Vandaag antwoord gekregen van de Mio ontwikkelaars ...
Over het traag en zelfs niet her berekenen van de Mio kreeg ik helemaal geen antwoord.
Een vraag over de surprise me functie werd ook genegeerd.
Over mijn ervaring dat de Mio 99% kiest voor een traject over de hoofdwegen ipv een fietsroute te nemen via bvb het fietsroutenetwerk en dergelijke kreeg ik volgende uitleg ...
Ik citeer:
Grote wegen met in beide richtingen gescheiden fietspaden, voor de cyclo zijn dit fietspade (cyclo kan geen onderscheidt maken tussen een fietspad langs een drukke baan of een rustige fietsweg, OSM mappen hebben deze mogelijkheid niet).
Het fietspad zal steeds gebruikt worden bij route berekeningen, ongeacht de instellingen van de “route opties” omdat het een fietspad is.
De enige mogelijkheid om deze toch trachten te ontwijken, is het afvinken van hoofdwegen, onverharde wegen, kasseien,en veerboot.
Als er geen knooppunt traject of fietsroute de grote steenweg gebruiken, zal deze zoveel mogelijk vermeden worden.
Helaas is het nog steeds mogelijk dat er gedeeeltelijk langs drukke wegen genavigeerd moet worden als er zich een knooppunten of fietsroute traject bevindt.
Dit is een eigenschap van Open Street Maps en kan door ons niet aangepast worden omdat er voor fietspaden langs drukke wegen geen apparte categorie bestaat binnen OSM ( https://www.openstreetmap.org ).
De gebruiker kan natuurlijk ook op mioshare een route maken die zijn voorkeur heeft en het GPX bestand gebruiken, in dat geval is er geen beperking.
Je kan de gebruiker naar de OSM website verwijzen (https://www.openstreetmap.org/), dit is geen Mio website.
Hier kan de gebruiker eventuele aanpassingen van de weg attributen doorvoeren ( of map fouten ), het is wel redelijk technisch en vergt wat kennis van zaken.
OSM mappen worden gemaakt en onderhouden door particulieren en is bedoeld als gratis Teleatlas of Here alternatief, Mitac heeft hier overigens geen vinger in de pap.
De juistheid van de kaarten hangt af van de data die de gebruikers inbrengen.
De Mio Cyclo kan/doet helemaal niet wat er bij aankoop beloofd word.
Over het traag en zelfs niet her berekenen van de Mio kreeg ik helemaal geen antwoord.
Een vraag over de surprise me functie werd ook genegeerd.
Over mijn ervaring dat de Mio 99% kiest voor een traject over de hoofdwegen ipv een fietsroute te nemen via bvb het fietsroutenetwerk en dergelijke kreeg ik volgende uitleg ...
Ik citeer:
Grote wegen met in beide richtingen gescheiden fietspaden, voor de cyclo zijn dit fietspade (cyclo kan geen onderscheidt maken tussen een fietspad langs een drukke baan of een rustige fietsweg, OSM mappen hebben deze mogelijkheid niet).
Het fietspad zal steeds gebruikt worden bij route berekeningen, ongeacht de instellingen van de “route opties” omdat het een fietspad is.
De enige mogelijkheid om deze toch trachten te ontwijken, is het afvinken van hoofdwegen, onverharde wegen, kasseien,en veerboot.
Als er geen knooppunt traject of fietsroute de grote steenweg gebruiken, zal deze zoveel mogelijk vermeden worden.
Helaas is het nog steeds mogelijk dat er gedeeeltelijk langs drukke wegen genavigeerd moet worden als er zich een knooppunten of fietsroute traject bevindt.
Dit is een eigenschap van Open Street Maps en kan door ons niet aangepast worden omdat er voor fietspaden langs drukke wegen geen apparte categorie bestaat binnen OSM ( https://www.openstreetmap.org ).
De gebruiker kan natuurlijk ook op mioshare een route maken die zijn voorkeur heeft en het GPX bestand gebruiken, in dat geval is er geen beperking.
Je kan de gebruiker naar de OSM website verwijzen (https://www.openstreetmap.org/), dit is geen Mio website.
Hier kan de gebruiker eventuele aanpassingen van de weg attributen doorvoeren ( of map fouten ), het is wel redelijk technisch en vergt wat kennis van zaken.
OSM mappen worden gemaakt en onderhouden door particulieren en is bedoeld als gratis Teleatlas of Here alternatief, Mitac heeft hier overigens geen vinger in de pap.
De juistheid van de kaarten hangt af van de data die de gebruikers inbrengen.
De Mio Cyclo kan/doet helemaal niet wat er bij aankoop beloofd word.