Mooi. Gefeliciteerd.Benfietsen schreef:Het is de Santos 3+ geworden, ik zal wel een foto posten als hij er is.
Nu is het een kwestie van geduld hebben.....duurt lang (5 weken)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Lijkt me een mooie kleurencombinatie! Ben benieuwd naar het resultaat (foto!!) en uiteraard veel plezier en veilige kilometers gewenst met je nieuwe Santos Travelmaster 3+.Benfietsen schreef:Ja dat wat nog het meest lastige aspect aan de fiets! Maar na een tijdje wikken wegen is het de nieuwe matte kleur ice green geworden. Ook heb ik heb gisteren nog even contact gezocht met Santos met de vraag of de voorvork matt-black kon worden gespoten. Dit was geen enkel probleem volgens Hajo. Ik kan niet wachten op het resultaat!Edwin* schreef:Welke kleur is het geworden? ik ben benieuwd naar de kleurstellingen die je gekozen hebt.
Dat wordt aftellen, de aankomende tijd!
Hoi Ben,Benfietsen schreef:Super bedankt voor de nuttige verhalen en informatie over beide fietsen.
De meeste onderwerpen waren eigenlijk al uitgesproken en hierdoor kreeg ik alleen meer de voorkeur voor een bepaalde fiets, nu heb ik gisteren de knop door gehakt ben ik naar de winkel gegaan om de definitieve fiets te bestellen.
Het is de Santos 3+ geworden, ik zal wel een foto posten als hij er is.
Nu is het een kwestie van geduld hebben.....duurt lang (5 weken)
Hij ziet er inderdaad heel mooi uit zo!Benfietsen schreef:Ik ben nog niet helemaal tevreden over de afwerking (bekabeling...spaghetti)
maar ik wil hem eerst goed uit proberen voordat ik direct terug ga!
Maar het is wel een toffee fiets hoor!! super blij mee
Wat bedoel je precies Koen&Sam: zijn de velgen van de Santos 3+ niet geschikt voor velgremmen? Gaat het over de velgen van de 28 inch wielen? Of over de 27,5 inch?Koen & Sam schreef:Jurr schreef:Bij Hope is er een hoop los te koop en onderling compatible. En in nood kunnen er altijd nog V-Brakes op bij een 3+ inderdaad. Zorg wel dat er dan geen disc-only velgen gemonteerd zijn, dan zijn de flanken van de velgen niet berekend op remblokken die erop moeten remmen.
@ Edwin: Fraaie foto daar in Italia!
En net dan valt je voordeel van de brede velg met brede band weg. Zoek maar eens, Santos levert ze niet, een brede velg bedoeld voor velgremmen. Vele doen het hier, vooral omdat het nog net kan, maar met een 50mm band mag je al een bredere velg hebben dan 19 ' om van de band in zijn volle glorie te kunnen genieten. ( meestal ga je de band boller zetten waardoor die kleiner in breedte wordt) Dit is al helemaal moeilijk als je jezelf gaat richten op de 27.5 markt. Ryde andra 40? Maar verder zijn het er niet veel meer die stevig bepakte reizen aan kunnen.
De keuze tussen de twee merken zelf? Geniet van iedere tocht, wat de keuze ook moge zijn!
Bij een 50mm brede band voel je dit niet zo fel, maar wil je breder dan ga je dit effect enorm snel terugvoelen omdat de band dan niet netjes in het velgbed ligt.
nicolevelo schreef:Op de 27,5 inch wielen van een TM 3+ worden 62mm dikke banden gebruikt. Zou dit dan in een versie met de HS33 velgremmen niet OK zijn?
Hier op de Holterberg onlangs een stukje atb-route gefietst, bandendruk 2,5 bar. Geen last gehad van zoeken en verlopen. Dat was wel zonder fietstassen. Minder dan 2.5 bar leek me niet echt meer voordeel op te leveren. Op de banden staat een druk vermeld van 2.0 - 4.0 bar. Op asfalt en met fietstassen houd ik meestal een druk aan van 3.5 bar en dat lijkt me hard genoeg. Op ongebaande paden geeft 2.5 tot 3.0 bar nog voldoende comfort zonder in te leveren op stabiliteit en stuurgedrag.Travelmaster schreef:Het is natuurlijk best te doen, maar off-road, met lagere druk, kun je voelen dat de band meer gaat zoeken en verlopen. Dan biedt een bredere velg een stabieler weggedrag. Maar ik vermoed pas bij een druk onder de 2,5 bar ofzo. Op asfalt met bijbehorende druk maakt het niet zoveel uit (maar daar heb je eigenlijk ook geen 62mm brede band “nodig”
Ik heb je een PB-tje gestuurd.nicolevelo schreef:Dank voor je feedback, Edwin.
Ik overweeg de 3+, maar ben er nog niet helemaal uit welke versie. Heb de 27,5'-62mm banden geprobeerd, en vind deze zeer comfortabel rijden. De fiets zal niet alleen voor vakantie gebruikt worden maar ook voor stads- en woon-werk (grote afstanden). Ik vraag me nu af in welk mate er echt een verschil in snelheid is t.o.v. de 28'-50mm combinatie. Heeft iemand ervaring met beide soorten wiel-band combinaties?
@kees swart, benfietsen en Leonkeesswart schreef:Deze fietsen hebben allebei een titaniumframe, maar de een (Van Nicholas Amazon Rohloff) is bedoeld voor het lichtere werk en de ander (Pilot Vamos Rohloff) is robuuster uitgevoerd. Van Nicholas is tegenwoordig onderdeel van de Accell Group, Pilot is in 2013 gestart door twee ondernemers. De een had daarvoor 8 jaar lang een fietsenzaak gerund, de ander was daar een klant die bekend stond om zijn lastige vragen.Benfietsen schreef:Welke merk beviel het best? en waarom?
De Amazon weegt 14 kilo, heeft alleen een achterdrager, en niet al te dikke banden (37-622). Deze fiets heeft een voorvork van 'carbon', wat bij fietsen een verzamelnaam is voor allerlei soorten koolstofcomposiet, vaak nog versterkt met metaal op kwetsbare plekken. (Het is oersterk zolang de carbonvezels in de juiste richting worden belast met krachten die de ontwerper heeft voorzien. Bij een onvoorziene klap uit een verkeerde hoek - zoals bij een val of tijdens transport onderin een bus - kunnen carbonvezels onherstelbaar beschadigd worden, zonder dat dit direct zichtbaar is.) De Amazon is vooral een lichte snelle fiets en niet bedoeld voor ruige tochten met veel bagage. De voorvork heeft daarom ook geen nokken voor lowriders.
(Voor het zwaardere werk maakt Van Nicholas de Pioneer Rohloff en de Deveron Pinion, allebei met aluminium voorvorken. Een titanium voorvork zit niet bij de standaard opties; misschien vindt men die bij Van Nicholas niet stijf genoeg.)
De Vamos weegt 15 kilo (inclusief low riders), heeft een titanium voorvork (die ik ook met voortassen stijf genoeg vond; ik ben gewend aan een stalen vork), een extra stevige achtervork en dikkere banden (50-622). De standaard uitvoering heeft hydraulische schijfremmen (Shimano), geen nokjes voor velgremmen en een trapas met 'buitenboordlagers'. Op mijn vraag of een uitvoering met velgremmen en een trapas met interne lagers ook mogelijk is, was het antwoord: 'Alles is bij ons mogelijk, dus ook velgremmen en welke bracket lager dan ook. Dan ga je wel naar een custom stock frame en dat betekent een meerprijs van €250'.
Leon schreef:Gezien de uitvoering vind ik dat toch niet licht.keesswart schreef:De Amazon weegt 14 kilo
Maar wie weet wat een aluminium frame normaliter weegt, weet ook dat je niet veel gewichtsbesparing kunt bereiken door een frame lichter te maken.
Even een oud topic (en oude reactie) omhoog schoppenBerger schreef: De Santos 3+ vond ik nogal lomp aanvoelen(is volgens mij ook een kg of 18/19) Als ik voor de keuze zou staan zou ik voordat ik beslis ook zeker eens op de Avaghon X29 gaan rijden. Kan je helemaal (laten)opbouwen zoals je zelf wilt.
Dat zul je aan Bike4Travel moeten vragen.Fedor schreef:Is het lage max gewicht gebaseerd op "extreem" gebruik (omdat het meer een MTB is) of geldt deze limiet altijd?