gaat.... dan gaat het ineens goed fout.