jeroen_ schreef: ↑za 14 apr, 2018 11:24
Ik vind het asociaal om met zulke snelheden te rijden waar anderen met 15 a 25 km/uur rijden. Vooral het feit dat de berijder niet zijn snelheid lijkt aan te passen tijdens het inhalen stoort mij enorm.
Ik probeer me hier idd van bewust te zijn. Ik zorg er zelf zo veel mogelijk voor dat ik niet met groot snelheidsverschil inhaal, of dat ik er ruim omheen rij. Op 60km buitenwegen waar ik het liefst rijd is dat laatste meestal prima mogelijk.
Carl schreef: ↑za 14 apr, 2018 15:19
Zonder iets over jouw specifieke rijvaardigheid te willen zeggen, is dit omkijken in het algemeen de reden dat ik, wanneer ik snel fiets, nogal eens weloverwogen
niet bel of (in de velomobiel) toeter wanneer ik een fietser in ga halen. Het is op dit forum al vaak beschreven: bellen leidt vaak tot omkijken van de voorligger, waarbij deze een slinger naar links maakt, zo zichzelf en jou in gevaar brengend.
Ik claxonneer ruim van te voren even kort om mezelf aan te kondigen. Zodat eventuele omkijkers de tijd hebben om te reageren.
Bellen doe ik meestal alleen als ik er vlak bij ben en toch al alle snelheid ben verloren.
Hans Keesom schreef:
Jammer dat ik een erg krappe fietsenberging heb met erg krappe gang ervoor.
Zelfde probleem. Onze velomobielen staan buiten geparkeerd, vast met een slot, met een zeil erover. We wonen aan een rustige doodlopende weg in een vinexwijk, dat gaat prima.
Hans Keesom schreef:
Is in een fietsvakantie het doel om zoveel mogelijk kilometers af te leggen?
Niet persé maar ik vind het zelf wel fijn dat het kan. Je actieradius wordt een stuk groter. Zelf bv met velomobiel naar Hirtshals gefietst, 1000km in 3 dagen (ook zonder ondersteuning
) om naar de vakantiebestemming in Noorwegen te komen. Anders zou je de trein of de auto of meer tijd nodig hebben.
En als het niet om grote afstanden gaat dan gaat het wel over minder energie kosten om vooruit te komen.
Leon schreef: ↑wo 11 apr, 2018 09:19
Hoe zal ik dat vinden met een e-bike? Natuurlijk wens ik mezelf nu al bij elke fikse klim een extra steuntje in de rug, maar vanaf welke ondersteuningsstand van een e-bike ga ik mijn fietsgevoel om zeep helpen en heb ik naderhand een minder voldaan gevoel?
Ik moet zeggen dat bij een flinke helling ik ook wel eens denk dat een ondersteuning wel flink zou helpen. Al was het maar dat je niet zo ongeveer helemaal stilvalt tussen het autoverkeer. Als ik woonwerk zou fietsen in een gebied met veel heuvels zou ik het misschien wel serieus overwegen.
Hans Keesom schreef: ↑wo 11 apr, 2018 20:21
Als je een rustig tempo en ondersteuning aanhoudt en zelf ook nog een behoorlijk deel van de energie levert dan loopt het aantal uur ondersteuning flink op en ook het aantal afgelegde kilometers.
Nadeel is wel het zwaardere gewicht van de fiets. Om dat nadeel weg te werken heb je al een basis ondersteuning van 30-50 watt nodig die langzaamaan je accu toch weer leegtrekt.
Op dit moment schat ik, kan je 100 -120 km met hetzelfde tempo meefietsen op een e-bike met iemand met een vergelijkbare fiets zonder accu en motor (dus lichter). Daarna is de accu leeg en heb je het nadeel van het gewicht.
waardoor je per saldo beter zonder al die ondersteuning kan rijden
overigens is het nadeel niet alleen gewicht. Wat ik heb begrepen hebben de meeste naafmotoren ook weerstand als de accu niet is aangesloten/leeg is. Dus je fiets is gewoon niet vooruit te branden als je accu leeg is. Als ze dat probleem zouden oplossen wordt elektrische ondersteuning al een stuk zinniger voor lange afstanden.
Een ander nadeel die ik bij de elektrische gazelle van mijn vader heb meegemaakt is dat de elektrische installatie nogal van wisselende kwaliteit is, en dat daardoor accu's veel sneller verslijten dan je zou verwachten. Dit is nogal een belangrijke factor in de kosten en betrouwbaarheid waarvan ik het gevoel heb dat die onderbelicht wordt in meningen/reviews over elektrische fietsen.