Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29

124 berichten
Wel een verende voorvork
@Jurr: te groot.
Ik wacht nog even af tot de nieuwe modellen van Koga uitkomen, en dan kan ik de Worldtraveller29 bij een deftige fietsenmaker in framemaat 46 en 51 bekijken en een proefrondje maken op de parking. Nu kan dat dus blijkbaar nergens.
Bij twijfel wordt het een standaard Santos Travelmaster 2.8 met 42mm banden. Met Deore XT groep erop is hij erg vergelijkbaar met de Koga, ook in prijs.
Het grote voordeel bij deze laatste is dat ik hem uitgebreid op voorhand kan testen, je er volledig opgemeten wordt en dat je bv pedalen, handvaten, banden, ... kan kiezen naar wens.
De Santos is een verstandiger keuze, ook door het maatwerk.
Ik neem aan dat de XT achternaaf wel vervangen wordt door een LX naaf? Die is namelijk sterker.
Verder: waarom 42 mm banden en geen 50mm?
Inderdaad, achternaaf zou LX worden.
42 mm zijn de breedste banden die erop kunnen. Dus ja, geen 29er.
Meneer Zwijn schreef:proefrondje maken op de parking.
Het nut van dergelijke rondjes vind ik bij nader inzien van beperkt nut.
Om het even welke vakantiefietsen, Santos, Koga, Avaghon, Snel, mochten ze op de parking niet goed fietsen dan is er wel iets heel ergs met het frame aan de hand of heeft de fietsenman een wiel er scheef ingezet.
Ik ben ooit in de gelegenheid geweest om in het kwartier vóór de opening van de Fiets- en Wandelbeurs op typische vakantiefietsen in mijn maat van al deze vier merken een rondje over het testparcours in de RAI te fietsen en kon de verschillen tot mijn verbazing echt niet merken. Ik kon op alle vier fluitend met de handen op de rug over het parcours.
Voeg ik daarbij mijn eigen ervaring dat, naast de afstelling van zadel en stuur, de bandenkeuze en slijtagegraad van de banden wél een flink verschil op het rijgedrag hebben en het nut van het rondje wordt nog wat minder.
Voeg er vervolgens aan toe dat deze fietsen in mijn vakantiegeval ook een flink gewicht aan bagage moeten dragen en dat zulke bagage, en de verdeling ervan, altijd een flinke invloed heeft op het rijgedrag en ik vraag me nauwelijks meer af of zo'n proefrondje nut heeft.
Zelf heb ik na die dag - toch - een proefrondje op een VSF gereden en die gekocht.

Let wel: ik zeg niet dat er geen zouden verschillen zijn, maar dat ik die op een proefrondje zonder bagage niet kan merken.
Een beperking tot 42 mm banden is in mijn ogen onverstandig. Bredere banden geven een bredere inzetbaarheid, en meer comfort. Waarom geen 26 inch Santos, als het zo nodig een Santos moet zijn?
Leon, ik ben het volkomen met je eens. Maar bij Fiets! is dat het enige dat ze toestaan. Bij andere winkels geen 29" in mijn maat. Dus wacht ik maar even op de nieuwe modellen.
Wim, ik rij 80% of zo op asfalt. Alleen tijdens een echte vakantie-rit zal daar meer gravel bijkomen. Ik denk dat 42mm dan voldoende is. Ik wil het voordeel van grotere wielen op asfalt graag hebben.
Het moet niet perse een Santos zijn. Of een Koga. Maar een fiets die niet te duur is, 29" benadert, er goed uitziet en goed bolt. Waar ik bij de fietsenmaker goed geholpen wordt, en die later gemakkelijk verkoopt als ik toch zou willen overstappen naar een ander aandrijfsysteem.
Door deze laatste zin te typen, kom ik tot het besef dat ik gewoon ga kiezen voor de Travelmaster 2.8 bij Cadans als de proefrit (vrijdag halen, dinsdag terugbrengen!) me bevalt.
Ik denk dat de meesten wel ongeveer 80% op iets van asfalt zullen rijden. Die laatste 20% is echter waar het grote verschil zit, en dan is 50 mm echt fijner en sneller. Het geeft je de kans op plekken te komen waar je anders met veel meer moeite komt. Het verschil tussen 26 inch en 28 inch is heel klein, en veel kleiner dan het voordeel van bredere banden op slecht wegdek. Mijn 51 mm Rat Trap Pass 26 inch banden zijn duidelijk sneller dan zowat elke 42 mm band, en niet alleen op gravel. Als je minder rolweerstand wilt moet je eerst en vooral kijken naar de juiste banden. Welke 42 mm band zou je monteren?
Bij de Santos zitter er Schwalbe Marathon GreenGuard 40 mm banden op. Ik dacht erover om te vragen Schwalbe Mondial Vouwbanden erop te zetten van 42mm. Maar eerst eens kijken hoe de eerste zich gedragen in een test.
Bij élke deftige fietsenmaker kan je banden, pedalen, handvatten, sturen, stuurpennen, zadelpennen, bagagedragers... naar wens laten aanpassen (kosteloos of tegen kleine meerprijs).
quote="Meneer Zwijn"

>Ik wil het voordeel van grotere wielen op asfalt graag hebben.

Bedenk dat tot voor een paar jaar terug de mountainbikers decennia van de daken riepen dat 26" zoveel beter, want sterker, was dan 28". Ik ben misschien wel 15 jaar meewarig door die lui aangekeken met mijn 28-er waar 47mm-banden (misschien ook nog wel 50) onder kunnen.
Nu heet dat 29-er en ben ik weel heel cool 8)

Ik ben het met Wim eens dat de bandbreedte meer verschil maakt.
Gravelrijden met 42 kan echter ook heel goed.

> die later gemakkelijk verkoopt als ik toch ..
Santos nemen. Die zijn heel waardevast, blijkt regelmatig op dit forum.

>proefrit (vrijdag halen, dinsdag terugbrengen!)
Veel fietsplezier!
Als je voor Santos gaat ga dan voor de echte 29er. Ik heb nu 28" met 40 mm schwalbe little big ben erop liggen. Doch eind van het jaar/ begin nieuwe seizoen komen er ook 50mm banden op.Ook ik rijd veel asfalt maar net op die momenten dat het gravel / zand wordt wil ik net wat meer comfort.

En als je de mogelijkheid hebt kun je hem gebruiken maar hoeft niet. Dus ik sluit me aan bij Wim en Leon ga voor 50mm brede band mogelijkheid.
Volgens mij weet je nog steeds niet wat je doet. Je wilt toch lekker vlot over asfalt gaan? Marathon Greenguard zijn lompe stugge stadsfietsbanden die niet lekker hard gaan. Mondial zijn degelijke maar langzame expeditiebanden (maar dan wil je geen 40 mm).
Inderdaad, ik weet nog niet wat ik wil. Daarom ga ik gewoon erop fietsen zogauw het kan. Alleen moet dat een beetje wachten op de nieuwe Koga modellen bij FM die je er echt mee laten rijden.
Ingrid, de Santos 29 waar 50mm banden opkunnen heeft dan ook meteen de Rohllof. Ik wil derailleur.
Meneer Zwijn schreef:de Santos 29 waar 50mm banden opkunnen heeft dan ook meteen de Rohllof. Ik wil derailleur.
Gewoon aan Santos vragen. Kan vast wel. Zo was laatst hier op het forum iemand die een Race Lite wilde met derailleur. Die heeft men vervolgens bij Santos ook gewoon gemaakt. Zal niet de goedkoopste optie zijn, maar niet onmogelijk denk ik.
Ik sluit me aan bij de eerdere adviezen: ga in elk geval voor de 50mm mogelijkheid.

Onder mijn Koga zaten 40mm Little Big Bens, geen langzame band, maar toch veel minder prettig dan de 50 mm Big Apple/Big Ben die nu al 8700 km drie fietsvakanties zonder lekkages onder mijn Avaghon 2.8 zitten. De fiets is daar erg rap mee, zonder bagage kan ik de meeste racefietsen gewoon bijhouden als het niet omhoog gaat. En daarnaast is het comfort met 50'ers ook gewoon een stuk beter. Ook als je 80% asfalt rijdt: asfalt is meestal geen biljartlaken.

Ik raad je verder aan ook nog een keer naar Rotterdam te rijden naar Bike4travel voor je je definitieve keuze maakt. Ik val misschien in herhaling en als je het drammen vindt, dan zeg je het maar, maar je kunt dan echt een goede vergelijking maken. Naast Avaghon hebben ze daar onder andere ook VSF, Van Nicolas, Santos en Idworx en erg veel kennis van zaken. En neem zware fietstassen mee, dan kun je ter plekke uitproberen welke het fijnst als 29'er en als vrachtwagen rijdt.
Als je dan toch voor de Santos of Koga gaat, weet je tenminste waarom je dat doet.
Ook al bieden ze die 50mm banden niet aan in hun fietdconfigurator, bij de liggende achtervork gaat dat zeker passen, bij het mannetje van de staande achtervork kan dat mogelijk krap worden als je ook nog een spatbord monteert. Ik heb momenteel geen wiel met 50mm brede banden (of 50mm banden) om het uit te testen voor je. (TM 2.8 in kwestie is ook al weer 2 jaar oud, misschien hebben ze het eea gewijzigd))
Mijn idee Jurr - aangeven bij Santos en dan denk ik dat je hem zo maar met derailleur kunt hebben.

Tip van langsgaan bij Avaghon kan ik je aanbevelen.
En overweeg dan een 2x10 groep...