door
robhuls » do 09 feb, 2017 20:46
Ik heb een aantal jaren gefietst met een Garmin Edge 705 voor de statistieken en een Sony Xperia Active voor navigatie, omdat ik navigeren op de Edge 705 matig vond werken (de processor was te traag). De Active is nu vervangen door een Xperia Z1 Compact en die vind ik minder geschikt voor navigatie (te groot, gebrek aan goede mount) en de Edge 705 begon wel oud te worden. Daarom heb ik nu een Garmin Edge 1000. Fantastisch ding, mooi groot scherm, geen crashes waardoor je strava track incompleet wordt, uploaden van gpx werkt altijd, prima accu duur, compact genoeg voor op de racefiets, goed af te lezen in de volle zon, alles wat ik wil, maar goedkoop is hij zeker niet. Wat ik ook erg handig vind is dat je een plek op de kaart kunt aanwijzen en dan zeggen, maak de route er naar toe, erg handig om bijvoorbeeld naar het centrum te fietsen, zeker omdat hij ook netjes de grote wegen ontloopt.
Op de telefoon gebruik ik nog altijd oruxmaps. Kaarten vind je op
http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe, als je er met de smartphone heen gaat heb je een install on oruxmaps knop en alles gaat vanzelf, ideaal. Oruxmaps kan ook gpx bestanden over de kaart zetten zodat je weet waar je route loopt. Ik heb het rendertheme Elevate van dezelfde site erbij en dan heb je alles wat je weten wilt over je omgeving en bovendien redelijk ver uitgezoomed al alle campings uit openstreetmap. In Duitsland was dit overzicht zeer compleet en daar gebruikte ik de telefoon met name om een camping te vinden en om de route voor de komende dag te bekijken (hoewel ik dat ook wel met dezelfde software op de tablet deed). Als je je wat meer verdiept in de opties van het theme heb je ook de Eurovelo routes, de LF routes in Nederland, het hele knooppunt netwerk en allerhande buitenlandse fietsroutes er als overlay op staan, echt briljant. Ook voor ad-hoc navigatie gebruik ik de telefoon wel. En ja, ook de laptop was nog mee als vierde device om routes op de Garmin te zetten (ik heb onderweg nog routes van het net geplukt).
De combo Edge 1000 / Xperia Z1 is een beetje de 'geld speelt geen rol' optie, samen toch het betere deel van 1000 euro. Als geld wel een rol speelt vind ik oruxmaps fantastisch, als je je een beetje met het elevate theme speelt (uitleg op de genoemde website) dan is het een fantastische kaart voor onderweg.